جلسه‌ی پرسش و پاسخ تلگرامی با موضوع “نگاهی به دیدگاه و مبارزه فدائیان آغازگر، اثرات و کاربرد آن” مهمان برنامه؛ “رقیه دانشگری” از پیشکسوتان جنبش فدائی

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ برابر با ۵ فوریه ۲۰۲۱
برخی از سوالات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ به این شرح بود:

ممکنه بفرمایید که چرا حماسه سیاهکل از یک نقطه‌ی محروم که بطور طبیعی امکان حمایت  اهالی آن منطقه از مبارزان بیشتر از سایر نقاط است، شروع نشد؟
مناطقی مانند بلوچستان یا مناسب تر از آن،  کردستان که عوارض طبیعی منطقه هم در موفقیت مبارزان نقش کلیدی داشت. در تایید عرایضم حتما به یاد دارید که اهالی منطقه سیاهکل در ضرب و شتم و دستگیری رفقای شهید چقدر نقش داشتند.

هم اکنون با توجه به پراکندگی و تشتت جنبش چپ ایران و از جمله انشقاق و افتراق در بین نحله‌های فدایی، به نظر شما اتحاد عمل بین نیروهای چپ ایرانی آیا در چارچوب «همه با هم» همچون همان اشتباه انقلاب پنجاه و هفت باید انجام گیرد یا صف مستقل چپ با برنامه مشخص در چارچوب ملی با دیگر نیروهای مترقی و دمکراتیک دست به همکاری و اتحاد عمل بزند؟

با توجه به اینکه جنابعالی در بطن تغییر و تحولات سازمان قرار داشتید بعد از گذشت چهل سال فکر نمی‌کنید که رهبری سازمان در آن مقطع توان تئوریک را نداشت که به نظر مخالفان خود جواب منطقی دهد؟

متاسفانه شرایط سرکوب پس از انقلاب موجب گردیده است کلیه احزاب سیاسی از جمله فداییان خلق رابطه تشکیلاتی با اعضا و هواداران خود را از دست بدهند و تاسف بار تر اینکه این رابطه اگر هم بصورت رسانه‌ای وجود داشته باشد در عمل رابطه‌ای یک طرفه است و نمی‌تواند تاثیر متقابل داشته باشد. در پیش از انقلاب، فداییان با رفتار صادقانه و شجاعانه خود توانسته بودند جایگاه ویژه‌ای در دل و ذهن مردم باز کنند اما این جایگاه الان از دست رفته است. فداییان چگونه می‌توانند این رابطه بین خودشان از یک طرف و بین خود و مردم را از طرف دیگر احیا و ایجاد کنند؟

خانم دانشگری بعنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای سازمان بعد از پنجاه سال مبارزه، لطفا از حسرت‌ها و امیدها بگویید.

این جلسات هفتگی در کانال و گروه‌های متعدد برگزار می‌شود از جمله گروه “به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالت‌خواهان.”

در ادامه فایل‌های صوتی این پرسش و پاسخ تلگرامی آمده‌است. (این فایل‌ها را می‌توانید در شبکه‌های مجازی سامانه‌ گذار نیز دنبال کنید.)

۱ دیدگاه

  1. دوستان عزیز فدایی

    علاقمندم صحبتهای بسیار جالب این رفیق ارجمند را در برنامه ای که به مناسبت پنجاهمین سالگرد شروع جنبش فداییان از کانال زوم پخش شد و به تجربیات ارزنده فداییان اکثریت و رفقای توده ای در افغانستان و کار در رادیو زحمت‌کشان می‌پرداخت در این سایت قرار دهید .

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پنج + 18 =