گلرخ ایرایی زندانی سیاسی سابق و همسر آرش صادقی بازداشت شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی سابق و همسر آرش صادقی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ماموران امنیتی بدون ارائه حکم قضایی گلرخ ابراهیمی ایرایی را در منزل مسکونی‌اش در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

منابع مطلع می گویند: «با آنکه خانم ایرایی به همراه آتنا دائمی در پرونده‌ای مشترک به احکام زندان محکوم شده‌بود و با سپردن وثیقه به صورت موقت تا زمان اجرای حکم آزاد بود، اما تا این لحظه دلیل بازداشت خانم ایرایی روشن نیست.»

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق به همراه آتنا دائمی هرکدام به ۳ سال و ۷ ماه حبس محکوم شده‌اند که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مدت ۲ سال و ۱ ماه از این احکام برای هر کدام از آن‌ها قابل اجرا خواهد بود.

پیش‌تر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی، دو فعال مدنی را در پرونده‌ای مشترک که سال ۹۷ در زندان برای آن‌ها باز شده‌بود، با اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” به ۲ سال و یک‌ماه حبس تعزیری و در خصوص اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک‌سال و نیم زندان محکوم کرده‌بود.

همچنین بر اساس این حکم این دو کنشگر مدنی به مدت ۲ سال از هر گونه عضویت در گروه‌ها و فعالیت در احزاب منع شدند.

صدور احکام زندان در پرونده جدید گلرخ ابراهیمی و آتنا دائمی

این دو کنشگر مدنی سال گذشته در زندان اوین در پرونده‌ای مشترک با اتهامات “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری”، “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم زندان” مواجه شده‌بودند. این پرونده برای این دو فعال مدنی، در خصوص حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی و اعتراض آن‌ها به حکم اعدام این سه زندانی سیاسی مفتوح شده‌بود. آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی در این پرونده از اتهام “اخلال در نظم زندان” تبرئه شدند. اتهام “اخلال در نظم زندان” بنا به گفته منابع نزدیک به این دو زندانی به دلیل خودداری آن‌ها از تفتیش بدنی در سالن ملاقات هنگامی که خانواده‌یشان به دیدار آن‌ها آمده‌بودند، بعدتر به آن‌ها تفیهم شده‌بود.

گفته شده‌بود؛ دادگاه این حکم را با توجه به ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی صادر کرده‌است.

بر اساس ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی، هر کس به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات‌های تعزیری از درجه یک تا شش محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری شود، به حداکثر مجازات تا یک و نیم برابر آن محکوم خواهد شد.

این در حالی‌است که گلرخ ابراهیمی ایرایی، روز دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸، با پایان دوران محکومیت در پرونده قبلی‌اش، با قرار کفالت و تا زمان تعیین تکلیف در پرونده جدیدش به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد و آتنا دائمی، کماکان در حال سپری کردن دوران محکومیت ۵ ساله خود در بند زنان زندان اوین است.

این دو فعال مدنی پیش از این در روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ برای اخذ آخرین دفاعیات، در خصوص پرونده جدید‌شان، به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین احضار شده‌بودند و دادگاه آن‌ها نیز در ۱۸ خردادماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده‌بود.

گلرخ ابراهیمی پیش‌تر با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات به “توهین به مقدسات” متهم شده بود. از دیگر مصادیق اتهامی وی می‌توان به کشف حجاب و ترویج بی حجابی از طریق گذاشتن عکس‌های بدون روسری در کنار همسرش در فیسبوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه‌هایی در مخالفت با مجازات اعدام، شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی و دیدار با زندانیان سیاسی اشاره کرد.

۱ دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

6 + 3 =