تجمع اعتراضی ایرانیان در مقابل مقر اصلی فیفا در زوریخ+ تصویر

جمعی از ایرانیان ساکن کارلسروهه آلمان عازم شهر زوریخ در سوئیس شدند و در تجمعی اعتراضی مقابل مقر اصلی فیفا در این شهر تجمع کردند.

این تجمع اعتراضی در روز شنبه ۶ مهرماه ۹۸ برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ با خواسته‌های «تضمین آزادی ورود بانوان به استادیوم و ورزشگاه های ایران»، «برابری زن و مرد» و «آزادی و حقوق بشر برای همه» برگزار شد.

یکی از مقامات ارشد فیفا نیز در این تجمع حاضر شد و به پرسش‌های حاضرین پاسخ داد.

فدریکو آدیچی، نماینده فیفا در امور حقوق بشر در میان جمع حاضر گفت: «چند روز پیش ماموران فیفا در ایران بوده‌اند و با مقامات مسئول صحبت کرده‌اند و در هفته‌های اخیر نیز دغدغه و موضوع هر روزه تبادل نظر مسئولین فیفا همین بوده که مشکل ورود زنان به استادیوم‌های ایران برطرف شود.»

وی در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد که فیفا برای آزادی ورود همه زنان به همه بازی‌های فوتبال تلاش و اصرار می‌کند.

یکی از حاضرین این موضوع را طرح کرد؛ “احتمال این که مقامات ایران برای بازی بعدی زنانی را به صورت گزینشی از حوزه علمیه، مجلس، شوراهای شهر، بسیج و غیره با اتوبوس‌هایی به ورزشگاه بیاورند و بعد از قانع کردن نمایندگان فیفا و منحرف کردن افکار عمومی، دوباره ممنوعیت ورود زنان را از گرفته‌شود.”

آقای آدیچی اینطور پاسخ داد: «خیر اینطور نیست، نه حضور محدود زنان تماشاچی فقط در بازی‌های ملی و نه حضور فقط یک گروه از زنان دست چین شده و دعوت شده، هیچکدام برای فیفا قانع کننده نیست.»

رئیس جمهوری ایران، حسن روحانی در ملاقاتی به مقامات فیفا گفته [نقل به مضمون]: «البته بدیهی است که زنان حق دارند برای تماشای بازی‌های فوتبال به ورزشگاه بروند، در این شکی نیست. من خودم پیگیر موضوع هستم که مشکل حل شود.»

یکی از حاضرین در این خصوص این پرسش را طرح کرد؛ “این گونه وعده‌های سراسر دروغ برای ساکت کردن موقتی صدای مردم در ۴۰ سال گذشته زیاد داده شده و می‌دانیم که این کلمات پشتوانه اجرایی ندارند، اما شما در این مورد چه اقدامی صورت داده‌اید؟”

نماینده فیفا در امور حقوق بشر گفت: «ماموران ما از ورزشگاه آزادی و امکانات موجود در آن بازدید کردند. هیچ مانعی برای حضور زنان در بازی بعدی وجود ندارد.»

یکی از زنان حاضر: «ما میدانیم که ورزشگاه به هیچ وجه مشکلی ندارد. مشکل این است که آنها ما را راه نمی‌دهند و بنا بر اطلاع و اعلام مسئولان ورزشی در ایران تعداد کمی از صندلی‌ها به زنان تعلق خواهد گرفت.»

فدریکو آدیچی: «ما با این روش مخالف هستیم. فروش بلیط به زنان و مردان باید بر اساس تقاضا باشد، نه این که از پیش محدود شده باشد. برای جلوگیری از بهانه کمبود وقت و یا فروش نرفتن بلیط‌ها از مسئولین فوتبال ایران خواسته‌ایم از دوم اکتبر فروش بلیط‌ها را آغاز کنند تا هر کس تمایل داشت بلیط تهیه کند.»

وی در ادامه افزود: «ضمنا برای بازی پنجم اکتبر همکاران خانم و آقای ما در تهران خواهند بود و بررسی خواهد کرد که آیا حقیقت دارد که «هر خانمی» می‌تواند به عنوان تماشاچی بلیط تهیه کند و بازی را در ورزشگاه ببیند یا خیر.»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

3 × 2 =