برنامه گفتمان نوین دموکراسی و داد؛ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰، گفتگوی “رضا بدیعی” با “سیروس دادبه”

در بخش دوم این گفتمان میزبان گفتگوی “رضا بدیعی” مدیر سامانه گذار به همراه “سیروس دادبه” پژوهشگر و فعال حقوق بشر خواهیم بود.

محور اصلی این گفتگو درباره استبداد است که ذاتا جنایت‌کار، فاسد و ضد بشر است. در ایران همواره با دخالت بیگانگان استبداد تثبیت و تداوم داشته است که باعث از بین بردن نیروهای آزادیخواه در جامعه شده است.

رضا بدیعی: این برنامه‌ها می‌خواهند تصویری روشنی از گذشته تاریخ ایران ارائه دهند تا تجارب آن را به چراغ راهنمایی برای رسیدن به دموکراسی و داد تبدیل و استفاده کنیم. همچنین به نگاه به گذشته نقش راه معین و مناسبی در دستور کار قرار دهیم. دموکراسی را باید ساخت.
ایشان گفتند؛ کنش موثر می‌تواند از شکل‌گیری عروسک‌های دست‌ساز خارجی‌ها و حفظ وضع موجود جلوگیری کند. همچنین گفتند؛ استبداد در ذات خود فاسد، جنایتکار و ضد بشر است.

در ادامه این گفتگو “سیروس دادبه” به نقش تاریخی استبداد در ایران را تشریح کردند.
ایشان گفتند: ما می‌دانیم که استبداد خودش عامل است برای حفظ حکومت و سلطه‌ی آن بر جامعه بکار برده می‌شود. ما در تاریخ صد ساله گذشته افراد مبارز و دانشمند کم نداشتیم اما شکل بیشتر مبارزات ما صنفی، سندیکایی و مسالمت‌آمیز بوده ‌است. در درون این مبارزات مسالمت‌آمیز خشونت بیرون آمد. هر چند از طرف جبهه ملی نامه‌ای برای شاه فرستاده شد و این خطر گوشزد شده بود. ایشان به نقش “بیژن جزنی” و جایگاه او در جنبش مبارزاتی چریکی اشاره کردند.
“دادبه” گفت: جنبش مبارزاتی مسالمت‌آمیز و خشونت‌آمیز در صدساله اخیر شکست خورده‌اند. ایشان گفتند باید علت این شکست‌ها را دریابیم.
همچنین ایشان دیکتاتوری را مقابل عدالت طلبی، آزادی‌خواهی توصیف کردند.
دیکتاتورها برای ماندگاری خود و سرکوب مردم مطالبه‌گر از تمام نیروهای سرکوبگر از جمله اراذل اوباش استفاده می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یک × چهار =