شورای همبستگی با پناه‌جویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه

اطلاعیه اعلام موجودیت شورای همبستگی با پناه‌جویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه

هیئت موسس شورای همبستگی حدود سه ماه پیش به همت و کوشش تنی چند از دوستان پناه‌جو شروع به کار کرد. هدف از این شورا پیگیری مسایل و مشکلات پناهجویان است و به این منظور تلاش میکند با تمام نهادهای حقوق بشری و دخالتگر در پروسه پناهندگی ارتباط برقرار کرده و برای جلب حمایت آن‌ها کوشش کند.
ماحصل نشست‌های پیاپی و منظم که بصورت آنلاین با تعداد زیادی از پناه‌جویان و پناهندگان ساکن ترکیه صورت گرفت اساسنامه‌ای است که اهداف و رویکردهای شورای همبستگی را بازتاب می‌دهد. پس از تایید اساسنامه، در تاریخ ۲۳می۲۰۲۰ اولین مجمع عمومی شورا برگزار و ۵ عضو هیئت اجرایی و یک نفر بعنوان ناظر برای یک دوره کاری یک‌ساله انتخاب شدند.
در همین راستا شورای همبستگی با پناه‌جویان و پناهندگان ضمن دعوت به همکاری و همیاری از تمامی افراد و نهادهای مستقل که در راستای منافع پناه‌جویان فعالیت می‌کنند درخواست می‌کند که برای رسیدن به حق‌وحقوق ازدست‌رفته پناهجویان ما را در این مسیر همراهی کنند. چراکه تنها با کار جمعی و مشترک می‌توانیم قدم‌هایی در راستای منافع پناهندگان برداریم.
همچنین شورای همبستگی در نظر دارد، ضمن حفظ استقلال خود، با فعالین و روزنامه‌نگاران، وکلای مهاجرت، سازمان‌ها و نهادهایی که در امر پناهندگی دخالت دارند ارتباط برقرار و وارد پروسه کار مشترک گردد.
در نهایت، از همه مجامع بین‌المللی و سازمان‌های حقوق‌بشری درخواست حمایت داریم و امیدواریم که رسیدگی به روند پرونده پناهنده‌ها سریع‌تر جریان یابد و این روند تبعیض‌آمیز و طولانی متوقف شود تا تک‌تک پناه‌جوها بتوانند زندگی جدید خود را در یک کشور امن آغاز کنند.

 

اساس‌نامه شورای همبستگی پناه جویان ایرانی در ترکیه

مقدمه:
امروزه به علل مختلف ازجمله فقر، تبعیض و نابرابری، خشونت و بی‌عدالتی، جنگ و کشتار بی‌رحمانه حکومت‌های فاسد و استبدادی عرصه زندگی برای بخش وسیعی از مردم این کره خاکی تحمل‌ناپذیر، سخت و مملو از ناامیدی است. در میهن ما ایران نیز متاسفانه، در بر همان پاشنه می‌چرخد. زیر سایه حاکمیتی توتالیتر و اندیشه‌ای دگم و ایدئولوژی‌ای منسوخ و حاکمانی مستبد امکان یک زندگی انسانی و درخور از مردمان دیارمان مصادره شده است. بر همین اساس بسیاری از هم‌وطنانمان علی‌رغم میل باطنی مجبور به جلای وطن و پای گذاردن به مسیر نامعلوم و دشوار کوچ اجباری می‌شوند. بر آگاهان امر پوشیده و ندانسته نیست که این کوچ (فرار) در اشکال متفاوت و به طرق مختلفی به انجام می‌رسد که بسیاری از این راه‌ها به خلق تراژدی و حوادثی ناگوار و غیرقابل‌جبران می‌انجامد؛ اما بسیاری از پناه‌جویان راه‌های کم‌خطرتری را برمی‌گزینند، راه‌هایی منبعث از مجموعه قوانین بین‌المللی مورد توافق بسیاری از کشورهای پناهنده‌پذیر و مورد تایید سازمان ملل و نهادهای فعال حقوق بشری، یعنی مأوا گزیدن در کشوری بی‌طرف و در انتظار نشستن برای اخذ کشور سوم که البته این مجرا نیز مشکلات خاص خود را دارد. ازجمله مسئله کندی در رسیدگی به پرونده‌ها، مسئله معیشت، ارتباط فرهنگی با کشور میزبان، امنیت پناه‌جو و بسیاری مسایل ازاین‌دست. مشخصا و در شرایط حاضر: (١) با وجودی که هرساله عملکرد رژیم جمهوری اسلامی توسط نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی محکوم و تقبیح می‌شود، سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان رسیدگی به آسیب‌دیدگان از شرایط موجود حاکم بر ایران را عملا به دست فراموشی سپرده است. اینک تعداد زیادی از ایرانیان که به علت مبارزه و تلاش برای رسیدن به آزادی و عدالت اجتماعی مجبور به خارج شدن از ایران شده‌اند، در ترکیه و در اثر عدم رسیدگی به پرونده آن‌ها توسط کمیساریای عالی پناهنده‌ها سازمان ملل، در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند. (٢) در تاریخ ٢٠/۶/١٣٩۷ برابر با ۱۰سپتامبر۲۰۱۸ رسیدگی پرونده پناه‌جویان به اداره مهاجرت ترکیه واگذار شد که این مسئله نیز به‌نوبه خود منجر به هرچه مبهم‌تر شدن سرنوشت پناه‌جویان شده است. (٣) قطع بیمه پناه جویان بالای ۱۸ سال، امکان دسترسی طیف وسیعی از آنان به خدمات درمانی را تحت شعاع قرار داده است. (۴) عدم حق اشتغال قانونی پناه‌جو در ترکیه، زندگی و سرنوشت پناه جویان ایرانی را بیشتر بحرانی کرده است و درصورتی‌که نهادها و ارگان‌های حقوق بشری و انسان‌دوست اقدامات حمایتی را در اسرع وقت در دستور کار خود قرار ندهند، شاهد رویداد فاجعه جبران‌ناپذیر انسانی خواهیم بود.

