بازداشت جمعی از فعالان مریوانی در تجمع اعتراضی “محکومیت قتل‌های ناموسی”

“سال‌هاست که زنان در ایران با محدودیت مواجه هستند. از حجاب گرفته تا برخی فعالیت‌های اجتماعی از ورزش با پوششی آزاد در پارک‌ها و فضاهای عمومی جامعه تا رقص، یا حتی ورود به ورزشگاه‌‌ها هم برای تماشای بعضی مسابقات ورزشی از محدودیت‌های ایجاد شده برای زنان است.

از طرف دیگر قوانین حاکم بر کشور نیز بیشتر مرد سالارانه هستند.

این قضایا را اگر با فرهنگ بومی برخی مناطق کشور خلط کنیم وضعیت زنان اسف‌بارتر هم می‌شود.”

این‌ها بخش‌هایی از صحبت‌های یکی از شهروندان اهل کردستان است.

این شهروند می‌گوید: «در برخی مناطق کشور خصوصا شهرهای مرزی، زنان در ارتباط با موضوعات خانوادگی و ناموسی مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرند، گاهی به قتل می‌رسانند یا به ناچار دست به خودکشی می‌زنند».

“آمار قتل زنان در مناطقی که تعصبات فرهنگی و مذهبی دارند، بیشتر است.”

این شهروند اضافه کرد: «از دیرباز این وقایع وجود داشته، اما با وجود این، قوانین زن ستیز در کشور نیز خودش باعث افزایش آمار قتل‌های ناموسی و خودکشی زنان می‌شود».

“از طرف دیگه رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها نیز با پوشش خبرهای مرتبط با این مسئله باعث نشان داده شدن این بخش از معضل اجتماعی و وقایع اسف‌بار مرتبط با آن شده‌اند.”

“فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان در کردستان سعی دارند با آگاهی رسانی در ارتباط با این موضوع افکار عمومی را نسبت به این مسئله آگاه کنند.”

کردپا گزارش کرده که روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، در همین خصوص شماری از فعالان مدنی مریوان پس از انتشار اخباری مبنی بر قتل و خودکشی زنان در مریوان تجمع اعتراضی را با شعار ” نه به خشونت علیه زنان” و “نه به قتل‌های ناموسی” برگزار کردند.

در این تجمع اعتراضی تعدادی از معترضان از جمله “دیمن فتحی، سمیە روزبە، محمد دانش، کویار خیشکار، هیمن کانی سانانی، مژدە مردوخی و حمید قبادی” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

با این حال و با وجود فشارهای نیروهای امنیتی شهروندان و فعالین مدنی معترض مریوان در قبرستان «بهشت مصطفی» تجمع اعتراضی خود را برگزار و خشونت علیه زنان را محکوم کردند.

تلگرام اردوی کار:علاوه بر «هیمن کانی سانانی» و «محمد دانش» دو نفر دیگر که تا بحال هویت شان مشخص نشده در بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی مریوان هستند

کویار خویشکار، دیمن فتحی، مژدە مردوخی و سمیە روزبە از معترضین بازداشت شده در این تجمع پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند، اما منابع مطلع می‌گویند که ۴ تن از دستگیر شدگان از جمله محمد دانش و هیمن کانی سانانی و دو نفر دیگر که هویت آن‌ها تا این لحظه مشخص نشده، کماکان در بازداشت به‌سر می‌برند.

از سوی دیگر جمعی از فعالین کارگری و زنان شهر مریوان در محکومیت قتل‌های ناموسی در این شهر بیانیه‌ای منتشر کردند.

متن بیانیه را بخوانید:

ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا کیفرخواست خود را علیه مناسباتی که هر روز از زنان قربانی می‌گیرد، فریاد بزنیم و اعلام کنیم که تا رسیدن به جامعه‌ای برابر و عاری از خشونت از پای نخواهیم نشست.

خشونت و نقض حقوق زنان ریشه در مناسبات و مسائل اجتماعی دارد که متأسفانه امروزه و در چند روز اخیر بیشتر و بیشتر شاهد آن هستیم. از جمله برخورد فیزیکی، آزار جنسی، فشار روانی و قتل که همه‌ی این معضلات ریشه در افکار مردسالار و ساختارهای ارتجاعی دارند. محیط کار و آموزش، خانواده و سایر محیط محیط‌های اجتماعی همه از مواردی هستند که در آن، زنان بیشتر تحت فشار روانی و فیزیکی قرار می‌گیرند، که گاهی منجر به خودکشی و یا اعمال قتل از جانب افراد خانواده می‌شود.

نتایج و بازتاب‌های منفی این خشونت در جامعه به گونه‌ای است که شاید کشتار و خودکشی زنان و هر انسانی امری طبیعی و نرمال تلقی شود. اما باید متذکر شد که این توحش نه تنها امری طبیعی نیست، بلکه باید آن را نوعی آسیب اجتماعی دانست که گریبان جامعه‌ی انسانی را گرفته است.

خشونت فیزیکی، قتل‌های ناموسی، تجاوز و به بردگی گرفتن زنان، بازتولید افکار مردسالارانه و ارتجاعی است که برای مقابله با این چنین توحش ضدبشری، بایستی تمامی انسان‌های آگاه و مبارز در برابر آن قد علم کنند، که در غیر این صورت، سکوت در قبال فریادهای تمامی قربانیان این نابرابری‌ها را اعمال کرده‌ایم. آن هم در عصری که چندین دهه پیش حامیان زر و پول بر این باور بودند که با سر آمدن تاریخ و پایان آن، راه برای مبارزات مردمی علیه هر ارتجاعی به بن‌بست رسیده و همگان باید تسلیم نظام سرمایه‌داری شوند. غافل از اینکه با پیشرفت ارتباطات و گسترش بازار آزاد به تمامی نقاط جهان، تمامی مبارزات مردمی و جنبش‌های اجتماعی و هر نوع دفاع از حقوق زنان، کودکان و کارگران به مراتب گسترش یافته و همچنان نیازمند تفکر و آگاهی‌بخشی خواهند بود.

در طول دو ماه اخیر شاهد چندین مورد خودکشی و قتل ناموسی در کردستان بوده‌ایم و ما نیز بر خود لازم دانستیم که در مقابل این اعمال زشت و ضدانسانی سکوت ننماییم و نفرت و انزجارمان را نسبت به آمرین و عاملین این جنایات اعلام نماییم.

و اما، توحش و خشونت علیه زنان به هر طریقی و هر شیوه‌ای باید متوقف شود و لازم است هر انسان آزادی‌خواه و آگاه و همه‌ی جوامع بشری در تمامی نقاط این کره‌ی خاکی، در برابر آن به پا خیزند تا برای بنا نهادن جامعه‌ای عاری از خشونت همت گماریم.

نه به خشونت علیه زنان
نه به قتل‌های ناموسی
نه به آزار جنسی
نه به ازدواج اجباری
نه به ازدواج کودکان

جمعی از فعالین کارگری و اجتماعی شهر مریوان- ۱۳۹۸/۲/۲۶

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

دو + 9 =