جمعه 19 آوریل 2024 تهران 09:44

ایران در قعر جدول آزادی بیان

موسسه غیردولتی خانه آزادی، در گزارشی با عنوان «رسانه‌‌ها و آزادی» به بررسی وضعیت آزادی رسانه‌ها و وجود رسانه‌های مستقل و آزاد در کشورها پرداخته است.

براساس گزارش خانه آزادی، ایران از جمله کشورهایی است که یکی از بدترین وضعیت‌ها را در میان کشورهای دنیا از نظر آزادی رسانه‌ها دارد.

در این جدول، تنها کشورهای معدودی چون چین، روسیه، عربستان سعودی، ترکمنستان و روسیه در وضعیتی بدتر از ایران قرار دارند.

براساس گزارش خانه آزادی، کشورهایی چون نروژ، فنلاند، سوئد، ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه و استرالیا در بهترین وضع از نظر وجود رسانه‌های آزاد و مستقل هستند.

نهادهای بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز، می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران ناقض آزادی بیان و محدودکننده رسانه‌ها است.

خانه آزادی پیشتر در گزارش خود از وضعیت آزادی‌ها در جهان هم ایران در رتبه‌هایی پایین قرار داده بود. براساس جدول خانه آزادی، ایران از مجموع ۱۰۰ واحد مربوط به ویژگی‌های مختلف یک کشور آزاد، صرفا ۱۸ واحد امتیاز کسب کرده بود.

در میان کشورهای همسایه ایران، افغانستان ۲۷، ترکیه ۳۱، عراق ۳۲، پاکستان ۳۹ و ارمنستان ۵۱ واحد امتیاز کسب کرده بودند. در این جدول عربستان سعودی ۷، ایالات متحده ۸۶، فرانسه ۹۰ و المان ۹۶ واحد امتیاز داشتند.

بهار سال جاری سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش خود از آزادی رسانه‌ها در جهان، ایران را در رتبه ۱۷۰ – از میان ۱۸۰ کشور – قرار داده بود.

براساس این گزارش ایران، از میان زندانیان مربوط به خبررسانی، «شهروند خبرنگاران، دو سوم زندانیان را تشکیل می‌دهند که بهای سخت‌گیری‌های رژیم تهران برای اطلاع‌رسانی مستقل را پرداخت می‌کنند.»

پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا مطالبی را با عنوان «۴۰سال وعده‌های عمل نشده» جمهوری اسلامی در توئیتر فارسی خود منتشر کرده و از فساد، نبودن آزادی بیان، نبودن عدالت و وعده‌های عمل نشده اقتصادی از سوی مقامات جمهوری اسلامی نوشته بود.

وزارت خارجه آمریکا در این توئیت‌ها نوشته بود که «چهل سال پیش، آیت الله خمینی وعده آزادی بیان و آزادی مطبوعات را داد. امروز، ایران یکی از سرکوب شده ترین فضاهای رسانه ای را دارد. رژیم حاکم تنها چهل سال شکست به بار آورده است.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

3 × 1 =