گزارش اجمالی اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون روند اعتصاب کارگران شرکت ایران‌خودرو خراسان 

روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه کارگران شیفت a صبح کارخانه ایران‌خودرو خراسان در بخش‌های مونتاژ، بدنه، رنگ و دیگر قسمت‌ها در اعتراض به سطح نازل دستمزدها، تفاوت فاحش دریافتی‌ها با دیگر همکاران خود در سایر مراکز ایران‌خودرو، اِعمال اضافه کاری اجباری، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مشکلات دست به اعتصاب زده ‌‌و در داخل سالن‌های کارخانه تجمع کردند.

به گزارش گذار سامانه دمکراسی و داد؛ به دنبال آن، مدیر منابع انسانی شرکت به میان کارگران آمد و تلاش کرد تا کارگران به سر کار برگردند اما کارگران مصمم بر اعتصاب‌شان پافشاری کردند و خواهان تحقق فوری خواسته‌های‌شان شدند.

کارگران شیفت صبح از رفتن به نهار سر باز زدند و با حضور کارگران شیفت b بعدازظهر و پیوستن شیفت جدید به اعتصاب، کارگران شیفت صبح به خانه‌های‌شان بازگشتند.

پس از آن زاهدی مدیرعامل شرکت به میان کارگران اعتصابی آمد و با وعده و وعید تلاش کرد تا کارگران را از ادامه اعتصاب منصرف کرده و به سر کار بازگرداند، اما کارگران با سر دادن شعارهای “ حقوق ۴ میلیونی نمیخوایم نمیخوایم” و وعده وعید کافیه” و “ دروغگو دروغگو” تلاش مدیرعامل را نیز بی نتیجه گذاشته و اعلام کردند که به اعتصاب خود ادامه خواهند داد و خواهان افزایش فوری دستمزدها، همسان‌سازی حقوق با سایر کارخانجات ایران‌خودرو، حذف اضافه‌کاری اجباری و تحقق دیگر مطالبات‌شان هستند.

برپایه تصمیم کارگران قرار بود اعتصاب در شیفت شب نیز ادامه یابد اما مدیریت کارخانه از ترس اینکه این اعتصاب همچنان ادامه‌دار باشد، برخلاف رویه‌ی کاری کارخانه که روز پنجشنبه نیز بصورت سه شیفت و روز جمعه بصورت لانگ شیفت خط تولید فعال است، شب گذشته ساعت ۸ اقدام به تعطیلی کارخانه تا روز شنبه کردند.

بنابر اعلام کارگران شرکت، این اعتصاب هنوز ادامه دارد و کارگران مشغول رایزنی و مشورت هستند تا همکاران شیفت‌های سه‌گانه در بخش‌های مختلف درباره چگونگی ادامه اعتصاب و مذاکره با مدیریت تصمیم گیری واحدی اتخاذ کنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

11 − یک =