درباره ما:
ما به‌عنوان مجموعه‌ای از پناه‌جویان آسیب‌پذیر که چندی است در این مسیر کوچ اجباری قرار گرفته‌ایم بر آن شدیم که برای برون‌رفت از این بحران چاره‌ای بیندیشیم و با تشریک‌مساعی با سایر افراد هم سرنوشتمان باشد که بتوانیم رنج و مشقات این مسیر خطیر و مبهم را قدری آسان‌تر کنیم و به‌طور مشخص معتقدیم که با ایجاد همبستگی و همیاری در بین پناه‌جویان می‌شود اگر نه همه، دست‌کم بخش قابل‌توجهی از این مشکلات را مرتفع کرد و باشد که اقدام ما خلأ سال‌های پیش را جبران کرده و به استقرار شورایی همیشگی منتهی شود.
تعریف، اهداف و ساختار تشکیلاتی ما به شرحی که در زیر خواهد آمد، است.
تعریف: شورای همبستگی پناه‌جویان ایرانی در ترکیه یک نهاد مستقل، غیر ایدئولوژیک و دمکراتیک متشکل از افرادی خواهد بود که به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت برای نیل به اهداف مندرج در اساسنامه و براساس ضوابط توافق شده فعالیت می‌کند.
تذکر: ازاین‌پس (شورای همبستگی پناه‌جویان ایرانی در ترکیه) به‌اختصار {شورای همبستگی}خوانده می‌شود.

اهداف:
١) بازتاب هدفمند وضعیت پناه‌جویان ایرانی (حاضر در ترکیه) در سطح جهانی.
٢) تشویق و ترغیب روحیه‌ همکاری و همیاری جهت ایجاد همبستگی در میان پناه‌جویان.
٣) نمایندگی و پیگیری منافع و نیازهای پناه‌جویان در فعالیت‌های خود با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، دولت ترکیه و سایر نهادها و مجامع مربوطه.
۴) تلاش در جهت پذیرش حق پناهندگی به‌عنوان یکی از اصول حقوق انسانی و پایبندی و عمل بدان از سوی مجامع محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی.
۵) تلاش برای کمک به بهبود وضعیت رفاهی و امنیتی پناه‌جویان.
۶) تلاش در جهت ایجاد زمینه‌ همکاری و فعالیت مشترک با سایر نهادهای پناه‌جویی در ترکیه.

ساختار تشکیلاتی:
ماده ١: عضو
١) هر شخصی که اساسنامه و اهداف مندرج در اساسنامه شورا را بپذیرد می‌تواند درخواست عضویت بدهد.
٢) تایید از طرف حداقل دو نفر از اعضا شورا.
٣) عدم سابقه همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی.
۴) تمامی اعضا حق دارند در پروسه انتخابات به‌عنوان رای‌دهنده یا رای‌گیرنده شرکت کنند.
۵) عضویت افراد توسط هیئت اجرایی پذیرفته می‌شود و در مجمع عمومی به‌صورت قطعی تثبیت می‌شود.
۶) اعضا حق عضویت پرداخت می‌کنند.

