مسئولیت کشتی گیران و پیشکسوتان در حمایت از جنبش های مردمی

یدی بلدی

ورزش کشتی ورزش کهن، ملی وسنتی ماست، زنده نام فردوسی بارها  صحنه کشتی گرفتن پهلوانان را دراثر جاودانه اش شاهنامه با توصیفهای زیبا وحماسی سروده است.

در سرزمین پهناورمان در هر گوشه ای از ایران یکنوع کشتی گرفتن منحصر بە هر منطقه وجود دارد در گیلان کشتی” گیله مردی “در مازندران کشتی” لوچو” در خراسان کشتی ” با چوخه “در سیستان وبلوچستان کشتی” کچ گردان” در ترکمن صحرا کشتی “ترکمنی ” در کرمانشاه کشتی” پاچه قل ” کودکان همواره در کوچه ها برروی خاک ویادرچمن ها یا منازل با یکدیگرکشتی میگرفتند.

جایگاه ورزش کشتی وکشتی گیران همواره در میان مردم از احترام برخوردار بود ه است ، لقب” پهلوان ” که فقط در ورزش کشتی بکار برده میشود  به پیشکسوتان و کشتی گیرانی اطلاق میشود که از خصوصیات اخلاقی و انسانی بارزی برخورداربوده وبه نیکنامی شهره باشند.

در تاریخ ورزش کشتی دو پهلوان نامدار وجود دارند که از ویژگیهای اخلاقی و انسانی  والائی برخورداربوده اند از اینرو به اسطوره تبدیل شدند ونام آنان با جوانمردی عجین شده  و به فداکاری وگذشت شهره اند یکی از این پهلوانان اقسانه ای پوریای ولی اهل خوارزم  است که در قرن هفتم هجری میزیسته و پس از هفت قرن شهرت فداکاری او همچنان در میان مردم باقیست. در ۷۰ سال اخیرنیز زنده یاد غلامرضا تختی به دلیل سجایای والای اخلاقی ویاری  به آسیب دیدگان و همدردی با مردم بعنوان یک ” پهلوان “مردمی  شهرت خاص وعام یافت. محبوبیت بی نطیر تختی نه در کسب عنوانها و مدالهای جهانی بلکه به دلیل روحیه مردمی او بود. تختی زندگی با مردم را به مقامهای دولتی مانند نماینده مجلس شدن و کسب ثروت ترجیح داد.

در شرایط کنونی که نیمی از جوانان میهن مان افزون بر بیکاری و نداشتن امید به آینده نامعلوم و انواع و اقسام مشکلات و کمبودها  یکی از سرگرمیها و دلخوشیهای جوانان دیدن مسابقات ورزشی و هیجان و نگرانی در کسب  نتایج مسابقات است وکشتی گیران  بخوبی میدانند که این جوانان که در خیابانها کشته میشوند و یا مجروح وزندانی و شکنجه مشوند همین جوانانی هستند که به آنها عشق میورزند و از پیروزی شان اشک شوق میریزند و از شکست آنها اندوهگین میشوند پس مسئولیت و وظیفه مندی  پیشکسوتان و کشتی گیران ایجاب میکند که  بە این همه عشق و علاقه پاسخ دهند و در جنبش فراگیر اخیر  با دادن اطلاعیه هائی از جوانانی که خواهان آزادی و عدالت هستند حمایت کنند. در زمان اعدام زنده یاد  نوید اقکاری الکساندر مدوید کشتی گیر نامدار و همچنین کشتی گیران دانمارکی خواهان لغو اعدام نوید شدند اما دریغا که از پیشکسوتان و قهرمانان کشتی در ایران صدائی شنیده نشد. قهرمانان کشتی همواره در مصاحبه هایشان تختی را الگوی خود میدانند اما در عمل از رفتار و منش مردمی تختی پیروی نمی کنند. قهرمانان محبوب کشتی باید بدانند دوره قهرمانی تمام شدننیست اما اگر پشتیبان مردم در برابر استبداد حاکمیت باشند  نام شان همواره ماندگار خواهد ماند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

10 − سه =