صدور احکام سنگین برای چند تن از متهمان هفت‌تپه

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران چند تن از متهمان هفت‌تپه را در مجموع به ۱۱۱ سال و نیم زندان محکوم کرد.

به گزارش «کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه»، سپیده قلیان، فعال کارگری به ۱۹ سال و ۶ ماه، امیرحسین محمدی فرد، سر دبیر نشریه گام، عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام هر کدام به ۱۸ سال، اسماعیل بخشی، از کارگران هفت‌تپه به ۱۴ سال و محمد خنیفر، از کارگران هفت‌تپه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش تا این لحظه از میان این افراد، اسماعیل بخشی به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌است.

برخی اتهامات وارده به این افراد “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی”، “توهین به رهبری”، “نشر اکاذیب”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” است. از دیگر مصادیق اتهامی سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیر حسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی نیز می‌توان به “عضویت در گروه گام” اشاره کرد.

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده هفت‌تپه در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران (واقع در شریعتی، نبش معلم) بنا بر ابلاغ قبلی روز شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، برگزار شد و جلسات بعدی دادگاه در روزهای بعد تشکیل شد.

همزمان با برگزاری دادگاه متهمان هفت‌تپه، خانواده‌های زندانیان و تعدادی از فعالان کارگری در مقابل دادگاه انقلاب تهران در انتظار برگزاری دادگاه بودند که رهام یگانه، هیراد پیربداقی و فرید لطف آبادی توسط نیرهای امنیتی بازداشت و کماکان نیز در زندان اوین و در بازداشت بسر می برند.

اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، علی نجاتی و عسل محمدی هفت متهم این پرونده هستند که در میان این افراد علی نجاتی به صورت موقت آزاد است.

مأموران امنیتی شامگاه ۱۹ دی‌ماه ۹۷ امیرحسین محمدی فرد و همسرش ساناز الهیاری را بازداشت کردند. علاوه بر آنها،‌ عسل محمدی و امیر امیرقلی، از دیگر اعضای تحریریه این نشریه دانشجویی نیز به ترتیب ۱۳ آذر و ۲۴ دی بازداشت شدند.

عسل محمدی به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شد. او ۱۵ دی ۹۷ با قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد، اما مجددا در روز یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، بازداشت شد.

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان نیز از یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در بازداشت هستند.

همگی اعضای بازداشت شده نشریه گام متهم به «ارتباط با گروه‌ها و احزاب معاند»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تشکل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی» شده‌بودند و پیش از این در بازجویی‌های به این افراد گفته شده بود آنها با گروه کمونیستی کارگری در ارتباط هستند.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان ۹۷ و پس از آن شدت گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شده‌بود.

صدها کارگر، شرکت نیشکر هفت‌تپه، در آن زمان بیش از یک‌ماه در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایشان و همینطور معوقات مزدی خود، دست به اعتصاب زده‌‌ بودند.

شدت دامنه اعتراضات افزایش یافت و خانواده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه نیز به خیابان‌های شهر شوش آمده و ضمن برپایی تجمع با سر دادن شعارهایی مطالبات‌شان را خواستار شده‌بودند.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پانزده − ده =