ماده ٢: مجمع عمومی
١) مجمع عمومی بالاترین ارگان رسمی شورا است.
٢) سیاست‌های اساسی، اهداف و انتخاب کارگزاران، همه در مجمع عمومی برای یک سال کاری تعیین می‌شوند.
٣) نشست مجمع سالی یک‌بار و با حضور نصف به‌اضافه یک از اعضا برگزار می‌شود.
۴) مسئولیت برگزاری مجمع با هیئت اجرایی است که حداقل پانزده روز قبل از برگزاری نشست سالانه باید زمان دقیق و دستور کار مجمع را به اطلاع تمامی اعضا برساند.

ماده ٣: هیئت اجرایی
١) هیئت اجرایی متشکل از ۵ نفر از اعضا است که در مجمع عمومی و با رأی مستقیم اعضا برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند.
٢) هیئت اجرایی مسئول پیشبرد کارهای شورا است.
٣) هیئت اجرایی متشکل از ۵ واحد کاری است که هر یک از اعضای شورا مسئول یکی از این واحدها خواهند بود.
• الف: واحد مالی، جمع‌آوری حق عضویت، و تلاش برای اخذ کمک‌های مالی از نهادهای فعال حقوق بشری و پناه‌جویی و همچنین تخصیص منابع مالی برای پیشبرد برنامه‌های مصوب.
• ب: واحد ارتباطات، تمامی کنتاکتها و ارتباط‌گیری‌ها با اشخاص و سازمان‌های فعال در حوزه مسائل پناه‌جویی از طریق این واحد خواهد بود.
• ج: واحد ویژه زنان و کودکان، با توجه به حساسیت و آسیب‌پذیرتر بودن وضعیت زنان و کودکان در مسیر پروسه پناه‌جویی وجود واحدی ویژه لازم و ضروری است که بتواند برای انعکاس هرچه بهتر و واقعی‌تر مسائل آن‌ها فعالیت کند.
• د: واحد آموزش و هماهنگی، این واحد موظف است در خصوص آموزش‌های لازم برای پناه‌جویان تلاش کرده و همچنین هماهنگی‌های لازم را در بین اعضا به انجام برساند.
• ه: واحد تدارکات، تدارکات لازم برای برگزاری نشست‌های درون‌گروهی و همچنین برنامه‌های جمعی مصوب از مسئولیت‌های واحد تدارکات است.
۴) اعضای منتخب هیئت اجرایی یک روز پس از اتمام کار مجمع تشکیل جلسه خواهند داد و مسئولین واحدهای پنج‌گانه را به شیوه‌ی مشورتی و انتخاباتی از میان خود تعیین می‌کنند.
۵) اعضای انجمن باید بسته به نوع توانایی‌ها و علائقشان در یکی از واحدها سازمان‌دهی شوند.
۶) هیئت اجرایی باید هفته‌ای یک‌بار تشکیل جلسه دهد.
٧) واحدها باید گزارش ماهیانه خود را به هیئت اجرایی و گزارش سالیانه خود را به مجمع ارائه دهند.
٨) مسئولین واحدها می‌توانند دو نفر از اعضای واحد مربوطه را بعد از معرفی به هیئت اجرایی و اخذ تأییدیه این هیئت به‌عنوان همکاران واحد تعین کنند.
٩) از تمامی جلسات هیئت اجرایی و واحدهای کاری صورت‌جلسه تهیه می‌شود.

ماده ۴: ناظر
برای نظارت بر حسن انجام امور توسط ارگان‌های شورا یک نفر به‌عنوان ناظر در مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.
تبصره: ناظر حق دسترسی به ‌تمامی صورت‌جلسات و گزارش‌ها را دارد.

ماده ۵: مجمع عمومی فوق‌العاده
هرگاه بنا به هر دلیلی یک‌سوم اعضا با عملکرد هیئت اجرایی و یا عدم تناسب سیاست‌های کلی شورای همبستگی در رابطه با اهداف مندرج در این اساسنامه معترض بودند می‌توانند درخواست برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به هیئت اجرایی ارائه دهند. هیئت اجرایی هم موظف است سازوکار آن را در اسرع‌وقت فراهم کند

 

منابع:

تشکیل انجمن شورای هم‌بستگی با پناه‌جویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه

اطلاعیه اعلام موجودیت شورای همبستگی با پناه‌جویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه

اساسنامه شورای همبستگی پناهجویان ایران در ترکیه

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

17 + نوزده =