بازداشت و بی خبری از گیتی پورفاضل، امضاکننده بیانیه نه به جمهوری اسلامی

 گیتی پورفاضل، وکیل، حقوقدان و یکی دیگر از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی بازداشت شد.

روز گذشته جبهه ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای خبر داده بود: «گیتی پورفاضل از پنج روز قبل ناپدید شده و همسر و خواهر او از اینکه چه نهاد امنیتی، خانم پورفاضل را بازداشت کرده و به کدام زندان انتقال داده شده بی‌خبر هستند.»

خانم پورفاضل هفتمین امضاکننده این بیانیه است که از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده است. از ۱۴ مردادماه جاری تا پیش از بازداشت این وکیل دادگستری ۶ تن از زنان امضا کننده این بیانیه بازداشت شده‌اند. پنج تن دیگر از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» خانمها: «شهلا انتصاری»، «شهلا جهان‌بین»، «فاطمه سپهری»، «حوریه فرج‌زاده» و «نرگس منصوری» در رشت، تهران و مشهد بازداشت شده بودند. «فرنگیس مظلوم»، مادر سهیل اعرابی زندانی عقیدتی، که از امضاکنندگان این بیانیه است، پیش از انتشار عمومی این بیانیه بازداشت شده و در بند ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات نگهداری می‌شود.

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ چهارده تن از «کنشگران مدنی و فعالان حوزه زنان» در ایران با انتشار بیانیه‌ای برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی، حکومت فعلی را «نظام ضد زن» خواندند و با اشاره به اینکه «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده است.

در بیانیه این زنان تاکید شده است: «ما ۱۴ تن از کنشگران مدنی و فعالین حوزه حقوق زنان مصمم هستیم با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت، مبارزه خود را هم‌چون پیش‌قراولان آزادی وطن با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» تا رسیدن به خواسته‌های کامل خود ادامه دهیم.»

زنان امضاکننده این بیانیه که همگی در داخل ایران  زندگی می‌کنند در بیانیه خود با تاکید بر مبارزه به شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت، اعلام کردند: «آپارتاید جنسیتی که حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی است، علیه این نظام ضد زن که ارزش‌های انسانی ما را محو نموده است، به پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستیم، نظام و قانونی که در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها برسمیت شناخته شود.»

گیتی پورفاضل وکیل دادگستری، پنج سال قبل وکالت مسیح علی‌نژاد را برای شکایت او از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عهده گرفت. وی همچنین وکیل خانواده ستار بهشتی در پرونده شکنجه و قتل این وبلاگ نویس را بر عهده داشته است. ستار بهشتی از وبلاگ‌نویسان منتقد حاکمیت بود که پلیس فتا در روز ۹ آبان ۱۳۹۱ بازداشت و پنج روز بعد در زندان درگذشت.

ایران‌وایر

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یازده + 5 =