رئیسی معترضان را به «مجازات سخت» تهدید کرد

رئیس قوه قضائیه معترضان را به «اشد مجازات» تهدید کردند. آن‌ها بدون توجه به ریشه‌های اعتراضات، با تهدید، مردم را از اعتراض به شرایط کشور می‌ترسانند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه یکم آذر در جمع دانشجویان بسیجی با اشاره به اعتراضات سراسری اخیر در ایران گفت: «همان‌هایی که از فضای دغدغه و خواسته‌های مردم سوءاستفاده کردند و در جامعه اغتشاش و ناامنی ایجاد کردند و دل زن و بچه مردم را لرزاندند و به اموال مردم دست‌اندازی کردند و به اموال عمومی و مردم خسارت وارد کردند، بدانند و اربابان آن‌ها هم بدانند مجازات سختی در انتظارشان خواهد بود.»

این سخنان رئیسی با فریادهای تأیید دانشجویان بسیجی همراه شد.

رئیسی افزود: «امنیت کشور مهمترین مسئله ماست و تحت هیچ شرایطی اجازه کوچکترین اخلال در امنیت را نخواهیم داد. کشور ما امروز در منطقه به‌عنوان امن‌ترین کشور است.»

او از دانشجویان بسیجی خواست تا «ولایت فقیه و ارزش‌های انقلاب اسلامی» را حفظ کنند.

ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۷ از اعضای هیئت مرگ در زندان‌های جمهوری اسلامی بود. او یکی از عوامل اصلی کشتار صدها زندانی سیاسی در تابستان این سال است و اکنون سکان قوه قضائیه جمهوری اسلامی را در دست دارد.

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه ۲۴ آبان در اهواز آغاز شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد و در پی آن اینترنت در ایران به‌طور کامل قطع شد. عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده است «دست‌کم ۱۰۶ معترض در ۲۱ شهر ایران کشته شده‌اند.»

در همین حال، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه امروز ضمن ربط دادن اعتراضات اخیر به آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی، تهدیدهای رئیسی را تکرار کرد و گفت: «آن‌هایی که غارت کردند، آن‌هایی که ایجاد رعب کردند، باغی و محارب هستند و باید به اشد مجازات برسند. در رابطه با سیاه‌لشکرها هم به دستگاه قضایی می‌گویم به‌گونه‌ای قاطع عمل کنید که تا ابد پشیمان شوند و هوس نکنند وارد این ماجراها شوند و دیگران هم از این مسئله درس عبرت بگیرند.»

خاتمی همچنین افزود: «این نظام بیدی نیست که با این شرارت‌های احمقانه بلرزد. (…) دنیا بداند این مردم وفادار از امام خود آموختند که حفظ نظام از اوجب واجبات است و تا آخرین نفس و خون خود پای این نظام ایستاده‌اند.»

او همچنین از قطع اینترنت در ایران حمایت کرد و گفت: «اگر مسئولان می‌خواهند بدانند اقدام‌شان چقدر مهم بوده، ببینند که دشمنان ملت از قطع اینترنت تا چه اندازه ناراحت هستند یعنی شما لانه زنبور را پیدا کردید. این کار تا این‌جا بارک‌الله دارد.»

خاتمی خواهان تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و راه‌اندازی «هرچه زودتر» اینترنت بومی و بسته نگه داشتن شبکه‌های خارجی شد.

پیش از این، حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با انتشار پیامی در توییتر اعتراضات آبان ۹۸ را با عملیات نظامی مجاهدین خلق ایران در سال ۱۳۶۷ مقایسه کرده و نوشته بود: «خیال کردند عملیات فروغ جاودان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده‌ است.»

اشاره او به عملیاتی بود که پس از آن کشتار زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی آغاز شد. این اظهارنظر حسام‌الدین آشنا با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و بسیاری آن را ایجاد زمینه برای اعدام دستگیرشدگان اعتراضات اخیر دانستند.

سردار سالار آبنوش، فرمانده عملیات بسیج نیز در سخنانی کم‌سابقه از اعتراضات آبان ۹۸ به عنوان یک جنگ جهانی تمام‌عیار علیه نظام یاد کرد.

در روزهای گذشته حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان چاپ تهران نیز در دو سرمقاله در این روزنامه معترضان را «بغی» نامیده و گفته بود که آن‌ها باید به دار آویخته شوند.

به‌نظر می‌رسد این بار مسئولان جمهوری اسلامی از اعتراضات آبان‌ماه به‌شدت نگران شده‌اند و قصد دارند با ایجاد رعب و وحشت جلوی اعتراضات احتمالی بعدی را بگیرند.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

12 − 8 =