تشکیل پرونده برای برپاکنندگان رقص کُردی در مدرسه؛ برکناری مدیر مدرسه

رقص کُردی دانش‌آموزان دختر و چند معلم در یک مدرسه، با واکنش مقامات قضایی و اداره آموزش و پرورش مهاباد روبه‌رو شد.

در حاشیه انتشار ویدئوی رقص کُردی در یک مدرسه غیردولتی در مهاباد، مدیر مدرسه برکنار شد و با انتشاردهندگان ویدئو از سوی مقامات قضایی برخورد خواهد شد.

پس از انتشار ویدئویی یک دقیقه‌ای از رقص کُردی چند معلم و دانش‌آموز، دادستان مهاباد، خبر داد: «کسانی که در فضای مجازی اقدام به نشر ویدئو کرده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند».

اصلان حیدری روز پنج‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ در گفت‌وگویی به ایرنا گفت: «این جشن دانش آموزی ۱۱ اردیبهشت به مناسبت هفته معلم در این مدرسه برگزار شده بود که با توجه به رعایت نکردن قوانین و مقررات، در همان زمان با این افراد برخورد و مدیر مرکز آموزشی از سمت خود برکنار شد».

وی افزود: «پس از گذشت حدود یک ماه از این اتفاق برخی افراد سودجو فیلم این جشن دانش آموزی را در فضای مجازی بازنشر و افکار عمومی را جریحه دار کردند که برای این امر پرونده ای در شعبه سوم بازپرسی دادگستری مهاباد تشکیل شده است».

وی اضافه‌کرد: «با تشکیل این پرونده، تحقیقات اولیه از طریق پلیس فتا در این زمینه آغاز و انتشاردهندگان عمدی این فیلم شناسایی شده و برخوردهای قانونی با آنها صورت می‌گیرد».

او همچنین گفته‌است که “در موضوع گزینش کارمندانی که در رقص کردی شرکت داشتند تجدیدنظر می‌شود.”

از سوی دیگر در اطلاعیه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیز بر احتمال «لغو امتیاز این مدرسه» تاکید شده و آمده است: «تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت واحد آموزشی غیردولتی ذکر شده به‌جهت تقارن با امتحانات خرداد ماه و رعایت مصالح آموزشی دانش‌آموزان به بعد از اتمام امتحانات موکول شده است.»

پیش‌تر مهدی محمدپور، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز این رقص کُردی دانش‌آموزان را “حرکات نامتعارف کُردی دانش‌آموزان” تعبیر کرده و گفته‌بود: «موضوع در دست بررسی است».

چند روز قبل ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن دانش‌آموزان دختر یک مدرسه با اجرای «هه لپرکی» (نوعی رقص محلی) به همراه معلمان زن و مرد مشغول شادمانی هستند.

پیش‌ از این نیز رقص دانش‌آموزان چندین مدرسه بیشتر ابتدایی با ترانه جنتلمن ساسی‌مانکن در ایران خبرسازشده بود.

موضوعی که مقامات جمهوری اسلامی آن را «ابتذال‌» نامیدند و خواهان برخورد با آن شدند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله مقاماتی بود که ویدئوهای شادی دانش آموزان در روز معلم واکنش نشان داده و به خبرگزاری فارس گفته بود که مدیران این مدارس باید برکنار شوند و در این رابطه وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

بر اساس قوانین آموزش و پرورش رقص و پایکوبی دانش‌آموزان به همراه موسیقی در مدارس ایران مجاز محسوب نمی‌شود و تنها موسیقی مورد تایید حکومت می تواند در مدارس پخش شود.

پس از انقلاب ۵۷ در ایران و به خصوص در دهه شصت و هفتاد سرودهای انقلابی و مذهبی در مراسم‌های مختلف مدارس پخش می شد و تا به امروز دانش آموزان اجازه رقصیدن در جشن‌ها را ندارند.

film_raghs

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

3 × چهار =