تصمیم افزایش قیمت بنزین کجا گرفته شد: در بیت رهبری یا کابینه دولت؟

رئیس قوه قضائیه یک بار دیگر تاکید کرده که تصمیم بالا رفتن قیمت بنزین در دولت گرفته شده و او از ابتدا با آن مخالف بوده است. یک هفته‌نامه اصولگرا اما از نقش خامنه‌ای در این مسئله خبر داده است.

با گذشت حدود سه هفته از افزایش ناگهانی قیمت بنزین و اعتراضات در پی آن، همچنان مسئولان جمهوری اسلامی در سخنانشان به این موضوع اشاره می‌کنند. هر جناح سعی می‌کند مسئولیت این تصمیم را بر گردن جناح رقیب بیندازد.

در تازه‌ترین این اظهارات ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه روز پنج‌شنبه ۱۴ آذر در جمع طلاب اصفهان بار دیگر به موضوع افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: «چند سال وظیفه کنترل قیمت بنزین همراه با افزایش حقوق انجام نشد، اما اگر دولت سر جای خود این کار را انجام داده بود، مشکلی به وجود نمی‌آمد.»

رییس قوه قضاییه با اشاره به جلسه سران سه قوه که گویا تصمیم افزایش قیمت بنزین آنجا گرفته شده بوده است، گفت: «در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از ناحیه دولت پیشنهاد مطرح شد، بنده گفتم این موضوع ربطی به جلسه سران ندارد، چرا که قانون داریم و وظیفه دولت است، دو سه  بار مخالفت کردم، منتها دولت می‌گفت از باب هماهنگی این کار انجام می‌شود.»

رییسی پیشتر نیز این موضوع را اعلام کرده و در همان آغاز اعتراضات گفته بود که در جلسه سران سه قوا با افزایش قیمت بنزین که پیشنهاد دولت بوده مخالفت کرده است.

به گفته رییس قوه قضاییه، طرحی که دولت برای افزایش قیمت بنزین به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برده بوده است “یک طرح نبود و حتی نظرات تیم اقتصادی دولت واحد نبود، یک بخشی هم در قانون پیش‌بینی نشد”.

ابراهیم رییسی گفته آنچه در جلسه مزبور تایید شد و به تایید خامنه‌ای هم رسید، چگونگی مصرف درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت بود که باید بیشتر به تولید اختصاص داده شود.

رییسی که در انتخابات  پیشین ریاست جمهوری رقیب حسن روحانی بود گفته که به صورت رسمی در جریان این طرح قرار نگرفته و تنها از طریق کانال‌هایی آن را شنیده است. او گفته طی یادداشتی که به دفتر رییس‌جمهوری داده اعتراضش را مطرح کرده و نوشته است: «شنیده‌ام میخواهید طرح را اجرا کنید و تمهید لازم صورت نگرفته و پیش‌بینی میشود با توجه به شرایط منطقه حوادثی به وجود میآید.»

او اعتراض را حق مردم دانسته و گفته است: «روز چهارشنبه هم برخی در هیأت دولت گوشزد کرده بودند؛ مردم اعتراض داشتند و حق هم داشتند، عدم تبیین برای مردم را از نواقص جدی طرح می‌دانیم.»

نقش خامنه‌ای در طرح افزایش قیمت بنزین

در حالی که جناح رقیب دولت همچنان سعی دارد مسئولیت افزایش قیمت بنزین را به طور کامل به دولت واگذار کند، هفته‌نامه “خط حزب‌الله” با انتشار اطلاعاتی به نقش رهبری در این امر پرداخته است.

به نوشته این هفته‌نامه در روز شنبه ۲۵ آبان با شروع اعتراضات به افزایش قیمت بنزین، جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد. در این جلسه همه اعضا متفق‌القول بودند که حالا که این طرح اجرایی شده نباید از آن عقب‌نشینی کرد و عقب نشستن از اجرای این طرح ممکن است اعتراضات را تشدید کند.

با این حال به نظر اعضای شورای عالی امنیت ملی اقناع نمایندگان مجلس که به کل از اجرای این طرح بی‌خبر بوده‌اند کار سختی عنوان شده که فراتر از توان رییس مجلس است. به همین دلیل تصمیم گرفته شده که در این مسئله از آیت‌الله خامنه‌ای کمک گرفته شود.

“خط حزب‌الله” درباره اینکه چه کسانی و چگونه و کی با خامنه‌ای مشورت کرده‌اند توضیحی نداده اما در ادامه نوشته است که صبح روز یکشنبه لاریجانی، رئیس مجلس، در حالی به سمتِ بهارستان رفت که پیغامی کوتاه، از خامنه‌ای برای نمایندگان داشت: «پیرو اظهارنظر برخی از نمایندگان محترم در باب مصوبه‌ اخیر سران قوا، لازم است به حضرات محترم نمایندگان گفته شود مقتضی است که هرگونه اقدامی درخصوص این مصوبه در مجلس در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد و از آن تخطی نشود و شرایط حساس کشور مورد توجه قرار گیرد.»

در آن زمان خبری درباره این پیام منتشر نشد تنها روز یک‌شنبه پس از سخنان خامنه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین که در آن تاکید کرد از تصمیم سران قوا حمایت می‌کند، اعلام شد که طرح نمایندگان فراکسیون امید برای لزوم تصویب هرگونه تغییر در قیمت حامل‌های انرژی در مجلس، پس گرفته شده است.

نشریه “خط حزب‌الله” البته به مورد دیگری از نقش خامنه‌ای در این زمینه نیز اشاره کرده و نوشته است: «نظر کلی رهبر انقلاب درباره‌ مدیریت مصرف سوخت، از قبل مشخص بود. اصلاح الگوی مصرف حامل‌های انرژی، از جمله بنزین، با توجه به مصرف زیاد و بی‌رویه‌ آن، یک ضرورت برای کشور است و رهبر انقلاب نیز بارها بر آن تأکید کرده‌ بودند».

این هفته‌نامه همچنین به جلسه شورای عالی هماهنگی سه قوه که در تاریخ ۳۰ شهریور برگزار شده اشاره کرده و نوشته که در آن جلسه بدون مشخص شدن زمان اجرای این طرح تصویب شد که بنزین به دو صورت سهمیه‌بندی و آزاد عرضه شود. گزارش مکتوب این جلسه نیز به خامنه‌ای ارائه شده و او تصمیم‌گیری درباره تعیین قیمت و چگونگی اجرای این طرح را بر عهده کارشناسان و توافق سران سه قوه گذاشته است.

منبع: دویچه‌ وله فارسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

2 × 4 =