پرسش و پاسخ با سیامک طاهری با مدیریت راحله طارانی؛ “«تشییع اعتماد عمومی»؛ عنوان بیانیه روزنامه نگاران مستقل”

این برنامه پرسش و پاسخ با حضور سیامک طاهری، روزنامه نگار، نویسنده، مترجم و فعال حوزه مطبوعات با مدیریت راحله طارانی ضبط شده است.

این جلسات هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران به طور موازی در بیش از ده گروه و کانال تلگرامی از جمله گروه حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی و کانال تریبون سرزمین من (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی) برگزار می‌شوند.

این فایل صوتی در جلسه تلگرامی روز جمعه ۲۷ دی ۹۸ برابر با ۱۱۷ ژانویه ۲۰۲۰، ساعت ۹ شب به وقت ایران ضبط شده و میهمان این هفته، احمد جواهریان است که توسط سامانه گذار از استبداد اسلامی به دموکراسی در بخش پرسش و پاسخ نیز منتشر می‌شود.

موضوع این هفته “«تشییع اعتماد عمومی»؛ عنوان بیانیه روزنامه نگاران مستقل” است.

فایل تصویری این پرسش و پاسخ در ادامه و پرسش‌های طرح شده در برنامه بعد از ویدئو آمده‌است:

سؤالات طرح شده در جلسه تلگرامی جمعه ۲۷ دی ۹۸:

– مگر شرکت کنندگان در تشییع جنازه قاسم سلیمانی نمیدانستند که او یکی از مهره های اصلی این نظام دیکتاتوری ست، چرا بدون توجه به آن و بدون توجه به اینکه رژیم از تشییع جنازه با شکوه او سوء استفاده خواهد کرد، در آن شرکت کردند؟

– لطفاً یک توضیح بدهید تشییع اعتماد عمومی یعنی چی منظور تان متوجه نمیشوم ؛ روزنامه نگاران مستقل کدام است؟مگر در ایران چنین امری امکان پذیر است؟ مگر ما یک نهاد مدنی ساده و یا یک ارگان و تریبون مدنی و مستقل از حکومت داریم؟

– آقای طاهری عزیز، لطفا در مورد بیانیه اخیری که توسط شما، دکتر رئیس دانای عزیز و یاران دیگر امضا شده است توضیح بیشتری بدهید – هدف اصلی از انتشار این بیانیه چه بوده است؟

– جناب میدانید؛ شما هم نگاهتان به امریکا مثل خمینی است. شیطان بزرگ را هنوز قبول دارید چون عقایدتان و باور کمونیستی شما اجازه تعامل به دنیا را نمیدهد.

– یک سؤال دارم: لطفاً جواب بدهید؛ آیا میشود یک راه نجاتی جهت فرار از اینجا به من نشون بدهید؟

– آیا شما فکر میکنید این روش استعفا و اخراج برخی از افراد حکم دستیابی مردم به مطالباتشان را دارد؟

– آیا شما کلیت این سیستم را مسئول این فجایع نمیدانید؟ آیا سردار سلیمانی فالانژ رژیم در سرکوب آزادیخواهان در کشورهای منطقه نبود؟ شما چطور او را از مناسبات حکومتی میتوانید جدا کنید؟ و اساسا در رژیم موجود رسیدن به چنین درجاتی بدون دست داشتن در هزاران جنایت ریز و درشت مگر امکانپذیر است؟

– خوب این رژیم ملی آیا باید بخاطر به اصطلاح صحبتهای شما نباید با رژیم جنایت کار امریکا وارد تعامل بشود؟ در ضمن فکر نمیکنم اینقدر که همراهی با چین و روسیه به ایران ضربه زد، امریکا به ایران ضربه زده باشد. آمریکا چه بخواهیم چه نخواهیم، ابر قدرت جهان است و این را چه درسیاست و چه در اقتصاد بارها نشان داده است. ایا بهتر نیست به جای دشمنی، با امریکا را همراهی کنیم؟

– آیا فکر نمی کنید وقتی دانشجویان روی پرچم ملی کشوری پا نمی گذارند، نشان از رشد تفکر دانشجویان دارد؟

– کشور ما عملاً اگر به همین صورت پیش برود، آینده تاری خواهد داشت و ممکن است درگیر طوفان هایی شود که موجودیت ایران تهدید شود؛ آیا فکر نمی کنید در این لحظه “گفتمان ملی” یک ضرورت است؟

– سهم حاکمیت را که زر وزور تزویر را باھم در اختیار دارند در این دو قطبی سازی چگونه می بینید، وقتی ھیچ امکانی برای اظهار نظر مخالفان در نظر گرفته نمی شود؟

– آقای طاهری واکنش مطبوعات ایران نسبت به حوادث اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟ شما به عنوان یک روزنامه نگار چه توصیه ای برای دیگر همکاران خود دارید؟

