فریبا عادل‌خواه و کایلی مورگیلبرت اعتصاب غذا کردند

یک شهروند استرالیایی و یک شهروند ایرانی- فرانسوی که زندان اوین به سر می‌برند با انتشار نامه‌ای سرگشاده از شروع اعتصاب غذای خود در روز کریسمس خبر داده‌اند.

«فریبا عادلخواه»، شهروند ایرانی- فرانسوی و «کایلی مورگیلبرت»، شهروند استرالیایی در ابتدای نامه خود از «خانواده، دوستان و حامیانشان» خواسته‌اند به نام «آزادی آکادمیک» با آنها همراه شوند و در روز کریسمس از خوردن آب و غذا خودداری کنند.

در این نامه که از سوی «کمپین حقوق بشر در ایران» در تاریخ سوم دی ماه منتشر شده، این دو زندانی عنوان کرده‌اند آنها با اعتصاب غذا نه تنها خواستار «آزادی فوری» خود هستند بلکه «خواستار اجرای عدالت برای مردان و زنان بی‌شمار و بی‌نام اما فراموش نشده‌ای هستند که در شرایط برابر با آنها یا حتی بدتر و بدون ارتکاب جرمی در ایران در بازداشت به سر می‌برند.»

دو روز پیش از شروع اعتصاب غذای آنها، در خبرها تایید حکم قطعی  کایلی مور گیلبرت به ۱۰ سال حبس منتشر شد.

خانم مورگیلبرت، مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا است که در پاییز ۱۳۹۷ در ایران بازداشت و پس از آن به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم علیرغم اعتراض او در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است و خبر تایید حکم او در تاریخ اول دی ماه منتشر شد. این دومین کریسمسی است که او در زندان اوین به سر می‌برد.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر مرکز تحقیقات بین‌المللی مطالعات سیاسی پاریس نیز در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ پس از سفرش به ایران از سوی ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خانه‌اش بازداشت شد. اتهام او «جاسوسی» عنوان شده اما هنوز دادگاهی برای او تشکیل نشده است.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در روز جهانی حقوق بشر (۱۱ آذر) در توییتی خواستار آزادی فوری دو شهرونداش به نام‌های فریبا «عادل‌‌خواه» و «رولاند مارشال» که هر دو در زندان اوین به سر می‌برند شد. با این حال سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتقاد از این توییت در همان روز گفت که جمهوری اسلامی از هیچ‌کس توصیه نمی‌پذیرد.

این دو شخصیت آکادمیک که با اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برند در نامه خود نوشته‌اند آنها برای آزادی تمام محققان و زندانیان سیاسی در ایران و خاورمیانه که به شکل غیرقانونی و اتهامات واهی بازداشت شده‌اند دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در این نامه آنها نوشته‌اند که از ابتدای بازداشت تاکنون در« بند سپاه پاسداران» به سر می‌برند و کایلی مورگیلبرت «بیش از ۱۵ ماه» و فریبا عادل خواه «بیش از هفت ماه» تحت «شکنجه روانی و نقض بی‌شمار حقوق بشر» توسط این ارگان بوده‌اند.

بندی معروف به «دو الف» در زندان اوین تحت کنترل حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، بر اساس این نامه، این دو زندانی در این بند که به گفته زندانیان آزاد شده دارای شرایط ویژه امنیتی است به سر می‌برند.

عدم انتقال کایلی مور گیلبرت به بند عمومی در حالی صورت گرفته که او بیش از یک سال در سلول‌های انفرادی به سر می‌برد و حکمش نیز تایید شده و طبق قانون زندان‌ها باید مدت‌ها پیش به بند عمومی منتقل می‌شد. همچنین خانم عادل‌خواه نیز با پایان دوران بازجویی‌اش دلیلی برای نگهداری در سلول انفرادی ندارد.

این دو شخصیت از حامیان خود خواسته‌اند که شب کریسمس به آنها پیوندند و فقط برای یک روز از خوردن آب و غذا خودداری کنند. آنها تاکید کرده‌اند که اعتصاب غذایشان پس از کریسمس نیز ادامه دارد.

همچنین کایلی مورگیلبرت، همزمان با اعتصابش در نامه‌ای به اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا خواسته تا برای آزادی او اقدام کند. او در این نامه نوشته است: «از شما خواهش میکنم هر کاری لازم است برای خروج من از این وضعیت انجام دهید.» او در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: «من می‌دانم که شما یک مرد مذهبی هستید و من از شما می‌خواهم که در دعاهایتان من و خانواده‌ام را به یاد بیاورید.»

او از زمان بازداشت خود تاکنون دو نامه خطاب به نخست وزیر کشور نوشته و درباره وضعیت پریشان خود در سلول انفرادی زندان اوین گفته است.

روزنامه «دیلی میل»، روز سوم دی ماه به نقل از منبعی اورده که او پس از تایید حکمش دچار افسردگی شده است.

این روزنامه آورده که خانم گیلبرت به ایران برای سخنرانی در یک کنفرانس دانشگاهی دعوت شده بوده و هنگام بازگشت به کشورش در فرودگاه بازداشت شده است. او در حال تحقیق در مورد روابط ایران با جامعه شیعه بحرین بوده است.

مهرماه امسال دو شهروند دیگر استرالیایی به نام‌های جولی کینگ و مارک فیرکین در ایران بازداشت شدند. این دو نفر که زوج بودند هر دو جهانگرد و وبلاگ‌نویس هستند که تجربیات سفر خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌نوشتند.

آنها در تابستان ۱۳۹۸ بازداشت شدند و حدود سه ماه بعد در تاریخ ۱۳مهر ۱۳۹۸ آزاد شدند. در روز آزادی آنها، رضا دهباشی، دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا نیز آزاد شد. آقای دهباشی در سال ۱۳۹۷ به اتهام ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ایران از طریق استرالیا بازداشت شد. با این حال  در آن زمان مقامات از آزادی خانم مورگیلبرت صحبتی نکردند.

از کشور فرانسه، علاوه بر فریبا عادل‌خواه، یک شهروند فرانسوی دیگر به نام رولاند مارشال نیز در بازداشت به سر می‌برد. رولاند مارشال، پژوهش‌گر فرانسوی متخصص حوزه آفریقا است که روز پنجم ژوئن برای پیوستن به عادل‌خواه وارد ایران شد و بلافاصله بازداشت شد. همکاران فریبا عادل‌خواه می‌گویند مارشال با او رابطه عاطفی دارد

در حال حاضر حداقل ۱۴ شهروند دو تابعیتی و شهروند خارجی در زندان‌های ایران با اتهامات مشابه «جاسوسی» یا «ارتباط با دول متخاصم» به سر می‌برند. دادگاه‌های آنها همگی غیرعلنی برگزار شده و محکوم به حکم‌های سنگین زندان شده‌اند. برخی از آنها نیز هنوز در انتظار برگزاری دادگاه‌های خود بر سر می‌برند.

در میان آنها احمدرضا جلالی، پژوهشگر مقیم سوئد به اتهام جاسوسی محکوم به اعدام است.

منبع: ایران‌وایر

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

چهارده − 12 =