نزدیک به ۹۰ درصد زنان قربانی همسرآزاری، بیکار و خانه‌دارند

بنا بر آمار اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، ۸۸ و نیم درصد زنان قربانی همسرآزاری، بیکار و خانه‌دارند. همچنین رتبه اول زنان قربانی خشونت بر اساس تحصیلات متعلق به زنانی با تحصیلات ابتدایی است.

رییس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفته است ۸۸ و نیم درصد از زنانی که قربانی همسرآزاری هستند خانه‌دار و بیکار و تنها ۱۱ و نیم درصد آنها شاغل هستند.

رضا جعفری به ایرنا گفته طبقه‌بندی آزار زنان بر اساس نوع آنها نشان می‌د‌هد که بیشترین آزار، آزار جسمی و پس از آن به ترتیب آزارهای عاطفی، روانی، غفلت و بی‌توجهی و در آخرین رتبه نیز آزار جنسی قرار دارد.

بر اساس قوانین خانواده در ایران که منتج از شرع و فقه اسلامی است، برقراری رابطه جنسی بدون رضایت زن، آزار جنسی محسوب نمی‌شود بلکه برعکس زن موظف است در هر زمان که شوهرش بخواهد با او رابطه جنسی برقرار کند.

مدافعان حقوق زنان معتقدند این امر باعث شده تا آمار خشونت جنسی در خانه پایین‌تر از سایر آزارها باشد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی رییس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، رتبه اول زنان قربانی خشونت بر اساس تحصیلات متعلق به زنانی با تحصیلات ابتدایی است.

رضا جعفری گفته در تماس‌هایی که برای همسرآزاری با خط اورژانس ۱۲۳ گرفته می‌شود، ۹۷ و هفت دهم درصد از سوی زنان و تنها دو و سه دهم درصد از سوی مردان است.

رده سنی زنان قربانی خشونت به ترتیب بیش از همه بین ۳۰ تا ۳۴ سال، بعد از آن ۳۵ تا ۳۹ سال و سپس ۲۵ تا ۲۹ سال است. بر اساس تحلیل این داده‌ها بیشترین میزان خشونت در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سال مشاهده شده است. تنها چهار درصد زنان زیر ۱۸ سال قربانی خشونت هستند.

رده‌بندی مردان خشونت‌گر

بر اساس آمار اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ۱۲ درصد مرتکبان همسرآزاری بی‌سواد، ۲۵ درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۲۴ درصد تحصیلات راهنمایی، ۱۱ درصد تحصیلات دبیرستان و ۱۸.۵ درصد تحصیلات در مقطع دیپلم داشته‌اند.

این آمار می‌گوید تنها هشت درصد مردان دارای تحصیلات دانشگاهی همسرانشان را مورد آزار قرار می‌دهند.

آمار خشونت علیه زنان در ایلام

کارشناس دفتر آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام گفته ۱۶ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز اورژانس اجتماعی، زنان خشونت‌دیده هستند؛ به عبارت دیگر تقریبا از هر شش نفری که به این مراکز مراجعه می‌کنند، یک نفر زنی است که در خانه مورد خشونت قرار گرفته است.

به گفته زهرا عبداللهی در شش ماهه اول سال جاری، پنج هزار نفر به دفاتر اورژانس اجتماعی استان ایلام مراجعه کرده‌اند که ۳۳۱ نفر آنان قربانی خشونت خانگی بوده‌اند.

زهرا عبداللهی معتقد است مهمترین علت خشونت خانگی علیه زنان در این استان، شرایط نامناسب اقتصادی خانواده‌ها به علت بیکاری همسر و نیز اعتیاد است.

استان ایلام بالاترین آمار خودسوزی زنان را نیز دارد.

منبع: دویچه وله فارسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

8 + چهارده =