نگرانی فعالان حقوق بشر از شکنجه سیستماتیک بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان

بنابر خبرهایی که از زندان فشافویه به فعالان مدنی و حقوق بشری رسیده است، تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان در اعتراضات سراسری آبان ماه از سوی نیروهای امنیتی و گارد این زندان، تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته‌اند.

شکنجه سیستماتیک معترضان در ایران اما تنها به زندان فشافویه و دیگر بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران محدود نمی‌شود. شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی که در روزهای اخیر منتشر کرده، از شکنجه گروهی بازداشت‌شدگان در شهرهای کُرد‌ نشین ایران خبر داده و نوشته است بیش از هزار شهروند کرد از جمله ده‌ها کودک و شمار زیادی زخمی در جریان اعتراضات آبان‌ماه بازداشت شده‌اند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر در بند زندان اوین با انتشار دادخواستی در مورد وضعیت وخیم بازداشت‌شدگان نوشته است:

«بازداشت‌شدگان دسترسی به وکیل منتخب خود نداشته و دادرسی عادلانه در مورد آنان اجرا نمی‌شود. مقامات دولتی خواستار پخش اعترافات بازداشت‌شدگان علیه خودشان شده‌اند و بیم آن می‌رود که برخی از بازداشت‌شدگان، تحت شکنجه و فشار روحی و جسمی تن به این کار بدهند. گفته می‌شود به عابران یا افرادی که در حال فرار بوده‌اند نیز تیراندازی شده است. تصاویری از تخریب اموال مردم توسط نیروهای پلیس ثبت و ضبط شده است. اینترنت، شبکه حیاتی دنیای امروز به روی مردم بسته می‌شود تا دنیا از جنایات صورت گرفته آگاه نشود.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

16 + نه =