آخرین تعهد ایران به فیفا؛ قول می‌دهیم به زودی زنان وارد ورزشگاه شوند

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که فدراسیون فوتبال ایران به تازگی به مدیران ارشد کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال تعهد داده ‌است به زودی درهای ورزشگاه‌های ایران را به روی زنان ایرانی باز کند.
مشخص نیست که این چندمین تعهدی است که فدراسیون فوتبال ایران به فیفا می‌دهد.

داستان ممنوعیت ورود چهار دهه‌ای زنان به ورزشگاه‌های ایران از جایی برای فیفا مهم شد که «سحر خدایاری»، ملقب به «دختر آبی» اقدام به خودسوزی کرد.

سحر خدایاری که هوادار تیم «استقلال» بود، اسفند ۱۳۹۷ تلاش کرد وارد ورزشگاه «آزادی» شود اما ماموران نیروی انتظامی او را بازداشت کردند. این دختر جوان که منتظر صدور حکم خود در دادسرا بود، سرانجام خودسوزی کرد و از دنیا رفت.

فدراسیون جهانی فوتبال پس از این اتفاق اعلام کرد که از روز هجدهم مهر ۱۳۹۸ و مصادف با بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج در راه انتخابی جام جهانی قطر، درهای ورزشگاه‌های ایران به روی تمامی زنان باز می‌شوند.

پیش از آن، ایران برای ساکت نگه‌ داشتن فیفا، گاهی زنانی را به طور گزینشی برای تماشای رقابت‌های بین‌المللی وارد ورزشگاه‌ها کرده بود؛ زنانی که از بین نیروهای پلیس، ورزشکاران و خانواده‌های بازیکنان انتخاب می‌شدند.

فیفا با اعزام هیاتی سه نفره به ایران تلاش کرد از بابت حضور زنان در بازی با کامبوج مطمئن شود. اما با وجود تاکیدش بر ورود زنان به تمامی ورزشگاه‌ها در تمامی شهرها برای تمامی مسابقات لیگ و ملی، باز هم فدراسیون فوتبال ایران و وزارت ورزش و جوانان اعلام کردند این حضور صرفا برای بازی‌های ملی مجاز خواهد بود.

با این حال، سپتامبر ۲۰۱۹، «جیانی اینفانتینو»، رییس فدراسیون جهانی فوتبال با نگارش بیانیه‌ای، رسما دیدگاه خود را اعلام کرد و نوشت: «در ادامه بحث‌ها، فیفا مجددا موضع قوی و واضح خود را مبنی بر این‌که تمامی زنان باید اجازه ورود آزادانه به‌تمامی مسابقات فوتبال داشته باشند را اعلام کرد. همین‌طور فیفا اعلام کرد تعداد زنانی که وارد استادیوم می‌شوند، باید بر اساس تقاضا باشد و نتیجه بلیت در اختیار زنان قرار بگیرد.»

اینفانتینو ضمن رد ادعای «مسعود سلطانی‌فر»، وزیر ورزش و جوانان ایران مبنی بر این که ورود زنان فقط برای بازی‌های ملی مجاز خواهد بود نوشته بود: «فدراسیون جهانی فوتبال هم‌چنان روابط خود با فدراسیون فوتبال ایران و نهادهای دولتی این کشور را برای اجرای این تغییرات مهم، مطابق با مقررات فیفا ادامه خواهد داد. موضع فیفا محکم و واضح است، زنان باید مجاز به ورود به ورزشگاه‌های فوتبال ایران باشند؛ برای تمام مسابقات فوتبال.»

با این حال، فدراسیون فوتبال ایران هم به شکلی جدی، محکم و واضح روی دیدگاه خود ایستاد و درهای ورزشگاه را به روی زنان بسته نگه داشت.

پس از این اتفاق بود که رییس فیفا به صورت خصوصی به «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد با توجه به اخبار منتشر شده در مورد تداوم ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، قصد دارد به صورت شخصی، در زمانی نامعلوم و به صورت سرزده به ایران بیاید.

اما هم‌زمان شدن تمایل ورود اینفانتینو به ایران با آغاز اعتراضات سراسری در آبان ۱۳۹۸ در ایران، باعث شد تصمیم رییس فیفا تغییر کند.

حالا رویترز در گزارشی به قلم «سیمون اوانس»، خبر داده که فدراسیون فوتبال ایران برای آخرین بار به فیفا تعهد داده‌ است که از این پس زنان حق ورود به ورزشگاه‌ها را داشته باشند.

به نظر می‌رسد فیفا هم‌چنان تلاش می‌کند از مهدی تاج تعهد بگیرد. تعهدی که تعدادش شاید امروز از دست هیات اجرایی فیفا هم خارج شده باشد.

منبع: ایران‌وایر

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پنج × سه =