آغاز سومین روز دادگاه مردمی آبان؛ شادی صدر: خامنه‌ای کشتن معترضان را قانونی دانست

سومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، برای رسیدگی به پرونده کشتار معترضان در آبان ۹۸، روز جمعه در لندن آغاز شد و در ابتدای آن شادی صدر، از مدیران سازمان عدالت برای ایران، گزارشی از اسناد جمع‌آوری شده ارائه کرد.

به گزارش گذار سامانه دمکراسی و داد؛ شادی صدر به عنوان اولین شاهد دادگاه در روز سوم گفت که سازمان عدالت برای ایران دو هزار و ۲۹۸ ویدیو از خشونت و کشتن معترضان آبان در ۸۶ شهر در ۲۹ استان جمع آوری و آن‌ها را راستی‌آزمایی کرده است. به گفته او، در ۳۱۰ ویدیو صدای شلیک یا اجساد جان‌باختگان دیده می‌شود.

شادی صدر گفت که بر اساس مصوبه وزارت کشور، دستور شلیک به معترضان صادر شده بود. او همچنین گفت که ویدیویی از شلیک به معترضان توسط نیروهای ارتش دیده نشده اما نمی‌توان آنان را از این اتهام مبرا کرد.

به گفته او، دستور استفاده از سلاح گرم از سوی وزیر کشور پس از مشورت با شورای عالی امنیت ملی صادر و به تمام شهرها ابلاغ شده بود.

او در این میان به سخنان استاندار فارس و فرمانداران شهر قدس و سیرجان درباره دستور شلیک مستقیم به معترضان اشاره کرد.

شادی صدر همچنین با اشاره به دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره جان‌باختگان اعتراضات گفت که خامنه‌ای در این دستور عملا کشتن معترضان را قانونی دانست و تنها قربانیان را به سه نوع تقسیم‌بندی کرد.

در این دادگاه ویدیوهایی از شلیک به معترضان در شهریار، نیزارهای ماهشهر، شیراز و معالی‌آباد و بوشهر به نمایش گذاشته شد. شادی صدر همچنین فیلم هایی را از وجود تانک‌ها برای سرکوب معترضان در شهرک طالقانی ماهشهر ارائه کرد.

او همچنین گفت که ویدیوهایی که راستی‌آزمایی شده تنها نوک کوه‌یخ آنچه است که در آبان ۹۸ رخ داد و «امیدواریم در آینده ابعاد بیشتری از این واقعه مشخص شود».

شادی صدر همچنین فلوچارتی از ساختار امنیتی جمهوری اسلامی ارائه کرد که در راس آن رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد.

در روزهای اول و دوم دادگاه، کیفرخواست از سوی هیات دادستانی قرائت و جمعی از شاهدان و خانواده کشته‌شدگان، شهادت خود را به دادگاه ارائه دادند.

در دومین روز «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» که پنجشنبه برگزار شد نماینده سازمان عفو بین‌الملل درباره جان‌باختگان و شکنجه و تجاوز زندانیان گزارش داد و دو معترض آسیب‌دیده و یک سرگرد نیروی انتظامی شهادت دادند.

در جلسه روز اول دادگاه نیز خانواده تعدادی از کشته‌شدگان، از جمله امین انصاری‌فر پدر فرزاد، مادر پژمان قلی‌پور، و ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری، شهادت دادند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که با هدف «رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸» در لندن تشکیل شده قصد دارد درباره بیش از ۱۳۰ مقام ایرانی و احتمال انجام جنایت علیه بشریت از سوی آن‌ها، اظهارات ده‌ها شاهد را بررسی کند.

این دادگاه همچنین قرار است اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، را بررسی کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

8 + سیزده =