افزایش ۳۵ درصدی قیمت مسکن در تهران

براساس گزارش بانک مرکزی آبان‌ ۹۸ قیمت مسکن در تهران نسبت به آبان سال گذشته حدود ۳۵ درصد و نرخ اجاره‌بها نیز ۳۱,۷ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی ایران آمار رسمی خود از وضعیت مسکن در آبان‌ سال جاری در تهران را ارائه کرد. بر اساس این آمار، در آبان سال ۱۳۹۸، شمار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰,۷ درصد کاهش داشته است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به آبان‌ماه سال قبل ۳۵,۸ درصد افزایش یافته است.

شاخص اجاره بهاء در شهر تهران در آبان‌ماه سال جاری نیز رشد ۳۱,۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

همچنین در ۸ ماهه سال ۱۳۹۸ شمار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، ۵۶,۲ درصد کاهش داشته است و در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴,۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران مهرماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که قیمت زمین، مسکن و نرخ اجاره بهاء در سه ماه نخست امسال در هر سه شاخص در مقایسه با یک سال قبل افزایش یافته است.

براساس این گزارش میانگین قیمت زمین در بهار امسال در مقایسه با بهار ۱۳۹۷، ۱۷۵ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت زمین کاهش ساخت مسکن و همچنین کاهش آمار خرید و فروش را به دنبال داشته است.

مرکز آمار میانگین افزایش قیمت آپارتمان در این دوره را هم ۱۱۰ درصد برآورد کرد. میانگین افزایش نرخ اجاره بهاء نیز ۳۵ درصد عنوان شد که دست‌کم ۱۰ درصد از رقم اعلام شده در نرخ تورم رسمی بیشتر است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته جهش ناگهانی در نرخ ارز عنوان شد. مردم با کاهش ارزش پول ملی به این فکر افتادند که دارایی‌های ریالی خود را تبدیل به سکه، ارز و ملک بکنند، از این رو با افزایش تقاضا و کمبود عرضه در بازار و همچنین افزایش تورم، قیمت‌ها با شیب تندی رو به افزایش گذاشت.

با کاهش نسبی قیمت ارز، طلا و سکه در بازار، برخی انتظار دارند قیمت مسکن کاهش یابد، این در حالی است که هزینه ساخت مسکن در ایران با توجه به رشد مواد اولیه نظیر مصالح ساختمانی، آهن آلات و… افزایش یافته است. بر این اساس انبوه‌سازان بر این نظرند که افزایش قیمت مسکن اتفاقی اقتصادی است و نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها در اثر کاهش قیمت در بازارهای موازی را داشت.

در ایران ۳۱ درصد خانوارها مستأجر هستند و در پنج سال اخیر شمار مستأجرها از ۲۶،۶ درصد به ۳۰،۷ درصد افزایش یافته است.

پیروز حناچی، شهردار تهران یکم شهریورماه سال جاری گفت: «سهم اجاره‌بهاء در سبد خانوار ایرانی به بیش از ۵٠ درصد رسیده و این یعنی رسیدگی به چالش مسکن از ضرورتی سرنوشت‌ساز برخوردار است.»

نعمت‌الله ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران نیز مردادماه امسال گفته بود: «خانوارهای استان تهران به‌طور متوسط ۱۰,۵ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.»

بحران مسکن در ایران در حالی همچنان ادامه دارد که دو روز پیش، چهارشنبه ۶ آذر، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی از احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های ایرانی در سوریه خبر داد.

مسکن در زندگی اقتصادی ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی سهم مسکن از هزینه خانوار ایرانی ۳۵ درصد است. همچنین سهم املاک از ثروت خانوار ۸۰ درصد، سهم بخش ساختمان از اشتغال در کشور ۱۴ درصد و سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مسکن حدود ۹۸ درصد است. با توجه به این آمار ارزش مسکن موجود کشور حدود ۱۰ میلیون میلیارد تومان است.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

نه + 12 =