رئیسی: در مورد اجرای احکام الهی با کسی بحث نداریم

رئیس قوه قضائیه در واکنش به انتقاد گزارشگر ویژه سازمان ملل از اعدام نوجوانان می‌گوید “حکومت ما” مبتنی بر شریعت است. او می‌گوید دستگاه قضائی ایران در مورد “اجرای احکام الهی” با هیچ نهاد و فردی بحث ندارد.

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی این قوه ادعا کرد که جمهوری اسلامی “الگویی موفق” از چهل سال حکومت‌داری و سیاست‌ورزی بدون آمریکا برای مردم و دولت‌های منطقه و جهان است.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی روز دوشنبه ۱۳ آبان، به رغم رشد اقتصادی منهای شش درصدی، تورم نزدیک به ۴۰ درصد و افزایش بیکاری و تنگناهای اقتصادی شهروندان، مدعی شد که جمهوری اسلامی در “مسیر تعالی و پیشرفت” به جلو می‌رود.

او در بخشی از سخنانش به تازه‌ترین گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اشاره کرد و انتقادهای او، از جمله در مورد اعدام نوجوانان را بی‌اساس خواند.

رحمان در گزارشی که ۲۴ اکتبر به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد به مسائلی از جمله مجازات اعدام در ایران، اعدام نوجوانان، نادیده گرفتن حقوق زنان، افزایش فشار بر اقلیت‌های مذهبی و قومی، و سرکوب فعالان مدنی و کارگری پرداخته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در این گزارش گفته که در سال گذشته هفت نوجوان اعدام شده‌اند و در نیمه اول سال جاری نیز در مجموع ۱۷۶ نفر اعدام شده‌اند که دو نفر آنها نوجوان بوده‌اند.

اعدام نوجوانان؛ حکم الهی و سنت نبوی؟

ابراهیم رئیسی در واکنش به این گزارش گفت: «ما در چهار دهه گذشته بار‌ها اعلام کرده‌ایم که حکومت‌مان مبتنی بر شریعت است و در خصوص آنچه مربوط به اجرای احکام الهی در بحث کیفر‌ها و مجازات‌هاست، با هیچ فرد و نهادی سخن و بحث نداریم.»

جاوید رحمان، فعال حقوق بشر پاکستانی – بریتانیایی است که دکترای حقوق بین‌الملل دارد و استاد حقوق اسلامی است. او ژوئیه ۲۰۱۸ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران معرفی شد و کار خود را در این سمت آغاز کرد.

رئیسی با اشاره به مسلمان‌زاده بودن رحمان گفت: «در قوه قضائیه نیز شرع انور، مبنای اصلی کار است و تعجب می‌کنم فردی که مسلمان است، بدون توجه به آیات، روایات و سنت نبوی، مطالبی را تدوین کرده و توجه ندارد که ما به هیچ عنوان از مبنای دینی خود دست برنمی‌داریم.»

نقض کنوانسیون حقوق کودک

گرچه رئیسی اعدام نوجوانان را پیروی از “احکام الهی” عنوان کرده، براساس کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل که جمهوری اسلامی سال ۱۳۷۰ آن را امضاء کرد افرادی را که هنگام ارتکاب جرم به سن ۱۸ سالگی نرسیده باشند نباید اعدام کرد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید بر اساس اطلاعات موثقی که به دست آورده خطر اعدام جان ۹۰ نوجوان دیگر را در ایران تهدید می‌کند. در جمهوری اسلامی بارها مواردی مشاهده شده که اجرای حکم اعدام نوجوانان تا رسیدن آنها به سن ۱۸ سالگی به تعویق می‌افتد.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، همچنین منابع بخش بزرگی از گزارش رحمان را “ناسالم و معاند” خواند و گفت: «چنین گزارش‌هایی باید براساس اطلاعات معتبر و از منابع رسمی و مورد تایید باشد. البته این گزارش مورد توجه نخواهد بود، زیرا بر اساس حقد و کینه نسبت به جمهوری اسلامی تنظیم شده است، اما به هر حال هر اطلاعاتی برای تنظیم گزارش در زمینه حقوق بشر باید از ستاد حقوق بشر و منابع رسمی اخذ شود.»

این ادعا نیز در حالی مطرح شده که گزارشگر ویژه سازمان ملل از ابتدای کارش تا کنون چند بار درخواست اجازه سفر به ایران را کرده که حکومت جمهوری اسلامی هر بار به او جواب رد داده است.

همزمان با سخنان رئیسی، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در جمع خبرنگاران به تشریح نحوه حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل پرداخت. او گفته یکی از بحث‌هایی که هیئت ایرانی در این نشست مطرح می‌کند “یک جانبه‌گرایی آمریکا در ایجاد محاصرات” است.

جواد لاریجانی و “تعاملات خوب” با سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری میزان، لاریجانی با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی حقوق بشر در روز گذشته گفت: «در این نشست ما چارچوب‌های هماهنگی خودمان و وظایف نهاد‌های نظام را در خصوص گزارشگری‌هایی که علیه ما انجام می‌شود و رفتار ناهنجار گزارشگر ویژه ارائه کردیم. همچنین در خصوص پروژه‌های بزرگی که در سال جدید در مقابل ما در حال انجام است نیز تصمیم‌گیری شد.»

در حالی که تهران نه با درخواست جاوید رحمان برای سفر به ایران موافقت کرده و نه با درخواست‌های مکرر گزارشگر قبلی امور حقوق بشر، لاریجانی ادعا کرده که جمهوری اسلامی “تعاملات بسیار خوبی با سازمان ملل” دارد.

دبیر ستاد بشر قوه قضائیه ظاهرا هیچ یک از انتقادهای گزارشگر ویژه سازمان ملل که توسط دیگر نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نیز تکرار شده را قبول ندارد و مدعی است در سال‌های اخیر “هم وضعیت دموکراسی و هم پیشرفت‌های توسعه‌ای در کشور ما چشمگیر” بوده است.

منبع: دویچه وله

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یک + ده =