اتحادیه اروپا حمله نظامی ترکیه به کردها را محکوم کرد

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود حمله نظامی ترکیه به کُردها را محکوم کردند. رجب طیب اردوغان گفت ترکیه با «تروریسم» می‌جنگد و در این راه شاهد برخوردهای «دوگانه و متناقض» قرار گرفته است. او گفت ترکیه با وجود فشارها به راه خود ادامه خواهد داد و تصمیمات دیگران اهمیتی ندارد. وزیر دفاع سوریه نیز مدعی شد که کُردها زندانیان داعشی را فراری داده‌اند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دوشنبه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر در نشست خود در لوکزامبورگ حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه را محکوم کردند. آن‌ها گفتند این حمله ثبات و امنیت را در سراسر منطقه تضعیف می‌کند، موجب آوارگی بسیاری از غیرنظامیان می‌شود و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را به طرز چشمگیری دشوارتر می‌سازد.

با خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه، عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه در این بخش از سوریه چهارشنبه ۱۷ مهر / ۹ اکتبر آغاز شد. ترکیه قصد دارد با این حمله نظامی منطقه امنی در طول مرز خود با سوریه در عمق ۳۲ کیلومتری این کشور ایجاد کند و مانع از نفوذ کردها شود. دولت ترکیه نیروهای نظامی کرد را «تروریست» می‌خواند.

ژان اسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ اظهار امیدواری کرد که تحریم تسلیحاتی ترکیه به‌اجرا گذاشته شود. با این حال، جزئیات این اقدام باید توسط برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا روشن شود.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نسبت به انزوای کامل ترکیه به‌عنوان عضوی از ناتو هشدار داد و از اهمیت این کشور در این سازمان سخن گفت. او گفت در نبرد علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش)، کشورهای ناتو می‌توانستند از پایگاه‌ها و زیرساخت‌های نظامی ترکیه استفاده کنند و «درگیری‌های کنونی تهدیدی علیه وحدت ناتو است».

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، پیش از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، با بیان این‌که این اتحادیه باید عملیات ترکیه در شمال سوریه را محکوم کند، از کشورهای عضو خواسته بود تا تحریم تسلیحاتی علیه آنکارا را مورد بررسی قرار دهند.

آلمان، فرانسه و هلند پیش از این فروش سلاح به ترکیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر در هفتمین نشست کاری شورای کشورهای ترک‌زبان در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان درباره رویدادهای سوریه سخنرانی کرد. او گفت: «با دو عملیات‌ سپرفرات و شاخه زیتون منطقه‌ای به مساحت چهار هزار کیلومتر مربع را در غرب فرات از تروریست‌ها پاکسازی کردیم و شرق فرات را هم پاکسازی خواهیم کرد.»

اردوغان با بیان این که «بیش از ۴۰ سال است که ترکیه هدف گروه‌های تروریستی قرار دارد»، افزود: «در مبارزه با تروریسم به اندازه بحران سوریه در معرض برخوردهای دوگانه و تناقض قرار نگرفتیم.»

او با تروریست نامیدن «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه گفت کشورهای دیگر به بهانه مبارزه با داعش به آن‌ها اسلحه و تجهیزات دادند: «برخی کشورها می‌گویند که این تروریست‌ها اعضای پ‌ک‌ک نیستند. شما چه تصوری درباره ما دارید؟ از تمام حقایق با جزئیات کامل از طریق سازمان‌های اطلاعاتی‌مان مطلع هستیم. اما شما از روی لجبازی این اظهارات را عنوان می‌کنید. چرا در مقابل ترکیه‌ای که در حال قدرت گرفتن است، چنین گامی برمی‌دارید؟ ما با وجود اظهارات شما به راه خود ادامه خواهیم داد.»

اردوغان پیش از سفر به باکو از احتمال حمله نظامی به شهر کوبانی و منبج در شمال سوریه خبر داد.

او در نشست باکو با اعلام این‌که از نیروهای ترکیه ۱۸ نفر کشته و ۲۰۰ شهروند این کشور نیز زخمی شده‌اند، از «رویکرد دوگانه» اتحادیه عرب برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه نیز انتقاد کرد و درباره واکنش‌های برخی کشورهای غربی به حمله نظامی ترکیه به سوریه گفت: «برادران عرب ما از بمب‌های بشکه‌ای که به سوریه پرتاب شد فرار کردند. در حال حاضر ما از آن‌ها حمایت و میزبانی می‌کنیم، ما این اقدام را به‌عنوان وظیفه برادری خود انجام می‌دهیم. آیا بابت آن به ما کمک مالی دادید؟ دستان خود را برای یاری دراز کردید؟ خیر. اکنون درباره ترکیه تصمیمات نامناسب می‌گیرید. بگیرید یا نگیرید، چه اهمیتی دارد؟»

اردوغان به کشورهایی که می‌گویند ترکیه کرد‌ها را هدف قرار داده است گفت: « تمامی ادعاهایتان دروغ، تهمت و بهتان است. هدف ما تروریست‌ها هستند.»

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه نیز روز دوشنبه مدعی شد که زندانیان داعشی توسط یگان‌های مدافع خلق فراری داده شده‌اند. او اما روشن نکرد که شمار زندانیان فراری داعشی چقدر است.

این در حالی است که روز گذشته، یکشنبه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر) نیروهای محلی کردهای سوریه اعلام کرده بودند که بیش از ۸۰۰ نفر از افراد داعش‌ پس از حمله جنگنده‌های ترکیه به همراه  زن و فرزندان خود از اردوگاه‌ عین عیسی در شمال سوریه گریخته‌اند. این اردوگاه در کنترل نیروهای کرد قرار داشت.

بیش از ۱۲ هزار نفر از افراد داعش و خانواده‌های آن‌ها در اردوگاه‌های تحت کنترل نیروهای کرد سوریه به‌سر می‌برند که حدود هشت هزار نفر از آن‌ها کودک و چهار هزار نفر نیز زن هستند. همچنین ۱۲ هزار نفر از نیروهای داعش در زندان‌های کردها زندانی هستند.

کردها بارها به اتحادیه اروپا هشدار داده‌ بودند که در صورت ادامه حمله ترکیه به شمال سوریه امکان فرار زندانیان داعش وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «کردها شاید با آزاد کردن شماری زندانی می‌خواهند ما را درگیر کنند. ترکیه و کشورهای اروپایی، که بسیاری از نیروهای داعش از آن‌جا آمده‌اند، آنها را دوباره دستگیر می‌کنند. اما آنها باید بجنبند. تحریم‌های سنگین علیه ترکیه در راه است. آیا واقعا مردم فکر می‌کنند که ما باید با ترکیه که عضو ناتو است وارد جنگ شویم؟»

طبق اعلام سازمان ملل، تاکنون ۱۰۰ هزار بر اثر نبردها در شمال سوریه آواره شده‌اند. فرار کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت از ۲۰۰ هزار نفر آواره سخن گفته است.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

1 × دو =