دیدار وزیر اقتصاد ایران با شرکتهای بزرگ حقوقی در پی افت شاخص بورس اوراق بهادار تهران

در پی افت شاخص بورس اوراق بهادار تهران، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ایران با ۳۰ شرکت بزرگ حقوقی بازار سرمایه دیدار کرده و گفته دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.

به گزارش گذار سامانه دمکراسی و داد؛ شاخص بورس اوراق بهادار تهران با بهبود نسبی ۶ ساعته به وقت محلی بیش از بیست و یک هزار واحد افزایش یافت.

این در حالی بود که این این بازار  شاهد افت ۳۵ هزار واحدی شاخص کل بود؛ ارزش معاملات کل بازار سرمایه هم با کاهش ۱۸ درصدی به رقم ۶ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین سطح در ۵ ماه اخیر را ثبت کرد.

از جمله دلایل افت بورس می‌توان به عواملی نظیربازارهای موازی، ابهام درباره نرخ خوراک صنایع و نگرانی درباره قیمت‌گذاری دستوری محصولاتی نظیر سیمان اشاره کرد که به اینها باید بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی را هم اضافه کرد که به خروج سرمایه از این بازار منجر شده است. شاخص کلی بازار بورس اوارق بهادار تهران در فروردین ماه ۱۳۹۹ حدود ۵۰۰ هزار واحد بود که با تبلیغات دولتی , افزایش تقاضا، این شاخص در مرداد ماه پارسال به بالای ۲ میلیون واحد هم رسید ولی پس از آن افت کرد.

رشد بورس اوارق بهادار تهران با افزایش عرضه‌ صندوق‌های قابل معامله دولتی شدت گرفته بود که هدف آن تامین کسری بودجه و مقابله با کاهش درآمدهای نفتی بود.

بسیاری از منتقدان از همان ابتدا این رشد را “حباب” خواندند و گفته بودند که جهش این بازار با واقعیات اقتصادی ایران انطباق ندارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران بارها وعده ساماندهی این بازار را داده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

سیزده − 4 =