محکومیت دو تن از هواداران محمدعلی طاهری

مصطفی الماسی و نسیم پورمحمدعلی حبیبی، دو تن از اعضای گروه موسوم به «عرفان حلقه» به زندان و جریمه نقدی محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه انقلاب شهرستان جزیره کیش دو تن از هواداران محمدعلی طاهری به نام‌های مصطفی الماسی و نسیم پورمحمدعلی حبیبی را با اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در فرقه ضاله عرفان حلقه” را در مجموع به یک‌سال حبس تعزیری و ۱۰۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است.

این دو هوادار محمدعلی طاهری، ۵ شهریورماه ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی در کیش بازداشت و ۲۰ شهریورماه همان سال با قرار کفالت از بازداشتگاه اداره آگاهی کیش آزاد شده بودند.

بر اساس حکم شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان جزیره کیش با ریاست «قاضی شنبه زاده» دو تن از اعضای گروه موسوم به عرفان حلقه و از هواداران محمدعلی طاهری به نام‌های مصطفی الماسی و نسیم پورمحمدعلی حبیبی هر کدام به ۶ ماه حبس تعزیری و ۵۰ میلیون تومانی جزای نقدی محکوم شده‌اند.

این زوج در طول زمان بازداشت و روند رسیدگی به پرونده‌شان از حق داشتن وکیل محروم بودند.

حکم زندان آقای الماسی و همسرش خانم حبیبی بر اساس گزارش نهادهای امنیتی و مرجع قضایی بازداشت کننده صادر شده است. در کیفر خواست این دو هوادار «عرفان حلقه» یا «عرفان کیهانی» به گزارش ماموران امنیتی در زمان بازداشت و لوازم ضبط شده از آن‌ها به عنوان مصادیق اتهامی اشاره شده‌‌است.

در کیفرخواست صادره همچنین آمده‌است که هر دو آن‌ها با استناد به ماده ۵۰۰ قانون تعزیرات مصوب سال ۷۵ به مجازات حبس محکوم شده‌اند.

در ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا ‌یکسال محکوم خواهد شد.»

یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، به کمپین گفت: «دادگاه اول این دو هوادار محمدعلی طاهری ۱۳ آذرماه ۹۶ با ریاست «قاضی شنبه زاده» با اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در فرقه ضاله عرفان حلقه” در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان جزیره کیش بدون حق داشتن وکیل به مدت ۱۰ دقیقه برگزار شده بود و در زمان برگزاری دادگاه قاضی به متهمان  فرصت دفاع از خود نداد و در طی همان ده دقیقه دادرسی مدام آن ها را مورد توهین قرار می داد.»

“پس از آن این دو متهم چند بار به مراجع قضایی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند یا به صورت تلفنی تهدید به سکوت می شدند که از بازداشت و روند رسیدگی به پرونده خود به رسانه‌ها چیزی نگویند.”

دادگاه دوم آن‌ها در پنجم آبان ماه ۹۷ بدون حضورشان برگزار شد و در نهایت این حکم تیرماه ۹۸ به خانواده این دو هوادار محمدعلی طاهری به صورت شفاهی ابلاغ شد.

ماموران امنیتی در پنجم شهریورماه ۹۶ طی برگزاری یکی از جلسات عرفان حلقه در کیش ابتدا با حکم قضایی نسیم پورمحمدعلی حبیبی را بازداشت می‌کنند و بعد به همراه وی به منزل مسکونی او می‌روند و ضمن تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی آن ها از قبیل جزوات و کتب و لوح‌های فشرده مربوط به عرفان حلقه، تلفن همراه و لب‌تاپ آن‌ها را ضبط کردند و خانم حبیبی را به اداره آگاهی کیش منتقل می‌کنند.

پس از آن همسر خانم حبیبی آقای الماسی نیز که برای پیگیری بازداشت همسرش به اداره آگاهی کیش در خیابان درخت سبز مراجعه می‌کند، با حکم قضایی بازداشت و به بازداشتگاه منتقل می‌شود.

در بازداشتگاه اداره آگاهی کیش متهمان بدون رعایت اصل تفکیک جرم و متهمانی با جرائم مربوط به مواد مخدر، ضرب و جرح و حتی متهمانی با جرائم مالی نیز نگهداری می‌شوند.

در طول مدت بازداشت این زوج به آن‌ها گفته شده‌بود که بازداشت خود را رسانه‌ای نکنید تا با عطوفت اسلامی با شما برخورد شود و بخشیده شوید و با فشار بازجویان تهدید می‌شدند در صورتی که بازداشت‌شان رسانه‌ای شود، خانواده هایشان نیز بازداشت خواهند شد و مورد آسیب قرار خواهند گرفت.

در نهایت آقای الماسی و همسرش خانم پورمحمدعلی حبیبی ۱۵ روز پس از بازداشت در ۲۰ شهریورماه ۹۶ با قرار کفالت به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره آگاهی کیش آزاد می شوند.

محمدعلی طاهری، بنیانگذار «عرفان حلقه» در ایران، از روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، “رسما” از زندان اوین آزاد شده، اما کماکان برخی محدودیت‌های اجتماعی برای او ادامه دارد.

هواداران وی می‌گویند با اینکه او رسما آزاد شده‌است، اما در نوعی «حصر خانگی» قرار دارد. حق دیدار با هواداران خود را ندارد و اجازه خروج از کشور نیز از سوی نهادهای امنیتی به وی داده نمی‌شود.

طاهر حاجی قربانی، یکی دیگر از اعضای گروه «عرفان حلقه» اخیرا در مردادماه ۹۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با چند اتهام در مجموع به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.

«ناهید بهشید»، از هواداران «محمدعلی طاهری» از ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به بند زنان زندان اوین منتقل شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت ۵ سال حبس خود است و مصطفی خسروی‌بابادی، یکی دیگر از هواداران آقای طاهری نیز به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از  فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

اعضای گروه «عرفان حلقه» در ایران کماکان اجازه برپایی جلسات و دوره‌های آموزشی خود را ندارند و فعالیت‌های خود را به صورت “زیرزمینی و مخفیانه” ادامه می‌دهند.

از طرف دیگر اطلاعات سپاه و موسسات وابسته به آن از جمله «فرق و ادیان»، «بهداشت معنوی»، «نجات از حلقه» و «فرقه نیوز» بارها در اطلاعیه‌های گوناگون در وبسایت‌های خود یا با برگزاری نشست‌های مختلف در سیمای جمهوری اسلامی، محمدعلی طاهری و اعضای «عرفان حلقه» را به ایجاد “تشکیک” در عقاید مذهبی مردم متهم کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

1 × 4 =