آنچه بیش از هر چیزی آقای ترامپ را از این شکست انتخاباتی ترسانده ‌است، وجود قانون گرایی بدون ملاحظه در امریکا است.

برنامه “گفتمان نوین دموکراسی و داد،” از سامانه فراسوی گذار از استبداد به دموکراسی و داد به منظور بررسی، تحلیل و تفسیر گذشته و حال، برای استقرار دموکراسی و داد است.

شنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰  برابر با اول آذر ماه ۱۳۹۹

در بخش نخست این گفتگو به همراه میهمان برنامه، “سینا بستا” استاد دانشگاه در ایالت کالیفرنیا و یکی از فعالان مدنی به بررسی علل و ریشه‌های پدیده “ترامپیسم” پرداخته شد.

سینا بستا گفت: امریکا بعد از خاتمه جنگ سرد تنها ابر قدرت دنیا بود. امریکا تا امروز به دو شیوه ابر قدرت بودن را نشان مردم دنیا داده است. ۱-نظامی ۲-مالی. از سال ۱۹۷۶ و قبل از انقلاب ۵۷ ایران، دولت چین آرام آرام خودسازی را به عنوان یک ابر قدرت جهانی شروع کرد. پیش بینی می‌شود طی چند سال آینده دیگر امریکا تنها ابر قدرت جهان نباشد.
آقای بستا در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت داخلی آمریکا پرداختند و گفتند: شکلی که اخیرا در انتخابات امریکا خود را نشان داد، شکاف عمیق اقتصادی و طبقاتی بود. این وضعیت تنها شامل امریکا نیست، کشورهای اروپای شرقی و غربی را هم در برگرفته است.
این شرایط بد اقتصادی و فاصله طبقاتی احساسات ملی مذهبی را تحریک کرده است.

ایشان به جهانی سازی و تبعات منفی آن پرداختند، که در نتیجه آن میلیاردها نفر در فقر و تنگدستی به سر می‌برند. آقای بستا گسترش فقر در جهان را عامل رشد تفکر پوپولیسم و فرصت طلبی دانست و گفت؛ برخی از سیاستمداران حرفی می‌زنند که نیاز به درک عمیق علمی ندارد و در مقابل راه‌حل مشکلات پیچیده، جواب‌های ساده می‌دهند.

در ادامه آقای رضا بدیعی گفت: برخی از حاکمان با سوءاستفاده از دموکراسی در کشورهای غربی و پیشرفته، از طریق فریب توده‌های مردم به قدرت می‌رسند.
رضا بدیعی به هیتلر و مشکلات بعد از جنگ جهانی اول در آلمان اشاره کردند. سپس به ساختار اداری، سیاسی و اقتصادی ایالت‌های آمریکا نیز پرداختند و گفت: این ایالت‌ها دارای یک ساختار پیچیده پیشرفته هستند. اما با وجود دموکراسی، قادر به حل تمام مشکلات جامعه نبوده‌اند.

در خاتمه آقای سینا بستا چنین گفت: عاملی که باعث ترس و وحشت ترامپ از این شکست انتخابی شده است، وجود قانون مداری و دموکراسی در آمریکا است که بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای فرد خاطی را به پای میز محاکمه می‌کشاند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

هجده + 9 =