روند مبارزات طبقه کارگر تاکنون و نقش آن در تحولات آتی ایران؛ بهروز فراهانی فعال جنبش کارگری-سوسیالیستی

جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹، با موضوع “روند مبارزات طبقه کارگر تاکنون و نقش آن در تحولات آتی ایران” با حضور مهمان برنامه؛ “بهروز فراهانی” فعال جنبش کارگری-سوسیالیستی

این برنامه با ارائه یک بیوگرافی از “بهروز فراهانی” آغاز شد.
آقای “فراهانی” گفتند که مسئله طبقه‌ی کارگر و جنبش کارگری در سیاست ایران و در جنبش اجتماعی ایران آنقدر برجسته شده که تمام گروه‌های اپوزیسیون که تا پیش از این حتی گوش چشمی هم به جنبش کارگری نداشتند اما حالا آمده‌اند دست نوازش بر سر و گوش آن می‌کشند.

ایشان به حمله جمهوری اسلامی به جنبش‌های ملی از جمله کردستان و ترکمن‌صحرا اشاره کردند و گفتند: در این شرایط که جمهوری اسلامی جنبش‌های آزادی‌خواهی را قلع و قمع می‌کرد، جنبش کارگری با قدرتی که داشت حکومت را وادار به عقب نشینی کرد و قانون و لایحه ضد کارگری که پیشنهاد “احمد توکلی “بود  را پس گرفت.

“بهروز فراهانی” در ادامه‌ به برنامه‌های نئولیبرالی و خصوصی سازی در ایران اشاره کرد و گفت: تمام این برنامه‌ها در دوره احمدی‌نژاد به اوج خود رسید.
ایشان به رشد جنبش کارگری در سال‌های اخیر اشاره کردند و گفتند: گاهی شاهد روزی حداقل ۳ اعتراض و اعتصاب کارگری بوده‌ایم. همچنین بحث ایجاد تشکل مستقل کارگری در میان کارگران به شعار روز تبدیل شده است.

آقای “فراهانی” به اعتراضات لایه‌های میانی جامعه( بخش متوسط) اشاره کردند و گفتند: بعد از تحولات سال ۱۳۸۸ اقشار میانی و نیمه مرفه جامعه ایران از اینکه با کارگران همسو شوند، هراس داشتند و هیچ شعاری در طی این جنبش در حمایت از خواسته و مطالبات کارگری داده نشد.

در خاتمه ایشان گفتند: طبقه کارگر به خاطر نقش سراسری و توازن قوایی که ایجاد می‌کند می‌تواند موتوری برای نزدیکی و پیوند دیگر جنبش‌های اجتماعی باشد.

این‌ جلسات معمولا هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران به طور مجازی در بیش از ده گروه و کانال تلگرامی از جمله گروه “به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالت‌خواهان،” برگزار می‌شوند.

در ادامه فایل های صوتی این‌ جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی آمده‌است. (این فایل‌ها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید.)

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

شانزده − شانزده =