جلسه دادگاه عاملان قتل علیرضا شیرمحمدعلی برگزار شد

علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی ۲۰ خرداد در زندان فشافویه به قتل رسید. مراجع قضایی از رسیدگی سریع به پرونده قتل او و محاکمه قاتلان خبر دادند. شنبه ۲۹ تیر متهمان به قتل در دادگاه اتهام قتل را پذیرفتند و گفتند که برای نجات از «جهنم فشافویه» شیرمحمدعلی را کشتند.

روزنامه ایران یکشنبه ۳۰ تیر گزارش کوتاهی از محاکمه حمیدرضا و محمدرضا که به اتهام قتل شیرمحمدعلی محاکمه شدند،منتشر کرد. هر دو متهم اتهام را پذیرفتند اما گفتند؛ اختلاف شخصی با مقتول نداشتند و تنها برای رهایی از زندان فشافویه او را کشتند.

محمدرضا ۳۵ ساله که نام خانوادگیش فاش نشد، در دادگاه گفت: از یک ماه قبل از حادثه تهدید کرده بودند که اگر از این زندان منتقل نشوند، دست به قتل می‌زنند.

دلیلشان برای تهدید هم «رهایی از جهنم فشافویه» و انتقال به زندان رجایی شهر بود. محمدرضا در این باره گفت: همراه همدستش (حمیدرضا) ۳۲ ماه در شرایط بدی در زندان فشافویه بودند ومی خواستند هرچه زودتر به زندان رجایی شهر منتقل شوند اما کسی حرفشان را گوش نمی‌کرد.

متهم به قتل در ادامه داشتن اختلاف با مقتول را رد کرد و گفت که در روز کشتن شیرمحمدعلی به همراه همدستش «شیشه» کشیده بود. او گفت: «ما با او اختلافی نداشتیم او درواقع یک قربانی بود روز حادثه وقتی از بند بیرون آمدیم در یک چشم به هم زدن مرحوم را به بهانه مصرف شیشه به اتاق خودمان کشاندیم بعد من با تیزی دست ساز خودم از پشت سر به او ضربه‌ای زدم ودر همان لحظه هم همدستم حمیدرضا با سرامیکی که در دستش بود به جانش افتاد آنقدر شیشه کشیده بودیم که نمی‌دانستیم چه کار می‌کنیم».

حمیدرضا (۲۵ ساله) دیگر متهم این پرونده هم اتهام قتل را پذیرفت و آنطور که روزنامه ایران گزارش کرده؛ «با اظهار ندامت و پشیمانی تقاضای عفو و بخشش کرد».

خانواده شیرمحمدعلی که در این دادگاه حضور داشتند، خواستار قصاص متهمان شدند

قاضی دادگاه که به نوشته روزنامه ایران به خبرنگاران اجازه حضور در جلسه محاکمه را نداد، در پایان دادگاه «وجود دست‌های پشت‌پرده» در این «جنایت» را رد کرد و گفت که متهمان تنها به خاطر اینکه مقتول لاغر و ضعیف بود، او را انتخاب کرده بودند.

او در پاسخ به پرسشی در باره اینکه آیا قاتلان اجیر شده بودند تا علیرضا را به قتل برسانند، گفت که «اصلا چنین فرضیه صحیح نیست».

شیرمحمدعلی تیر یک سال قبل دستگیر و به اتهام توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال زندان محکوم شده بود.

او مرداد همان سال در اعتراض به نگهداریش در زندان فشافویه اعتصاب غذا کرد و خواستار انتقال به زندان اوین شد. خواسته‌ای که مسئولان قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها نادیده گرفتند.

مادر شیرمحمدعلی پس از قتل او در زندان گفت که نتوانسته وثیقه ۸۰ میلیون تومانی تعیین شده برای آزادی فرزندش را تهیه کند.

رسیدگی به قصور ماموران زندان: شاید

پس از قتل شیرمحمدعلی در زندان علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار اعزام یک هیئت ویژه به زندان برای بررسی این موضوع شد. مسئولان سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه اما به این درخواست پاسخ منفی دادند و اعلام کردند؛ با قصور احتمالی کارکنان زندان برخورد خواهد شد.

۱۱ تیر خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) از برکناری مصطفی محبی، مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران، خبر داد و نوشت: این برکناری نتیجه بررسی‌های کمیته ویژه‌ای که از سوی رئیس قوه قضائیه برای بررسی علت قتل علیرضا شیرمحمدعلی تشکیل شده بود، است. روابط عمومی سازمان زندان‌ها اما این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که تنها بحث جابجایی محبی مطرح است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران اما در نشست خبری گفت: در هیئت ویژه بررسی قتل در زندان فشافویه تصمیم گرفته شد «با برخی از پرسنل که در آن بند انجام وظیفه می‌کردند و قصور آن‌ها محرز بود برخورد شود و حسب مورد تحت تعقیب کیفری یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری قرار گیرند».

بابایی رئیس شعبه پنج دادگاه کیفری تهران هم در پاسخ به این پرسش که « آیا سهل‌انگاری مسئولان زندان در این پرونده محرز است؟»، گفت: «اگر اشتباه و قصوری در این جنایت از سوی مسئولان رخ داده باشد به دستور ریاست قوه قضائیه با آنها برخورد خواهد شد».

تفکیک زندانیان اجرا می‌شود؟

قاضی دادگاه گفته که حکم پرونده «روشن» است و پس از «طی مراحل قانونی ابلاغ خواهد شد. همین حالا هم می‌توان حکم نهایی را حدس زد؛ قصاص دو متهم به قتل که در دادگاه نیز اتهام را پذیرفتند. سوال اما می‌تواند وضعیت زندان فشافویه باشد. آنجا که زندانیان در بندهای متراکم و بدون تفکیک جرایم در کنار هم نگهداری می‌شوند و احتمال وقوع درگیری و تکرار مواردی مشابه قتل علیرضا شیرمحمدعلی وجود دارد.


علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ ( فشافویه) در تیرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت‌ شده‌بود و در زندان تهران بزرگ موسوم به فشافویه در شامگاه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ به‌دست دو زندانی که با جرائم مواد مخدر و قتل عمد دوران محکومیت خود را در این زندان سپری می‌کردند، به قتل رسید.

این زندانی سیاسی در اسفندماه ۹۷ در اعتراض به وضعیت نامناسب نگهداری در این زندان و درخواست انتقال به زندان اوین  به همراه به برزان محمدی دیگر زندانی سیاسی محبوس در زندان فشافویه دست به اعتصاب غذا زده بود. برزان محمدی بعدتر به زندان اوین منتقل شد.

پیکر این زندانی سیاسی روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۹۸، در بهشت زهرای تهران در حالی به خاک سپرده شد که مادر این زندانی تهدید شده‌بود، در صورت اطلاع رسانی و مصاحبه با رسانه‌ها، از دادن پیکر فرزندش به او خودداری خواهند کرد.

آقای شیرمحمدعلی در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و توسط قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بابت اتهامات “توهین به مقدسات”، “توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی”، “توهین به رهبر انقلاب” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال زندان محکوم شده‌بود و بنا بود؛ ۱۶ تیرماه ۹۸ دادگاه تجدیدنظر او برگزار شود.

چهلمین روز مراسم درگذشت این زندانی سیاسی روز جمعه ۴ مرداد ۹۸ از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در بهشت زهرای تهران، قطعه ۳۲۴ ردیف ۹۷ شماره ۶۶ برگزار خواهد شد.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

12 − 6 =