پنجشنبه ۵ دی: استقرار مأموران امنیتی در بهشت سکینه، محل دفن پویا بختیاری

بر اساس ویدیوها و گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، از شامگاه ۴ دی تاکنون، همزمان با چهلم جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ فضای بسیاری از شهرهای ایران از جمله کرمانشاه، قزوین، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، تهران، مشهد و کرج امنیتی است. بهشت سکینه، محل دفن پویا بختیاری در محاصره مأموران امنیتی قرار دارد.

در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی منتشر شده که نشان می‌دهد مأموران امنیتی در حوالی گورستان بهشت سکینه، محل دفن پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ مستقر شده‌اند. خانواده پویا بختیاری از مردم دعوت کرده بودند در مراسم چهلم فرزندشان شرکت کنند و یاد و خاطره جانباختگان را گرامی بدارند. مأموران امنیتی پدر و مادر و اعضای خانواده پویا بختیاری را بازداشت کردند و با قطع اتصال اینترنت برخی شهرهای ایران، در یک فضای امنیتی اعضای تعداد دیگری از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری را تهدید کردند که از برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان جلوگیری کنند.

 ۵ دی، همزمان با چهلم گروهی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ فضای برخی از شهرهای ایران کاملاً امنیتی گزارش شده است. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده شهروندان در شبکه‌های اجتماعی در سنندج مأموران امنیتی میدان اقبال را برای جلوگیری از تجمع مردم به مناسبت چهلم جانباختگان اعتراضات آبان محاصره کرده‌اند.

بر همین اساس شامگاه گذشته در میدان آزادی کرمانشاه (میدان گاراژ) گروهی از معترضان گرد آمدند و شعارهایی سر دادند. فضا در این شهر همچنان امنیتی گزارش شده است.

در کرج و شهریار و همچنین در اصفهان هم حضور نیروهای امنیتی بسیار سنگین و فضا کاملاً امنیتی گزارش شده است. موتورسوارهای بسیج و خودروهای زرهی یگان‌های ویژه و همینطور نیروهای لباس شخصی در خیابان‌های اصلی و میادین این شهرها حضوری بسیار سنگین دارند.  گروهی از شهروندان کرج گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی در اطراف بهشت سکینه مستقر شده‌اند و رفت و آمد خودروها را زیر نظر گرفته‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌های تأیید نشده شامگاه گذشته گروهی از معترضان تابلوی وزارت اطلاعات در شیراز را به آتش کشیدند. از روز گذشته در ورودی بانک‌هایی را که در خیابان امیرکبیر شیراز قرار دارد، ورقه‌های فولاد نصب کرده‌اند.

در اصفهان هم از شامگاه گذشته بر اساس گزارش‌های تأیید نشده، نیروهای امنیتی در ملکشهر مستقر شده‌اند.

در اراک هم حضور نیروهای ضد شورش از چهارشنبه ۴ دی تاکنون سنگین و در سطح شهر بسیار محسوس است.

به گزارش دیده‌بان جهانی اینترنت، از روز گذشته سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت در ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است. این وضع همچنان ۵ دی بعد از ۲۴ ساعت ادامه دارد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شکبه فرانس ۲۴ درباره قطع اتصال ایران به شبکه اینترنت جهانی در طی اعتراضات آبان ۹۸ گفت:

«اگر جاده یا شاهراهی وجود داشته باشد و تروریست‌ها بیایند و کاری انجام دهند، اولین کاری که با آن شاهراه می‌کنید چیست؟ آن را می‌بندید.»

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات روز گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود سطح دسترسی به اینترنت به دستور «مراجع امنیتی» کاهش یافته و این محدودیت تنها مربوط به ترافیک بین‌المللی است و ترافیک داخلی را شامل نمی‌شود.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پانزده − 4 =