۷۰ درصد مردم توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه اکثریت مردم از نظر مالی توان ترمیم دندان‌های آسیب دیده خود را ندارند، گفت: اغلب بیماران برای رهایی از درد دندان به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند.

بهنام عباسیان، با اشاره به اینکه خدمات دندانپزشکی در کشور ما از پوشش بیمه ای برخوردار نیست، افزود: با توجه به اینکه در سبد خانوار سلامت دهان و دندان تعریف نشده است، اغلب مردم توان پرداخت هزینه های مربوط به درمان بیماری های دهان و دندان خود را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه شعار دولت باید پیشگیری به همراه درمان باشد، ادامه داد: تقویت منابع بیمه ای برای پوشش خدمات دندانپزشکی یک ضرورت است و ورود بیمه های تکمیلی به این عرصه کمک بزرگی به ارتقای سلامت دهان و دندان می کند.

عباسیان افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا آحاد مردم به خدمات درمانی دندانپزشکی دسترسی داشته باشند و دغدغه آنان تامین هزینه های مالی نباشد و اجرای طرح وارنیش فلوراید در گروههای سنی ۶ تا ۱۴ سال و مادران باردار گرچه راهکار خوبی برای کاهش پوسیدگی محسوب می‌شود، اما کافی نیست، زیرا ۹۰ درصد همین گروههای هدف نیازمند خدمات سطح دو و سه برای دندان‌های خود هستند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه پیشگیری به تنهایی چاره مشکلات نیست، تصریح کرد: گرچه پیشگیری مقدم بر درمان است اما در حوزه دندانپزشکی با توجه به آمار بالای پوسیدگی و موارد از دست دادن دندان، ارائه خدمات سطوح دو و سه یک ضرورت محسوب می شود که به دلیل توان مالی پایین، اغلب مردم از دریافت این خدمات محروم هستند.

عباسیان با اظهار تاسف از اینکه مراکز دولتی دندانپزشکی خدمات درمانی را در سطح یک ارائه می دهند، خاطرنشان کرد: اکثریت مردم توان مراجعه به بخش های خصوصی دندانپزشکی را ندارند و در مراکز دولتی نیز تنها خدماتی که ارائه می شود محدود به کشیدن و یا ترمیم های بسیار سطحی است، بنابراین بیماران ترجیح می دهند با کشیدن دندان آسیب دیده از درد خلاص شوند و میزان کشیدن دندان در مراکز دولتی نیز رو به افزایش است.

وی یادآور شد: یکی از کارهای پایه‌ای که در حوزه دندانپزشکی باید انجام شود ورود جدی سازمان‌های بیمه‌ کننده برای پوشش خدمات دندانپزشکی است، زیرا ۷۰ درصد مردم که اکثریت را تشکیل می‌دهند توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند و زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که دیگر چاره‌ای جز کشیدن دندان خود ندارند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

5 × یک =