پرسش و پاسخ با احمد جواهریان با مدیریت راحله طارانی؛ “تنش‌های نظامی اخیر در منطقه و خیزش‌های مردمی در ایران و عراق”

این برنامه پرسش و پاسخ با حضور احمد جواهریان، پژوهشگر، شاعر، فیلمساز و فعال و زندانی سیاسی سابق با مدیریت راحله طارانی ضبط شده است.

این جلسات هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران به طور موازی در بیش از ده گروه و کانال تلگرامی از جمله گروه حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی و کانال تریبون سرزمین من (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی) برگزار می‌شوند.

این فایل صوتی در جلسه تلگرامی روز جمعه ۲۰ دی ۹۸ برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰، ساعت ۹ شب به وقت ایران ضبط شده و میهمان این هفته، احمد جواهریان است که توسط سامانه گذار از استبداد اسلامی به دموکراسی در بخش پرسش و پاسخ نیز منتشر می‌شود.

موضوع این هفته “تنش های نظامی اخیر در منطقه و خیزش های مردمی در ایران و عراق” است.

فایل تصویری این پرسش و پاسخ در ادامه و پرسش‌های طرح شده در برنامه بعد از ویدئو آمده‌است:

– ترور سلیمانی توسط ترامپ، با توجه به خیزش آبان در ایران و جنبش مردم عراق علیه رژیم فاسد ، بنظرم هدیه بسیار بزرگی به دورژیم فوق بود، هرچند برای کوتاه مدت، پوششی بود بر جنایت، و آرامش جنبش ، در عین مبارزه با جنگ افروزی توسط دو رژیم آمریکا و جمهوری اسلامی، چه راهکاری پیش روی مردم در ادامه جنبش در زمان حاضر قراردارد؟

– علت موفقیت رژیم در برگزاری تشییع جنازه گسترده برای سردار قاسم سلیمانی را چه می دانید؟ آیا می توان نتیجه گرفت رژیم با این رویارویی و قهرمان سازی از قاسم سلیمانی بحران را پشت سر گذاشته است؟

– شما قبلاً در مورد سه سناریوی جنگ، سازش و انقلاب صحبت هایی داشتید. آیا الان می توانید بگویید کدام دارد پیش می رود؟

– در اول صحبت‌هایتان به نقش بورس در درگیری نظامی آمریکا با ایران اشاره کردید. بورس چه ربطی به جنگ دارد؟

– وقتی هی بگوییم جنگ، جنگ، جنگ، مردم را از مبارزه برای آزادی نمی ترسانیم؟

– چرا اپوزیسیون علیه رژیم متحد نیست؟ تا کی باید صبر کنیم؟

– لطفاً نظرتان را راجع به سقوط هواپیما بفرمایید ایا ربطی به حوادث اخیر از ابن به بعد دارد یا خیر؟

– رقابت چین و آمریکا و ربط آن به خطر جنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

– شما فرمودید که درآمد آمریکا ۱۶ درصد اضافه شده ولی گفته شده هر آمریکایی ۶۰ میلیون دلار طلبکاره هست از دولت . این را چطور توجیه می فرمایید؟

– رقابت پول دیجیتالی و دلار از نظر شما یکی از بزرگترین عواملی که میتواند به جنگ منجر شود ، نیست؟

– زمانی هدف آمریکا نفت بود، الان مساله نفت به تنهایی نیست و بالا نگه داشتن قدرت دلار است که مستلزم این است که تقاضا و مبادله با دلار افزایش یابد، آنچه رژیم اسلامی به آن تمکین نمی کند، شما در این مورد چه نظری دارید؟

– با سپاس از پاسخ به سوال اولم و خبر خوش تون درمورد شروع مبارزه مردم عراق، آیا درایران میتوان پیوندی بین مبارزه با جنگ و خیزش آبان برقرارنمود و دوباره جنبش را ادامه داد؟

– بعضی از اقتصاددانان معتقدند که آمریکا برای اینکه دوام بیاورد نیاز دارد که مطمئن شود حکومتی که در ایران حاکم است یا باید به استفاده از دلار در مبادلات تن دهد تا ارزش دلار بالا بمانند، ، یا باید از میان برداشته شود تا رژیمی سرکار آید که تبادلاتش با دلار باشد – شما در این مورد چه فکر میکنید؟ با توجه به این فکر نمیکنید جنگ ضروری خواهد بود؟

– حتی جان پرکینز مامور سابق سی ای ا (سیا) به این مسئله اشاره کرده که مشکل آمریکا این است که میداند اگر قدرت دلار تضعیف شود ، نمیتواند دوام بیاورد و با توجه به قدرت گرفتن پول دیجیتالی و افزایش صادرات و قدرت چین ، فکر نمیکنید همه این عوامل نیاز به جنگ را ایجاد میکنند ؟

– عده ای فکر می کنند که تلاش برای صلح یعنی فقط افشای جنایات جمهوری اسلامی چون ما در مورد کشور خودمان مسئول هستیم و نمی توانیم در مورد آمریکا کاری بکنیم ، نظر شما در این مورد چیست؟

– بر خلاف بسیاری اعتقاد دارم که ترامپ و حامیانش در پى جنک هستند:

١ -رونق دادن به صنعت اسلحه سازی امریکا و فروش ان؛

٢- رقابت با اروپا و چین و ژاپن که نیاز مبرم به نفت خاورمیانه دارند؛

اگر جنگی صورت بگیرد صادرات تولید خاورمیانه که بخش عمده اى از سوخت دنیا را تامین میکند بحرانى را ایجاد خواهد کرد که بیشترین زیانش را اروپا و چین هند و آسیای شرقی خواهند برد که موجب مختل شدن اقتصاد این کشورها خواهد شد۔؛در حالیکه با توجه به عدم نیاز آمریکا به نفت و انرژی خاورمیانه، دست بالا را در رقابت های جهانی خواهد داشت۔

– اگر تعداد پایگاههای نظامی آمریکا را در نقشه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که ایران کاملا در محاصره این پایگاهها است اینجا این سوال مطرح میشود که آیا آمریکا وارد حمله نظامی خواهد شد!؟

اگر وارد حمله نظامی نشود چه دلیلی دارد که اینهمه هزینه های سرسام آور و وحشتناک انجام دهد

و آخرین سؤال اینکه در چنین موقعیتی با توجه به تضعیف روحیه سپاه قدس به دلیل کشته شدن سردار سلیمانی و تحریم‌های جمهوری اسلامی وظیفه مبارزین در حال حاضر چیست؟

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

17 + 16 =