دولت ایران به بی‌گناهی متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای اعتراف کرد

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران امروز در نشستی خبری به اظهارات مازیار ابراهیمی یکی از بازداشت شدگان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای در گزارش بی‌بی‌سی فارسی واکنش نشان داد و گفت: “این اتفاق در دولت ما رخ نداده است اما در گفت‌وگوهایی که در این باره داشته‌ام، اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده است ولی اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده است.”
سخنگوی دولت ایران بدون اشاره به افراد این پرونده اضافه کرد: “همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است.”
.
آقای ربیعی همچنین گفت: “کارشناس این پرونده‌ها کارشناس ضدجاسوسی نبوده است و کارشناسان حوزه دیگری بوده‌اند که در این پرونده کار کرده‌اند.”
در گزارشی که ژیار گل گزارشگر بی‌بی‌سی‌ فارسی چندی پیش تهیه کرد، مازیار ابراهیمی، یکی از بازداشت شدگان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای از شکنجه و فشار وزارت اطلاعات برای اعترافات ساختگی و همچنین پرونده‌سازی دستگاه قضایی علیه خود می‌گوید.
.
ژیار گل، خبرنگار بی‌بی‌سی می گوید:
روایت مازیار ابراهیمی از اعترافات اجباری خود و دیگران، برای نهاد‌های اطلاعاتی ایران رسوایی به بار آورده است. اظهارات مازیار ابراهیمی سندی است در بر ملا کردن اعترافات ساختگی در پی شکنجه. .
بیش از دو هفته از پخش گزارش بی‌بی‌سی می‌گذرد، علیرغم سوال برخی از نمایندگان مجلس ایران و قول محمود علوی، وزیر اطلاعات برای پاسخگویی، هنوز جوابی روشن به این سوالات ارائه داده است. چرا افراد بی‌گناه تا حد مرگ شکنجه و وادار به اعتراف به ترور و جاسوسی برای اسرائیل شده‌اند؟ آیا عاملان و آمران شکنجه و اعترافات ساختگی مجازات شده‌اند؟ و مهمتر چه کسانی پشت ترور دانشمندان هسته‌ای بودند؟
علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در واقع صحت گزارش بی‌بی‌سی را تایید کرد اما همزمان تلاش کرد موضوع را کوچک و حل شده جلوه دهد. آقای ربیعی گفت “یک سری افراد بودند و اعتراف کردند و درست بوده” اما این با روایت‌های بازداشت شدگان مطابقت ندارد. ما با تعداد زیادی از متهمان به ترورها تماس گرفتیم، به غیر از مجید جمالی فشی (که گفته شد اعدام شده است) همه آزاد شده‌اند.
در باره صحت اعترافات و اتهامات مجید جمالی فشی هم سوالات زیادی وجود دارد. هنوز هیچ مقام رسمی در باره پاسپورت جعلی و فتوشاپ شده اسرائیلی او توضیحی نداده که در گزارش صدا و سیمای ایران ادعا شد آقای جمالی فشی با آن به اسرائیل رفته. مجید جمالی فشی دو ماه پیش از دستگیری مازیار ابراهیمی اعدام شد. آیا ممکن است یک بی‌گناه بر مبنای اعتراف اجباری اعدام شده باشد؟

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

11 + سه =