اخبار زندانیان سیاسى و عقیدتى از رادیو فرهنگ ٩ خرداد ماه ١۴٠٠تهیه و اجرا : محبوبه جاهدى فر

١-سامان زندیان، زندانی سیاسی، روز دوشنبه ۳ خردادماه، با پابند الکترونیکی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. آقای زندنیان باقیمانده حبس خود را در مرخصی و با محدودیت تردد در خارج از زندان سپری خواهد کرد. وی در مردادماه سال ۹۸ بازداشت و در حال تحمل دوران محکومیت ۵ سال و شش ماه زندان خود بوده است.
٢-امیر محمد شریفی، دانشجوی دانشگاه تهران، روز سه شنبه ۴ خردادماه، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. امیرمحمد شریفی و سیدمصطفی هاشمی‌ زاده دیگر دانشجوی این دانشگاه در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه جهت اجرای حکم حبس خود احضار شدند. در اردیبهشت ماه ۹۹، دادگاه انقلاب تهران سیدمصطفی هاشمی زاده را به ۵ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و امیرمحمد شریفی را به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.
٣-طی روزهای اخیر اسماعیل مریدی، نبی‌الله محمدی و هدایت سیدزاده، زندانیان سیاسی محبوس در زندان دیزل آباد کرمانشاه به مرخصی اعزام شدند. این شهروندان خردادماه ۹۴ بازداشت و هر یک نهایتا به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند
۴-روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد، در شعبه ۱۰۳ کیفری دو زاهدان برگزار شد.
طی این جلسه که در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شد، آقای قاسمی بجد از بابت اتهامات نشر اکاذیب و توهین به مقامات دولتی مورد محاکمه قرار گرفت و پرونده وی در پی عدم صدور رای توسط دادگاه به شعبه یک دادیاری سراوان ارجاع داده شده است.
۵-سارا احمدی و همایون ژاوه، زوج نوکیش مسیحی در پی دریافت احضاریه ای برای تحمل محکومیت حبس به زندان اوین فراخوانده شدند.خانم سارا احمدی به اتهام اداره دستجات، شبه دستجات و گروه‌های غیرقانونی از طریق «مسیحیت تبشیری صهیونیستی» با هدف «برهم زدن امنیت ملی» به تحمل ۸ سال حبس محکوم شده است و آقای همایون ژاوه نیز از بابت اتهام عضویت در دستجات و گروه‌های غیرقانونی برای «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در«مسیحیت تبشیری صهیونیستی» به ۲ سال زندان محکوم شد.همچنین در بخش مجازات تکمیلی این زوج نوکیش مسیحی به منع خروج از کشور و منع عضویت در حزب‌ها و گروه‌های اجتماعی به مدت ۲ سال محکوم شدند.
۶-سیامک سیفی فعال تُرک (آذربایجانی)، از سوی دادگاه انقلاب مشگین شهر به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.اقای سیفی توسط شعبه اول دادگاه حقوقی دادگستری شهرستان مشگین شهر به ریاست قاضی فرامرز محمدزاده پارام‌ از بابت اتهام «اجتماع و تبانی جهت اخلال در نظم عمومی» به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
٧-عثمان اسماعیلی و محمود صالحی دو فعال کارگری اهل شهرستان سقز، توسط دادگاه انقلاب این شهرستان به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری، پس از مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب سقز، بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شده بودند.
٨-صفر نوری، زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۵ خردادماه از زندان ارومیه آزاد شد. او در تاریخ ۱۳ اردیبهشت به مرخصی اعزام و پس از مدتی به زندان ارومیه بازگشته بود.
٩-مژگان کاوسی، زندانی سیاسی در زندان اوین، شب سه‌شنبه ۴ خردادماه، به اعتصاب غذای خود پایان داد. خانم کاوسی از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه و در اعتراض به برخورد سلیقه‌ای مسئولان در خصوص اجرای بخشنامه اعزام به مرخصی زندانیان در جریان شیوع ویروس کرونا، دست به اعتصاب غذا زده بود.
١٠-برهان اسماعیلی، مریم بشیر، فرانک شیخی، هایده رام، مینو بشیر و درنا اسماعیلی، شش شهروند بهائی ساکن شیراز و برازجان توسط دادگاه انقلاب شهرستان دشتستان (برازجان) به مجموعا ۷۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال حبس تعزیری برای هر یک قابل اجرا خواهد بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

نه + 13 =