معوقات مزدی حدود پنج هزار کارگر در استان مرکزی

مشکل پرداخت نشدن دستمزد کارگران در چند سال گذشته بارها به اعتراض‌های کارگری در نقاط مختلف ایران منجر شده است. استاندار استان مرکزی نیز از پرداخت نشدن دستمزد نزدیک به پنج هزار کارگر در این استان خبر داده است.

به گفته‌ی سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، کارگران ۳۸ واحد تولیدی این استان مطالبات معوقه دارند و در مجموع ۱۳۵ ماه حقوق طلبکارند. آقازاداه تعداد کارگرانی را که ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند چهار هزار و ۹۰۰ تن اعلام کرد.

استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعتی ایران است و کارخانه‌هایی مانند ماشین‌سازی، هپکو و آذرآب در آن قرار دارند.

هپکو و آذرآب هر دو در بحران به سر می‌برند و کارگران آن‌ها در مهرماه اعتصاب چند روزه‌ای سازمان دادند. خواست کارگران تعیین تکلیف این دو کارخانه و خلع ید از مالک و سهامداران خصوی، راه‌اندازی تولید و پرداخت مطالبات معوقه است. در آذرآب با بیش از ۱۷۰۰ کارگر، برغم اعتصاب هنوز مطالبات معوقه کارگران پرداخت نشده است. و معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی وعده کرده است در هفته‌های آینده حقوق عقب‌افتاده کارگران پرداخت شود.

کارخانه هپکو با بیش از هزار کارگر نیز کماکان بلاتکلیف است و سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد مجددا آن را به یک سرمایه‌دارخصوصی واگذار کند. بخشی از مطالبات کارگران نیز پرداخت نشده است.

علاوه بر هپکو و آذرآب، ده‌ها واحد تولیدی دیگر این استان در بحران به سر می‌برند و با مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی و بحران تولید روبرویند.

اردیبهشت امسال بابک دین‌پرست معاون وزیر کشور در ارتباط با واحدهای مشکل‌دار استان مرکزی به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «استان مرکزی ۸۱ واحد مشکل دار با اشتغال ۹ هزار و ۳۰۳ نفر و سه واحد بحرانی با اشتغال ۲ هزار و ۱۱۷ را به خود اختصاص داده است که پنج درصد کل کشور را شامل می‌شود.»

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

14 + دو =