– با درود، در تحلیلی که ارائه فرمودید، عوامل خارج از مرزها را برجسته کردید، و وزنه داخل برای تغییر و تحول را در سایه وحشت و فریب قرار دادید، تا کی این اختاپوس وحشت آفرین را باید به کناری گذاشت و جهان آزاد را پشتیبان حرکت دموکراتیک ملی ما ارزیابی نمود؟

– پا نگذاشتن روی پرچم آمریکا چه امتیازی به آنهاداده و اینکه میفرمایید نباید مفت و مجانی به آمریکا این جور امتیاز داد منظورتون چیه مشخصا؟ یعنی باید بگوییم آمریکا اگه میخواهی با تو دشمنی نکنیم باید به ما امتیاز بدهی؟

– با درود؛ رفتن روحانی قبل از اتمام نماز جمعه را چگونه ارزیابی می فر مایید؟ ایا این هم از بازیهای سیاسی این حاکمیت است؟

– درود بر شما؛ اقای خزعلی که خود را از نزدیکان بیت رهبری میداند، در مصاحبه با همایون گفت که همسر سلیمانی و همسر سردار جعفری در زمان شهرداری الویری در رابطه با اختلاس، دو پرونده داشتند، که البته شخصاً پی گیری کردند؛ دو بار که یکبار الویری گفت که از پرونده خبر ندارد ودر نوبت دوم گفته شده که پرونده از دسترس خارج شده، نظر شما چیست؟ و ضمناً برادر زاده ایشان در «کرمان خودرو» از مدیران آن بودند و چند سال پیش هم فساد گسترده ای در این خودرو سازی روی داد؟

– آیا تا کنون یکبار به زنی که نعش او را از یک گور پر از آب بیرون کشیدند، زنی که بر سنگی نوشته بود اگر خدائی وجود داشته باشد باید به پایم بیفتد تا او را ببخشم، فکر کرده اید؟ و آیا یک بار به آن شب بارانی و آن همه رنج و بی پناهی او فکر کرده اید؟ جناب طاهری، و به این نتیجه رسیده اید وضعیت آنقدرها هم سیاه نیست خواهش میکنم منصفانه و صادقانه پاسخ و توضیح بدهید؟

– بادرود فراوان؛ به نظر شما با این اوضاع که حاضر نیستند به مردم پاسخگو باشند و هیچ جای امیدی هم نیست، به کدام سمت خواهیم رفت؟

– در قیام آبان ۹٨ سپاه قدس مردم ماهشهر را توسط لشکر فاطمیون به خاک و خون کشید؛ فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی بود؛ آیا فکر نمی کنید، آن قدر ها هم پرونده قاسم سلیمانی پاک و منزه نیست؟

– از صحبتهای شما اینطور برداشت میشود که دشمنی با آمریکا را به رسمیت میشناسید و به حق می دانید؛ که از این نظر، با شعار «دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست» و نظر مخالفین رژیم، زاویه پیدا می کنید؛ چون بسیاری معتقدند مردم ایران با هیچ کشوری دشمنی ندارد و این دشمنی ها، دشمنی های رژیم است با دنیا، نه دشمنی مردم با بقیه کشورها.

– اگر تحریم های آمریکا نبود امروز جمهوری اسلامی قویتر بود یا ضعیف تر، و این قوی یا ضعیفتر بودنش به نفع مردم بود یا ضرر مردم ؛نتیجه: این تحریمها علیرغم فشار اقتصادی بسیار مردم، در مواجهه با رژیم و امید به آزادی به نفع مردم بوده یا به ضررشان؟

– شما چه نوع نظامی را برای فردای براندازی می پسندید. رأی شما چیست؟

– عربستان به کمک آمریکا در حمله به یمن ۱۳ هزار و ۵۵۲ نفر را کشت. ۱۳۵۵۲ نفر که ۱۶۹۸ نفر از آنها کودک بودند، و ۱۰۳۸ نفر از آنها زن بودند – و برخی از هموطنان ما کاملاً به این جنایت بزرگ قرن کنونی بی تفاوت هستند – به نظر شما، ما هیچ مسولیتی نسبت به بشریت نداریم و فقط مسئول مردم کشور خودمان هستم؟

– با سلام؛ تحلیلتان را راجع به عمدی بودن یا غیر عمد بودن هواپیمای اوکراینی بفرمایید؟

– با درود جناب طاهری؛ بی اعتمادی نسبت به حاکمیت دربین اکثریت مردم پر واضح است؛ ازطرفی این رژیم هم در داخل و هم درخارج مشروعیتش را ازدست داده است، و با جنایات ۴۰ ساله به ویژه جنایات اخیر و دروغ بزرگ در مورد شلیک به هواپیمای مسافری چگونه ازاین شکاف پدیدآمده درعرصه روزنامه نگاری هم می توان درپیشبرد اهداف مردم بهره برداری نمود؟

