وضعیت فاجعه بار کودکان کار، کودکان خیابانی و پیامدهای آن- یدی بلدی

جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی این هفته با موضوع “وضعیت فاجعه بار کودکان کار، کودکان خیابانی و پیامد های آن” با حضور مهمان برنامه؛ “یدی بلدی”، جامعه شناس، کنشگر سیاسی

برخی از سوالات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ به این شرح بود: کودک به واسطه‌ی طبیعتش از لحاظ جسمی، فکری و احساسی موجودی بسیار حساس و لطیف است و با محرومیت از هر آنچه که نیازهای اولیه ی یک کودک است همچون بازی، شادی، امنیت، آغوش پر مهر مادر،  شانه های ستبر پدر، محیط گرم خانواده، تحصیل، بهداشت، درمان و رویارویی با جامعه ای خشن و سراسر بی مهری، نابرابری و ظلم چه میزان آسیب به روح آنان وارد آمده و چه بار سنگینی بر شانه‌های نحیفشان آوار می‌شود که شاید انسان‌های بالغ هم از آن شانه خالی می‌کنند. به نظر شما در رابطه با این فاجعه‌ی انسانی مسئولیت ما چیست و همچنین مسئولیت تشکلهای چپ در این رابطه چیست؟ چرا جمهوری اسلامی که خود عامل اصلی این فلاکت است، همیشه سعی می‌کند که کودکان را مهاجر قلمداد کند؟ لطفا چه میزان مسائل روحی، روانی و اختلافات خانواده دراین پدیده و ناهنجار اجتماعی نقش دارد و راهکار برون رفت بفرمایید؟ حقوق کودکان جوامع دیگر در مقایسه با ایران در چه حد و اهمیتی قرار دارد؟ سازمانهای بین المللی همچون یونسکو هستند که در این زمینه کار می‌کنند. آیا این سازمانها می‌توانند در ایران فعال شوند، اگر بله چطور؟ تقریبا ۲۳ درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل می‌دهند. ایا تعریفی از کودک در قوانین کار و مدنی ایران وجود دارد؟ مردم ایران در شرایط کنونی در افسردگی بیش از حد از وجود مشکلات قرار دارند، مشکلات را همه می‌دانند، مردم در انتظار راه حل همگانی که با ایجاد وحدت قابل دسترسی باشند، هستند. آیا گروههای سیاسی نمی‌باید به این وضعیت بیشتر توجه کنند؟

و مجموع پرسش های دیگر که یدی بلدی جامعه شناس و کنشگر سیاسی به آن‌ پاسخ دادند.

این جلسات معمولا هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران به طور موازی در بیش از ده گروه و کانال تلگرامی از جمله گروه “به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالت‌خواهان،” حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی و کانال تریبون سرزمین من(اجتماعی،سیاسی،فرهنگی) برگزار میشود.

در ادامه فایل های صوتی این جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی آمده است. (این فایل ها را میتوانید در شبکه های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید)

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

9 + دو =