جلسه‌ی پرسش و پاسخ تلگرامی با موضوع “اشکال گذار به دموکراسی در چهل سال اخیر و نگاهی به موقعیت ایران.” مهمان برنامه؛ “مهدی فتاپور” از اعضای شورای مرکزی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

جمعه ۵ دی ۹۹ برابر با ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰
برخی از سوالات مطرح شده در جلسه‌ی پرسش و پاسخ به این شرح بود:

در یکی از مصاحبه‌هایی که زنده یاد “فریبرز رئیس‌دانا” داشتند، جایی می‌گویند که لنین هم ابتدا فکر نمی‌کرد که انقلاب سوسیالیستی در روسیه ممکن باشد، ولی در یک شرایط خاصی قرار گرفت و وارث یک شرایط خاص تاریخی شد و بر اساس آن شرایط عمل کرد. شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟

در سال‌های اخیر نیروهای چپ در آمریکای لاتین موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند اگر ممکن است کمی در مورد آن توضیح دهید.

متحدین حزب چپ برای دوران گذار چه نیروهایی می‌باشند؟

بدون شک تاریخ تجارب مختلفی را در جلوی دیدگان ما قرار می‌دهد، اما آنچه اهمیت دارد همان پاسخ به «چه باید کرد» در شرایط امروز ایران است. آیا نظام جمهوری اسلامی قابلیت اصلاح درون ساختاری را دارد یا اگر ندارد راه حل کدام است؟

دلیل جان سختی حضور سرمایه‌داری تجاری و وابسته در ایران را قبل و بعد از انقلاب در چه می‌بینید و این سرمایه‌داری دلال چطور توانست همه چیز را بعد از انقلاب بدست گیرد و رابطه‌اش با اقتصاد زیرزمینی و دلال بین‌المللی را حفظ کند؟با توجه به ارایش نیروهای سیاسی و موقعیت بحرانی جمهوری اسلامی احتمال اینکه گذر از جمهوری اسلامی به دمکراسی منتهی شود چقدر می‌دانید؟
کدام نیروهای موجود بعد از گذر از جمهوری اسلامی، گذر به دمکراسی را تهدید می‌کنند؟

به نظر می‌رسد که خلا نیروهای چپ در سپهر سیاسی ایران بیش از آنچه که انتظار می‌رفت به درازا کشیده است و در حدود سی سال گذشته روند اتفاقات و حوادث در داخل کشور بدون تاثیر‌گذاری ملموس نیروهای چپ در حال وقوع است. بی‌تعارف می‌پرسم به نظر شما این مایه شرمندگی چپ ایران نیست که اغلب مردم تصور می‌کنند دیگر چنین نیرویی وجود ندارد! شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما وجود دارد؟

این جلسات هفتگی در کانال و گروه‌های متعدد برگزار می‌شود از جمله گروه “به یاد رفیق رئیس‌ دانا و برای اتحاد عدالت‌خواهان”

در ادامه فایل‌های صوتی این پرسش و پاسخ تلگرامی آمده‌است. (این فایل‌ها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید.)

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پنج × دو =