– آیا فکر نمی کنید اگر شما از حقوق توده ها دفاع میکردید، الان کنار اسماعیل بخشی نشسته بودید و یا در کنار ستار بهشتی بودید؛ به نظر شما فرق در کجاست عزیز جان؟ آیا تفاوت، در تلاش شما برای تداوم نظم سرمایه داری نهایتاً به صورتی تلطیف شده نیست؟

– با دشمنی با امریکا، تحریمها بازهم خواهند بود؛ آیا بهتر نیست با امریکا دوست باشیم تا دشمن؟

– با درود، سلیمانی از فرمانده کل قوا تبعیت می کرد؛ فرمانده کل قوا علناً دستور سرکوب با شدت هر چه تمام معترضان را دادند، پس می توان نتیجه گرفت سلیمانی هم وجهه سالمی در سرکوبها نداشت؟

– جناب طاهری ما نیز عامل کودتای ۲۸ مرداد و انقلاب ۵۷ را آمریکا میدانیم، قبول؛ اما این آمریکا همان آمریکای ۴۰ سال و ۷۰ سال پیش نیست، و ما هم همان ایران ۴۰ و ۷۰ سال پیش نیستیم؛ شما به گونه ای صحبت می کنید که انگار مردم و رژیم در یک سمت هستند، پس آمریکا با مردم هم دشمن است. آیا شما واقعاً فکر می کنید که ما باید پرچم و هویت یک کشور را لگدمال کنیم تا جمهوری اسلامی حالش را ببرد؟

– پیشنهاد راهبردی شما برای برون رفت از این انسداد چیست؟

– من فکر می کنم اصلاً معادله را یک طرف آمریکا و یک طرف ایران دیدن غلط است – در واقع جنگ اصلی بین سرمایه داران حاکم بر ایران و آمریکا علیه حقوق بگیران و زحمتکشان ایران و آمریکاست؛ نظر شما در این مورد چیست؟

– برخی فکر میکنند شما خارج از کشور هستید؛ لطفاً در این مورد توضیح دهید؟

– درماه های قبل از انقلاب بهمن، بیانیه حتی یک دبیرستان که در آننزدیک به ۱۰ درخواست ازجمله انحلال ساواک تا آزادی تمام زندانیان سیاسی را به روزنامه کیهان دادیم و چاپ شد؛ آیا امروز در هیچ روزنامه ای فقط درخواست آزادی زندانیان آبان ماه۹۸ چاپ میشود؟

– علت عدم موفقیت مخالفان رژیم در گرد هم آیی حول محور یک آرمان، یک حزب، یک شخص، یا یک جریان قوی را طی چهل سال مبارزه با رژیم چه میدانید؟ و برای حل این مشکل چه راه کار یا پیشنهادی دارید؟ اگر شما توانایی گرد همایی مردم رو به صورت فرضی در اختیار میداشتید مخالفین را حول چه چیزی گرد هم می‌آوردید؟

– کره شمالی هم تحت تحریم امریکاست چرا مردمش مثل ایران تحت فشار نیستند؟

– شما امکان خطر جنگ را چقدر جدی می بینید؟

– سلام. سؤالم این است که یک کشور مثل ایران به شدت دنبال این است که به بمب اتم دستیابی پیدا کند، و این دستیابی به شدت امنیت جهان را بخطر میاندازد، از این جهت که که بر مبنای دین اسلام کشتن غیر مسلمان حلال است، چطور آمریکا یا کشورهای دیگه مقابله نکنند یا با تحریم یا اقدامات نظامی؟ باتشکر

– درمورد چاپ بیانیه یک دبیرستان: ولی هنوز ساواک کاملاً فعال بود و حکومت نظامی برقرار؛ ولی انگار روزنامه نگاران شجاعت بیشتری داشتند، منظورم مقایسه دورژیم هم نبود.

– یکی از حیاتی ترین مسائل برای آمریکا حفظ ارزش دلار است – الان کشورهایی مانند ایران از تبادل با دلار سر باز میزنند و با چین و اروپا مبادلات غیر دلاری دارند – فکر نمی کنید این خطر جنگ را افزایش میدهد؟ اصلاً شما با این تحلیل که تا امپریالیسم هست خطر جنگ هم هست قبول دارید؟

– کشور ما عملا اگر به همین صورت پیش برود، آینده تاری خواهد داشت و ممکن است درگیر طوفان هایی شود که موجودیت ایران تهدید شود، آیا فکر نمی کنید در این لحظه “گفتمان ملی ” یک ضرورت است؟

– در جریانات اخیر شاهد هماهنگی هایی بین حکومت ایران و آمریکا بودیم – با هم خوب تنظیم کردند – آیا فکر نمیکنید این دو برای چاپیدن مردم خوب با هم کنار می آیند؟

– خط قرمز البته این نبود که یک آمریکایی کشته نشود؛ در تویت ترامپ نوشته شده بود: اگر یکی از پایگاههای ما زده شود، یا یک آمریکایی کشته شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

سیزده − دوازده =