رحیم غلامی، نویسنده اهل اردبیل به یک سال حبس محکوم شد

رحیم غلامی، شاعر، نویسنده و محقق، متولد ۱۳۵۴ اهل اردبیل به یک‌سال زندان محکوم شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل، با ریاست قاضی «خدادادی»، رحیم غلامی، فعال ترک (آذربایجانی) و نویسنده اهل اردبیل را به اتهام “توهین به رهبری” به یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرد.

دادگاه آقای غلامی روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل با اتهامات “عضویت در تشکیلات گاماج”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب غیر واقع در جلسات و فضای مجازی” برگزار شده بود و حکم دادگاه روز یک‌شنبه ۲۶ خردادماه به وی ابلاغ شده‌است.

یک منبع مطلع در خصوص حکم صادر شده برای آقای رحیمی به کمپین گفت: «به علت اینکه دلایلی برای تبلیغ علیه نظام در پرونده موجود نبوده از اتهام تبلیغ تبرئه شد و دوم اینکه دلایلی مبنی بر عضویت در گاماج هم در پرونده موجود نبود و اصلا دلیلی بر وجود چنین تشکیلاتی در ایران نیز وجود ندارد از این اتهام نیز تبرئه شد».

این محقق و نویسنده اهل اردبیل فعال ضمن رد اتهاماتش گفته‌است که این اتهامات، آغاز پرونده سازی وزارت اطلاعات برای سرپوش گذاشتن به سرقت اثر ادبی‌اش است.

پیش‌تر یکی از نزدیکان این شاعر و محقق به کمپین گفته‌بود: «ریاست دادگاه آقای «خدادادی»، اتهامات او را “عضویت در تشکیلات گاماج”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب غیر واقع در جلسات و فضای مجازی” عنوان کرده که اتهام “عضویت در تشکیلات گاماج” به تازگی به پرونده او اضافه شده‌است».

بنا به گفته این منبع مطلع: «آقای غلامی در جلسه دادگاه، اتهامات منتسبه به خود را رد کرده و افزودن اتهام “عضویت در گاماج” را سناریوی جدید اداره اطلاعات اردبیل و قدمی برای سرکوب فعالین عنوان کرده‌است».

رحیم غلامی، ۱۳ اسفند‌ماه سال ۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان مرکزی اردبیل آزاد شد.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که مأموران امنیتی، پس از بازداشت آقای غلامی به منزل وی مراجعه کرده و برخی از لوازم شخصی ایشان را از قبیل کتاب و کامپیوتر ضبط کرده‌بودند.

این شاعر و نویسنده پیش‌تر نیز در دی‌ماه ۹۷ طی ابلاغیه کتبی به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شده‌بود.

دادگاه رسیدگی به اتهام رحیم غلامی به همراه چهار شهروند دیگر به نام‌های عسگر اکبرزاده، علی واثقی، مهدی هوشمند و سعید صادقی‌فر روز چهارشنبه سوم بهمن‌ماه ۹۷ در شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی قدیمی برگزار شد و این فعالان ترک از اتهام “تشکیل دسته غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت داخلی کشور” تبرئه شدند.

این پنج شهروند اردبیلی پیش‌ازاین در ۱۱ تیرماه ۹۷ در ارتباط با تجمع سالانه قلعه بابک در شهر اردبیل بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

آقای غلامی، قبل‌تر نیز در جریان برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، همراه با شمار دیگری از فعالان بازداشت‌شده بود.

در این پرونده، آقای غلامی در مهرماه ۹۶ به علت نبود دلایل کافی در دادگاه انقلاب شهرستان اهر از اتهامات خود تبرئه شد.

از این فعال مدنی تاکنون چندین کتاب در عرصه فرهنگ شهروندان ترک آذری چاپ و منتشر شده‌است.

کتاب‌های “فولکلوروموزدان بیر یارپاق” ، “آتالار سوزو” و “فولکلور ناغیل لاری”  که توسط انتشارات “یایلیق” به چاپ رسیده از آثار این نویسنده ساکن اردبیل است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

1 × پنج =