“بازداشت معترضان در مناطق کردنشین ادامه دارد”

شبکه حقوق بشر کردستان ایران گزارشی از وضعیت بازداشت‌شدگان کرد منتشر کرده است. در این گزارش آمده که بیش از هزار شهروند کرد در جریان اعتراضات آبان‌ماه بازداشت شده‌اند، شامل ده‌ها کودک و شمار زیادی زخمی.

 شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی که  در ۱۵ آذرماه (۶ دسامبر) منتشر کرده، به نقل از منابع خود می‌گوید که بازداشت شهروندان توسط نیروهای سپاه پاسداران هم‌چنان ادامه دارد. تعداد شهروندان بازداشت‌شده در شهرهای ایلام، مهران، چرداول، سرپل ذهاب، کرمانشاه، جوانرود، کامیاران، سنندج، ‌مریوان، سقز، بوکان و ارومیه، بیش از هزار تن تخمین زده می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، تاکنون حدود ۱۰۰ تن از شهروندان بازداشتی با سپردن وثیقه از بازداشتگاه‌ها و زندان‌های این شهرها آزاد شده‌اند. مبلغ این وثیقه‌ها از ۳۰ میلیون تا چند صد میلیون تومان متغیر بوده است.

به گفته تعدادی از بازداشت‌شدگان که در روزهای گذشته آزاد شده‌اند، شهروندان بازداشتی به صورت گروهی در سلول‌های کوچک بازداشتگاه‌های پلیس امنیت، اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نگهداری می‌شوند و جهت اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار دارند.

همچنین دو شهروند بازداشتی که از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهرهای کرمانشاه و مریوان آزاد شده‌اند، از نگهداری ده‌ها کودک در این بازداشتگاه‌ها خبر داده‌اند.

بی‌خبری خانواده‌های بازداشت‌شدگان

از طرفی طی روزهای گذشته بیش از ۲۰۰ شهروند بازداشتی از بازداشتگاه‌های امنیتی به زندان‌های سنندج و دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده‌اند. وضعیت نگهداری این شهروندان به‌دلیل کمبود جا و امکانات در این زندان‌ها اسفناک گزارش شده است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، حدود ۵۰ تن از شهروندانی که در پی تیراندازی نیروهای امنیتی با گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی زخمی شده‌اند، در خیابان‌ها و بیمارستان‌ها بازداشت شده‌اند. این شهروندان هم‌اکنون در حالی در بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات کرمانشاه و سنندج نگهداری می‌شوند که نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی دارند. بی‌خبری از سرنوشت این افراد به نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت سلامتی آنها دامن زده است.

شماری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان در گفتگو با شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرده‌اند که هر روز صدها خانواده جهت کسب اطلاع در خصوص وضعیت فرزندان بازداشت‌شده خود در مقابل دادگستری این شهرها تجمع می‌کنند. با این حال تاکنون هیچ یک از مقامات قضایی حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشده‌اند. از میان بازداشت‌شدگان تنها کسانی که به قرنطینه زندان‌های این شهرها منتقل شده‌اند موفق به برقراری تماس تلفنی با خانواده‌های خود شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

هجده + 13 =