عدم پرداخت معوقات مزدی معلمان به دلیل موجودی ناکافی خزانه

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، روز دوشنبه ۵ آبان ماه از تعویق مجدد پرداخت معوقه حق التدریس ۱۳۹۷ معلمان به علت «کافی نبودن میزان موجودی خزانه» خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به رسانه‌ها گفته است: «از مطالبات سال ۱۳۹۷، حق التدریس معلمان شاغل در دستور کار پرداخت قرار داشت. با ابلاغ دو هفته قبل، کل مطالبات حق التدریس تا پایان اسفند گذشته تسویه شد. بر اساس پیگیری‌ها پرداخت حق التدریس ۲ ماهه ابتدای سال جاری نیز تامین اعتبار شده و درخواست وجه نیز به خزانه ارسال شده است.»

علی الهیار ترکمن در ادامه افزود: «بر اساس رایزنی‌ها قرار بود روز سه شنبه این مبلغ هم‌زمان با حقوق مهرماه پرداخت شود اما به‌دلیل میزان موجودی خزانه به این هفته موکول شده است. فرهنگیان عزیز باید توجه داشته باشند که آنچه پیگیری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت متبوع بوده، به‌طور کامل انجام شده اما واقعا مشکلات خزانه و تصمیم‌های مدیریتی آن حوزه در کنترل این معاونت نیست. در هر صورت ما از بلاگردان شدن و جای مسئولین سایر دستگاه‌های مالی پاسخ دادن ابایی نداریم. ولی بودجه و تخصیص تابع شرایط مالی است.»

علی الهیار ترکمن ۲۹ مهرماه نیز در گفتگو با برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج صدا و سیما با اشاره به اینکه اگر هیات تطبیق مصوبات دولت با مجلس، آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس را تأیید کند، تا دو ماه آینده جذب و استخدام آنها انجام می‌شود، گفته بود: «حق‌التدریس معلمان از آبان‌ماه ماهانه پرداخت می‌شود.»

وی با تاکید بر این که “یکی از اقدامات انجام شده، ورود به ساز و کارها و ظرفیت‌های بودجه بود و بر این اساس بند «ک» تبصره ۱۲ بودجه مد‌نظر قرار گرفت” اضافه کرد: «بر این اساس تمام موارد غیر از حقوق که حکم حقوق دارد، از جمله حق‌التدریس معلمان ماهانه پرداخت خواهد شد. با ابلاغیه‌ای که ۱۰ روز قبل داشتیم مطالبات حق‌التدریس معلمان رسمی تا اسفند سال ۱۳۹۷ به طور کامل تسویه شد و مطالبات مربوط به فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ را با حقوق مهرماه پرداخت می‌کنیم، تا پرونده مطالبات حق‌التدریس سال ۱۳۹۷ بسته شود.»

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ارائه خدمات آموزشی در کل کشور گفته بود: «پراکندگی کشور و ضرورت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی ما را ناچار می‌کند از نیروهای پاره‌وقت استفاده کنیم که تبلور آن معلمان حق‌التدریس هستند و براساس شرایطی در آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند و بخشی از وظایف تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند.»

الهیار ترکمن با اعلام استخدام حق التدریسی‌ها در بدنه وزارتخانه گفته بود: «از سال ۱۳۸۸ هر فردی سابقه حق‌التدریس در آموزش و پرورش داشت، به استخدام درآمد و تا سال ۱۳۸۹ تمام افراد حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سواد‌آموزی استخدام و تعداد آنها صفر شد. اما نیاز به نیروی انسانی صفر نمی‌شود و در سال‌های بعد مجدد از نیروهای حق‌التدریس استفاده کردیم.»

مزبان حبیبی از اعضای کانون صنفی معلمان روز سی‌ام مهرماه با انتشار یادداشتی درباره سخنان معاون وزیر نوشت: «آقای الهیار ترکمن در مقابل این‌ سوال که چرا با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال‌تحصیلی، کلاس‌های درس معلم ندارند، توضیح دادند که: “دلیل چنین موضوعی، این است که معلمان کلاس نمی‌روند و در اداره می‌نشینند.” استدلال جناب معاون، مرغ پخته را هم به خنده انداخته‌است».

این عضو کانون صنفی معلمان در یادداشت خود با اشاره به کمبود معلم در سال تحصیلی جدید خطاب به الهیار ترکمن گفته بود: «چند معلم در ادارات نشسته و کلاس نرفته‌اند؟ به روایتی، امسال حدود صدهزار نفر کمبود معلم داریم، یعنی صدهزار نفر در ادارات نشسته و کلاس نمی‌روند؟ در برنامه زنده تلویزیونی، با دیدن این استدلال عامیانه، تمام اعتبار وزارت آموزش‌وپرورش، وزیر و معاونین و تمام نیروهای ستاد فرو ریخت. رسوا نمودن ساختار اجرایی معیوب و بیمار وزارت آموزش‌وپرورش، توسط یک کنشگر صنفی در برنامه زنده تلویزیونی، خواسته‌ای بود که بسیاری از اولیا دانش‌آموزان و معلمان، در آرزویش بوده‌اند.»

مزبان حبیبی پیشنهاد کرد: «هر روز در برنامه‌های زنده تلویزیونی، کنشگران صنفی را در مقابل مسؤلین وزارت آموزش‌وپرورش قرار دهیم، تا پوشالی بودن، ناتوانی، بی‌برنامگی و بیسوادی متولیان این حوزه، برای همگان روشن شود.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

1 × چهار =