ویدئوهایی از لحظات اعدام چند زندانی متهم به قتل در زندان رجایی شهر کرج

ویدئوهایی که مشاهده می‌کنید، مربوط به سحرگاه روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۹۸ قبل از طلوع آفتاب، در زندان رجایی شهر کرج، است که از بیرون سوله اعدام زندانیان تصویر برداری شده‌است.

این ویدئوها نشان‌دهنده آماده‌سازی‌ و اجرای حکم اعدام ۵ زندانی متهم به قتل در روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۹۸ است.

نام چهار زندانی شامل مجید عربعلی، محمدرضا شکری، حسین پنجه‌مریم و یوسف ذاکری محرز شده‌است، اما اسم نفر پنجم کماکان مشخص نیست.

افرادی‌که در فیلم حضور دارند شامل؛ “الله کرم عزیزی (رییس زندان)؛ حسن قبادی (معاون رییس زندان)؛ علی ولی محمدی (مدیر داخلی زندان)؛ محسن منصوری (افسر جانشین)؛ نادر باقری (رییس گارد زندان و مسئول اجرای حکم اعدام)؛ رضا غلامپور سیگارودی (معاون قضایی و رییس اجرای احکام زندان) و محمد شهریاری (رییس دادسرای امور جنایی تهران)، هستند.

علاوه بر این افراد شماری نیز تحت عنوان شاکی به انتظار اجرای احکام اعدام ایستاده اند.

ادامه متن بعد از ویدئو:

در این ویدئوها چند زندانی محکوم به اعدام به داخل سوله منتقل شدند. فرد روحانی که در صحنه حضور دارد، دستور اجرای حکم را می دهد و افرادی که در صحنه مشغول صحبت با وی هستند، رئیس زندان عزیزی و معاون قضاییه زندان ناصر سیگارودی هستند. معاون عزیزی نیز در این صحنه حضور دارد.

حکم اعدام زندانیان یکی یکی در سوله اجرا می شود. پس از اجرای حکم اعدام، یکی از زندانیان که حکم وی اجرا نشده، اما شبی را در انتظار اعدام به سر برده، درهم شکسته و وحشت‌زده به بیرون از سوله منتقل می شود.

ماشین یخچالداری جهت انتقال اجساد به محل آورده شد. فردی که پیراهن سرمه ای به تن دارد «ولی محمدی» است. او و فرد دیگری به نام «باقری» که مأمور اجرای حکم اعدام هستند، پس از اجرای حکم اعدام از سوله بیرون آمدند.

مردی که کت و شلوار آبی پوشیده، شهریاری دادستان تهران و مرد کت و شلوار مشکی عزیزی رئیس زندان هستند. رئیس حفاظت محمدی و تعدادی درجه دار نیز در این صحنه حضور دارند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران طی حدود ۲۰ روز دست‌کم ۲۸ نفر را که بیشتر آن‌ها با اتهام «قتل عمد» در زندان‌های کشور زندانی بوده‌اند، اعدام کرده‌است.

در بازه زمانی ۵ تا ۲۶ تیرماه، حکم اعدام دست‌کم ۲۸ نفر در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده‌است.

اعدام دست‌کم ۲۸ نفر طی ۲۰ روز در زندان‌های کشور

در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، دست‌کم ۱۱۰ حکم اعدام در زندان‌های مختلف ایران یا در ملاءعام اجرا شده است.

بنا به گزارش نهاد آمار «سازمان حقوق بشر ایران»، از این میان، ۸۳ مورد از اعدام‌ها با اتهام «قتل عمد»، ۱۳ مورد با اتهام «تجاوز به عنف»، ۹ مورد «جرایم مربوط به مواد مخدر»، ۴ مورد «محاربه از طریق سرقت مسلحانه» و یک مورد به اتهام «جاسوسی» صورت گرفته است.

از میان زندانیانی که با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند، دو کودک-مجرم نیز حضور داشتند که حکمشان در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد.

همچنین، ۸ اعدام در ملاءعام و در انظار عمومی اجرا شده‌اند که کودکان نیز در جمع تماشاگران اعدام‌ها دیده‌ می‌شدند.

رسانه‌های رسمی در این شش ماه تنها ۳۷ اعدام را اعلام کردند و ۷۳ مورد دیگر از سوی منابع سازمان حقوق بشر ایران در داخل کشور به تأیید رسیده است.

این آمار نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ اندکی رشد را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ در این مدت در مجموع اعدام ۹۸ نفر به ثبت رسید که ۳۱ مورد را رسانه‌های داخل ایران اعلان کرده و ۶۷ مورد دیگر از سوی مجاری غیر رسمی تایید شده بود. از میان ۹۸ حکم اعدام که در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ اجرا شدند، ۸۳ مورد با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند که چهار تن از ایشان در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته و کودک-مجرم محسوب می‌شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یازده + 5 =