پیام نوروزی مهندس حشمت اله طبرزدی

پیام نوروزی مهندس حشمت اله طبرزدی

زکوی یار می آید نسیم باد نوروزی
ازین باد ار مدد جویی چراغ دل برافروزی

جشن نوروز فرخنده ی باستانی را به هم میهنان گرامی شادباش می گویم.
هرروزتان نوروز نوروزتان پیروز
جشن نوروز از نشانه های فرهنگ و تمدن کهن ایرانی است که از نیاکان ما به یادگار مانده است. فردوسی پایه گذار این جشن فرخنده را جمشید پادشاه اسطوره ای ایران می داند. هر چه هست با طبیعت هماهنگ است و هنگام تحویل سال نو چرخش زمین به دور خورشید کامل و شب و روز برابر می گردد. با آمدن سال نو طبیعت دگرگون شده و آمدن بهار را نوید می دهد. این امر به خوبی نشانگر توجه ایرانیان کهن به تقویم و تغییرات در منظومه خورشیدی و طبیعت است. با وجود اینکه تاریخ ایران نشانگر پیکارهای فراوان است اما روند عادی جامعه ، روندی است بر پایه فرهنگ، تمدن و خرد جمعی. از این روست که اگرچه ایران مورد هجوم وحشیانه ی سه قوم یعنی رومیان ، اعراب و مغولها قرار گرفته است، اما به مرور زمان ، مهاجمان را رام و آنها را در فرهنگ و تمدن خود استحاله کرده است. گرچه این اقوام نیز فرهنگ ها و رفتارهای خوب و بد از خود به یادگار گذاشتند اما خرد، فرهنگ، زبان و ادبیات ایرانی گفتگو و تبادل فرهنگی را جایگزین ساخته است.
نقطه ضعف اساسی تمدن و فرهنگ کهن ایرانی عدم سازش بین حکمرانی با دموکراسی و حقوق بشر بوده است که همچنان پابرجاست. خرد و فرهنگ ایرانی که در ادبیات، شعر، معماری، عرفان، فلسفه و نمادهای سنتی و اجتماعی اش آشکار است، این توانمندی را دارد که بین حکمرانی با دموکراسی و حقوق بشر سازش برقرار کند و زمینه ساز رشد و شکوفایی علم، تکنولوژی، توسعه اجتماعی، برابری، رفاه، آزادی، امنیت و پیشرفت باشد.
می دانیم که در دوره کنونی یک بار دیگر مورد هجوم کسانی قرار گرفته ایم که اگر چه ایرانی هستند اما از نوعی فرهنگ و فلسفه سیاسی و مذهبی ارتزاق می کنند که عمیقا استبداد، خرافه، تحجر، انحصارطلبی، فساد و‌ خشونت را بازتولید می کند. این فرهنگ ریشه در مذهب تشیع، استبداد شرقی و خودکامگی حکمرانی دیرپا در ایران دارد. اما خرد جمعی، تسامح فرهنگی و عدالت طلبی ایرانی، همانگونه که سه حمله ی پیشین را دفع کرد، این هجوم را نیز دفع و حکمرانی نوین و مدرن را جایگزین آن خواهد کرد.
ما ایرانیان در سال ۹۸ خورشیدی فجایع دردناکی را پشت سر نهاده ایم. کشتار بیش از هزار و پانصد تن از عزیزانمان به دست اهریمن حاکم، سرنگونی هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۷ تن انسان بیگناه توسط سپاه پاسدار جهل و قدرت پرستی و وارد کردن ویروس کرونا توسط همین باند مافیایی حاکم بر کشور و بی مسئولیتی حکومت در مهار آن، از جمله ی این فجایع است. اینک ما ایرانیان درگیر این هیولا هستیم و پزشکان پرستاران و کادر درمانی ، نیروهای پیشتاز در پیکار علیه این هلوکاست کرونایی می باشند. باید امیدوار باشیم با مسئولیت پذیری، جامعه گرایی و خردگرایی همه ما و رعایت دقیق اصول بهداشت و خانه نشینی، این هیولا را مهار خواهیم کرد.
و می دانیم باد نوروزی و طبیعت ایران که همانا خدای ایران و یزدان پاک است نیز به کمک ما آمده است‌.
ما ایرانیان هنگام تحویل سال نو را در کنار خانواده های خود با دلی مالامال از امید به فردا جشن خواهیم گرفت و سال ۱۳۹۹ خورشیدی را سال پیروزی قطعی بر هیولای ویروس کرونا و هیولای استبداد ملایان خرافه گرا و قدرت پرست و فاسد حاکم بر ایران می نامیم.

حشمت اله طبرزدی
دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران و
سخنگوی همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران
اول فروردین ماه ۱۳۹۹ خورشیدی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

2 + 5 =