اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به “حضور نمایشی” حسن روحانی در این دانشگاه

هم‌زمان با سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در دانشگاه تهران، شماری از دانشجویان این دانشگاه با برگزاری تجمع اعتراضی به “حضور نمایشی” او در دانشگاه اعتراض کردند.

دانشجویان ضمن سر دادن شعارهایی علیه احکام صادر شده علیه فعالان صنفی دانشجویی، خواستار برچیده شدن تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌ها، اتحاد معلمان و کارگران با دانشجویان و حمایت از کارگران بازداشتی هفت‌تپه شدند.

تجمع روز چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸، دانشجویان و فعالین صنفی دانشگاه تهران در حالی برگزار شد که به گفته دانشجویان فضای امنیتی بر دانشگاه حاکم بود.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در این خصوص نوشته‌است که تفتیش کیف و وسایل دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه و حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و لباس‌ شخصی‌ها داخل صحن دانشگاه نمونه‌های این فضای امنیتی‌ بوده‌است.

به گفته منابع مطلع، حسن روحانی به دانشگاه تهران آمد‌ه‌بود تا باز هم مانند دوره قبل دانشجویان را تشویق به شرکت در انتخابات کند، اما دانشجویان معترض با شعارهای اعتراضی به روحانی پاسخ دادند.

فعالان صنفی دانشجویی می‌گویند؛ “به حضور نمایشی رییس جمهور در دانشگاه تهران اعتراض دارند، چرا که در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بیشتر‌ از ۱۰۰ سال زندان برای دانشجویان صادر شده و علی‌رغم وعده‌های داده شده دانشجویان در دانشگاه‌ها شاهد قوانین تبعیض‌آمیز هستند.”

همچنین گزارش شده‌است تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که حسن روحانی در آن سخنرانی کرده است، خالی از دانشجویان بوده است.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است، دانشجویان با سر دادن شعارهایی مانند «حراست دانشگاه شعبه اطلاعات»؛ «دانشگاه پول‌گردان، زحمت‌کشان در زندان»؛ «دانشگاه‌ها پولی شد دانشجو زندانی شد»؛ «دانشجوی زندان آزاد باید گردد»؛ «کلاس درس خالیه دانشجو زندانیه»؛ «از هفت‌تپه تا تهران زحمت‌کشان در زندان»؛ «کارگر-دانشجو-معلم، اتحاد-اتحاد» و «تبعیض جنسیتی محکوم است»؛ اعتراض خود را نشان دادند.

ادامه مطلب بعد از ویدئو؛

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دوران مبارزات انتخاباتی اش گفته‌بود قرار است دانشگاه را به جای امنیتی کردن، برای استاد و دانشجو امن کند، روحانی در مراسم معرفی وزیر آموزش و پرورش جدیدش به مجلس در هفتم آبان ۱۳۹۶ نیز دوباره بر دانشگاه امن به جای دانشگاه امنیتی تاکید کرد و گفته‌بود:‌ «هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رییس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»

با این حال شمار زیادی از دانشجویان در طول دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به احکام زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

اسامی برخی از دانشجویانی به احکام زندان محکوم شده‌اند عبارتند از:

عاطفه رنگریز به ۱۱ سال و شش ماه، پدرام پذیره به ۷ سال، لیلا حسین‌زاده به ۶ سال، سینا درویشی به ۸ سال، فرشته طوسی به یک‌سال و نیم، سینا ربیعی به یک‌سال، روح‌الله مردانی به ۶ سال زندان، علی مظفری به ۸ سال، پریسا رفیعی به ۷ سال، سها مرتضایی به ۶ سال، مرضیه امیری به ۱۰ سال و نیم، محسن حق‌شناس به ۲ سال زندان.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

چهارده − 7 =