نامه شماری ازفعالان مدنی؛ «در صورت عدم رسیدگی به وضعیت عباس‌لسانی به مراجع بین‌المللی مراجعه می‌کنیم»

شماری از فعالان مدنی سولدوز، با نگارش نامه‌ای خطاب به مدیر کل دادگستری و دادگاه انقلاب اردبیل خواهان رسیدگی به وضعیت عباس لسانی فعال تُرک (آذربایجانی) شدند.

به گزارش گذار، عباس لسانی از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸ در اعتراض به عدم دسترسی به خلاصه پرونده‌اش، دست به اعتصاب غذا زده و یک روز پس از اعتصاب غذا به سلولی انفرادی در زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

ده تن از فعالین مدنی سولدوز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مدیر کل دادگستری و دادگاه انقلاب اردبیل ضمن اعتراض به بازداشت چندین ماهه عباس لسانی زندانی سیاسی تُرک و نگرانی از وضعیت نامعلوم او در اعتصاب غذا اعلام کردند: ” در صورت عدم رسیدگی و محقق نشدن خواسته‌های این فعال آذربایجانی، موضوع را از طریق مراجعه به مجامع بین‌المللی دنبال خواهند کرد”.

رونوشتی از این نامه به نمایندگان آذربایجان در مجلس، امام جمعه، استاندار و رئیس دادگستری اردبیل تهیه و جهت انتشار نیز به حوزه رسانه‌‌های جمعی کشور ارسال گردیده است.

متن کامل نامه، که نسخه‌ای از آن برای انتشار در اختیار گذار قرار گرفته را بخوانید:

مدیرکل محترم دادگستری و دادگاه انقلاب اسلامی استان اردبیل

سلام علیکم

با احترام به استحضار می‌رساند: جناب آقای عباس لسانی فعال مدنی برجسته آذربایجان چندین ماه است که در بازداشت بسر می‌برد، همچنین ایشان در اعتراض به وضع بازداشتی خود، مدتی است اعتصاب غذا را شروع نموده است و این امر سلامتی وی را به خطر انداخته است ما امضا کنندگان ذیل جمعی از فعالان مدنی سولدوز با اعلام حمایت از ایشان، نگران ادامه اعتصاب و در نتیجه به خطر افتادن وضعیت جسمانی و سلامتی ایشان هستیم لذا خواستار رسیدگی به  موضوع و حل مشکلات یادشده و رفع بازداشت نامبرده می‌باشیم.

در ضمن در صورت عدم توجه لازم و مقتضی به موضوع فوق، حقِ خود می‌دانیم که مراتب را به مراکز و مجامع بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر اعلام نموده و توجه و اقدامات آنان را در این خصوص خواستار شویم.

رونوشت :

دادستان محترم دادگستری و دادگاه انقلاب اسلامی اردبیل جهت استحضار و پی‌گیری؛

استاندار محترم اردبیل جهت استحضار؛

امام جمعه محترم اردبیل جهت استحضار؛

کلیه نمایندگان محترم آذربایجانی مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پی‌گیری حقوق شهروندی آقای عباس لسانی؛

رسانه‌های جمعی ، مطبوعات و فضای مجازی کشوری و استانی.

فعالان ملی و مدنی سولدوز:

۱- میر موسی ضیاء گرگری ( سید ضیاء )

۲- مصطفی قاسمی

۳- علی حاج محمدی

۴- عیسی یگانه

۵- محرم کریمی

۶- سجاد شهیری

۷- محسن قاسمی

۸- آرش دیلمقانی

۹- کریم آشفته

۱۰- اژدر حاجی زاده

در خصوص آخرین وضعیت آقای لسانی گفتنی است؛ وی از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸ دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد و یک‌روز پس از آن به انفرادی منتقل شد و از آن زمان تا کنون خانواده وی هیچ اطلاعی از او ندارند.

نزدیکان آقای لسانی می‌گویند: «با شناختی که از او داریم تا رسیدن به خواسته‌اش دست از اعتصاب غذا نخواهد کشید».

از طرف دیگر از آنجایی که وی درد شدید کبد داشته و روزانه داروهای مخصوص مصرف می‌کرده، نگرانی‌ها در مورد سلامتی او افزایش یافته‌است.

عباس لسانی پیش از این در دادگاه بدوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد و اتهام وی “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری حسن دمیرچی موزیسین آذربایجانی عنوان شده بود”.

پس از آن شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ریاست قاضی «میکائیل خوبیارپور» حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری صادر شده از شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برای «عباس لسانی» را با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام” عینا تأیید کرد.

آقای لسانی، روز شنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹٨ در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی در حالی به صورت غیابی محاکمه شده بود که در زندان به سر می‌بُرد و با “کارشکنی مسئولان قضایی” به دادگاه منتقل نشد.

یک منبع مطلع در این خصوص گفته‌بود: «دادگاه تجدید نظر؛ علی‌رغم درخواست و اعتراض اصغر محمدی وکیل پرونده مبنی بر الزام ابلاغ قانونی و هماهنگی برای حضور آقای لسانی در این جلسه، از پذیرش این مسئله خودداری کرد و وی با کارشکنی مسئولان قضایی در جلسه امروز دادگاه غایب بود».

یک منبع مطلع و نزدیک به عباس لسانی، فعال تُرک (آذربایجانی) پیش‌تر گفته‌بود: «سردفتر شعبه رسیدگی در پاسخ به مراجعه وکیل برای پیگیری پرونده مبنی بر ابلاغ حکم به این فعال مدنی در زندان، گفته: “این مسئله به ما مربوط نمی‌شود و ما مسئولیت هماهنگی جهت انتقال او از زندان اردبیل را نخواهیم پذیرفت”.»

این در حالی است که در بخشی از ماده ۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی آمده: «… درصورتی که خوانده در بازداشتگاه یا زندان باشد،‌ دادخواست و اوراق دعوا به‌وسیله اداره زندان به نامبرده ابلاغ خواهد شد».

پیش از این جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی، زندانی محبوس در بند ۸ زندان اردبیل در روز یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی نونهالی، معاون دادستان برگزار شده بود.

روز سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی‌احراری، حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری عباس لسانی را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام در ارتباط با سخنرانی در مراسم خاک‌سپاری حسن دمیرچی” تأیید کرده بود.

آقای لسانی شنبه ۱۵ دی‌ماه، جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد، ولی با اعتراض کتبی به روند دادرسی، (صدور و ابلاغ حکم) روز یک‌شنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۷ تحت‌الحفظ از قرنطینه زندان تبریز به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز انتقال یافته و اعتراضش پس از بررسی، وارد شناخته شد و روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه به صورت موقت با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

وی در ۲۵ دی‌ماه ۹۷ پس از برگزاری جلسه دادگاه مجددا بازداشت شده و موسی خلیل اللهی دادستان تبریز روز سی‌ام دی ماه ۱۳۹۷ خبر داد که این فعال مدنی به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

سپس این فعال تُرک (آذربایجانی) به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد و از آن زمان در این زندان محبوس است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

20 + چهارده =