جلسه‌ی پرسش و پاسخ تلگرامی، با موضوع ” ابعاد گوناگون مبارزه برای حقوق زنان و کودکان.” مهمان برنامه؛ “سهیلا وحدتی بنا” مدافع و پژوهشگر مستقل حقوق بشر


جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ برابر با ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰

برخی از سوالات مطرح شده در جلسه‌ی پرسش و پاسخ به این شرح بود:

اگر ممکن است کمی از کنوانسیون حقوق کودک یونیسف برایمان بگویید و اینکه چرا آمریکا این کنوانسیون را نپذیرفته است؟

در ضمن آیا جمهوری اسلامی تمام مفاد کنوانسیون را به عنوان بخشی از قوانین مربوط به کودکان تصویب کرده است؟

کودکان این غنچه های نشکفته، گلهای امید آینده میهن هستند، چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا دستان ناپاک متجاوز این غنچه‌های نشکفته را پرپر نکنند، تا این زنان آینده، زندگی‌ای سرشار از امنیت، آرامش ومقام ارزشمندی داشته باشند؟

همانطور که بدرستی فرمودید هر چه اختلاف طبقاتی در دنیا بیشتر می‌شود، حقوق زنان و کودکان بیشتر پایمال می‌شود. حاکمیت سرمایه داری مالی بر جهان در سی سال اخیر در قالب نئولیبرالیسم باعث وضعیت وخیم‌تر زنان و کودکان شده است. آیا تمرکز اصلی در مبارزه نباید علیه حاکمیت نئولیبرالیسم برجهان باشد؟

نقش اقتصاد تولیدی و صنعتی رو در مقایسه با نقش اقتصاد تجاری دلال و مالی، در بهبود وضع زنان و کودکان چقدر می بینید؟

تفاوت خط فقر در بین کلانشهرها و سایر شهرهای ایران چیست؟تفاوت خواست و مسائل زنان در کلانشهرها با سایر شهرها چیست؟

آیا تفاوت خط فقر و رفاه نسبی باعث تفرق در مبارزه نمی‌شود؟

در انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ زنان زحمتکش دنیا برای اولین بار حق رای به دست آوردند، هم‌جنس گرایی که قبلا جرم محسوب میشد مورد پذیرش قرار گرفت و زنان از حقوق مهم دیگری هم برخوردار شدند، از جمله اینکه حق سقط جنین (حق بر بدن) به رسمیت شناخته شد. بعد از این همه سال چطور است که در کشور پیشرفته‌ای مانند آمریکا هنوز حق زن بر بدن خودش به رسمیت شناخته نشده و در این زمینه این همه مشکل وجود دارد؟

این جلسات هفتگی در کانال و گروه‌های تلگرامی متعدد برگزار می‌شود از جمله گروه “به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالت خواهان.”

در ادامه فایل‌های صوتی این جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی آمده است. ( این فایل‌ها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید.)

بخش نخست:

بخش دوم:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

چهار + 7 =