پناهندگی یک حق جهان شمول است برای کسانی که در کشور خود احساس خطر می‌کنند

ویژه برنامه “همبستگی جهانی با پناهجویان” شنبه‌ها از سامانه فراسوی گذار از استبداد به دموکراسی و داد، با حضور جمعی از پناهجویان و مدافعین حقوق پناهجویان برگزار می‌شود. در این برنامه ضمن بررسی مسائل و مشکلات پناهجویان به تحلیل و ارائه راهکار به منظور دستیابی به اتحاد و همبستگی جهانی با پناهجویان می‌پردازد.

شنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۲۴ آبان ۱۳۹۹

در این نشست با همراهی “عمر مینایی” سخنگوی شورای همبستگی و “یدی بلدی” جامعه شناس و مدافع حقوق پناهجویان، به حوادث و خطرات ناشی از ترک وطن و انتخاب زندگی پناهجویی پرداخته شد.
خانم مرادی: زندگی پناهجویی یک حق جهان شمول است و تنها شامل کسانی می‌شود که زندگی و جانشان در خطر باشد. برای مطالبه این حق انسانی باید آگاهانه گام برداشت.
ایشان از همراهان برنامه پرسیدند که آیا باید به هر قیمت کشور خود را ترک کرد؟

در پاسخ “عمر مینایی” چنین گفت: متاسفانه بخشی از مردم ایران برای رسیدن به زندگی بهتر دست به یک ریسک خطرناک می‌زنند، زندگی و داروندارشان را به دست قاچاق‌چیان می‌سپارند. اما تعداد معدودی به مقصد می‌رسند، بخشی در میانه راه جان می‌بازند و بخشی هم در میانه راه ناکام و درمانده می‌شوند. بنابراین شرایط مهاجرت و پناهندگی بسیار دشوار است، این را همه بدانند و در نظر بگیرند.
در ادامه آقای بلدی گفتند: مسئله پناهندگی بسیار دردناک شده است، جمهوری اسلامی زندگی را برای فعالان سیاسی اجتماعی و بخش وسیعی از مردم به جهنم تبدیل کرده است، بنابراین باید مردم رنج کشیده ایران از حق و حقوق پناهندگی برخوردار باشند، هرچند بسیار کسانی که پا در این راه گذاشته‌اند جان خود را از دست داده‌اند.
آقای “بلدی” در ادامه گفت: عزیزان این راه پرخطر را انتخاب نکنید. اگر برایتان مقدور بود مستقیم به اروپای غربی بیایید٬ وگرنه زندگی خود و خانواده را به خطر نیندازید.

 

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

چهارده − 6 =