“در حاشیه”؛ نامه سهیل عربی زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ

سهیل عربی زندانی عقیدتی-سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، با نگارش نامه‌ای تحت عنوان «در حاشیه» به توصیف شرایط حاکم بر زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ پرداخته است.

به گزارش گذار، سهیل عربی، زندانی عقیدتی محبوس در تیپ ۱ زندان تهران بزرگ (فشافویه)، طی نامه‌ای، به موارد عدیده نقض حقوق زندانیان محبوس در این بند اشاره کرده است.

متن کامل این نامه در ذیل می‌آید:

«آزادی مشروط به سکوت و انفعال است و شرافت تشنه فریاد، پس بهتر که فریاد …

همه چیز بستگی به خودت دارد. هر چه کمتر به حاشیه‌ها بپردازی، بیشتر به آزادی نزدیک می‌شوی.

دو سال حبس و سه سال تبعید، هدیه‌ای از جانب قاضی احمدزاده…، می‌نویسند فعالیت تبلیغی علیه نظام؛ بخوانید به جرم پرداختن به حاشیه‌ها…

و علاوه بر آن ضرباتی چند با نازگل. ضرباتی آغشته به رافت اسلامی که ماموران معتقد و معذور با نازگل به جمجمه می‌کوبند که دیگر حاشیه ها را نبینیم و از آنها ننویسیم و خاموش شوم.

در حاشیه ها، جوان‌های اسلام شهر، رباط کریم، افسریه، پایین خطی ها و کوهدشتی ها که هشتاد درصد از جمعیت زندان را تشکیل داده اند. در آگاهی برای یک جرم جوجه می شوند تا صد جرم دیگر را تحت اکراه و شکنجه به عهده بگیرند. تا زندان ها پر شوند و اشتغال زایی شود برای بستگان آن آقا. آن آقا که همیشه ته ریش دارد، تبسم و سه جای سوختگی، ببخشید! جای مهر در پیشانی‌اش. نماز زیاد دوست دارد. مخصوصا در ساعت اداری. بگذریم فعلا از این آقا.

نباید بپردازیم به حاشیه ها، آنها که هیچ جای تاریخ، اصل مطلب دولت و یا مجلسی نبوده اند. پشت نیمکت های چهار نفره و در برابر آموزگارانی که مسئول قرن ها جزم گرایی بوده اند از تحصیل بیزار شدند، کار کردند، عرقشان خشکید و خبری از حقوق مکفی نشد و در آخر خلاف کار شدند. که اگر خلاف کار هستند خلاف کاران کوچک اند، آنقدر کوچک که مثل دردانه ی رییس جمهور سابق توان پرداخت سکه های طلا به آقایان پاک دست را ندارند؛ تا ۲۵ روز از ۳۰ روز ماه را در مرخصی سر کنند و ۵ روز باقی مانده را در اتاقی که به هتل می ماند گذران حبس کنند.

در حاشیه ها باید اینجا در دل کویر محبوس در بندهایی باشند که ۱۶۰ تخت دارد و بیش از ۴۰۰ زندانی. گال دار و سالم، معتاد و سارق، عقیدتی و سیاسی، پیر و جوان، آرام و شرارتی، در هم و برهم و روی هم رفته، بله! مانند عدالت، تدبیر و شادی که مدتهاست از سرزمین ما رفته.

سهیل عربی/زندان تهران بزرگ (فشافویه)/فروردین ۱۳۹۸″.

سهیل عربی که در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ از سوی ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد تا به حال از حق هر گونه مرخصی محروم بوده است.

این زندانی عقیدتی، مدتی بعد در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران با اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد.

پس از اعتراض وکیل سهیل عربی به حکم اعدام صادر شده توسط شعبه ۷۶ دادگاه گیفری تهران و ارجاع آن به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور، این شعبه اتهام «افساد فی الارض» را نیز به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده، سهیل عربی به دلیل «تعدد صفحات فیسبوک» به “افساد فی الارض” نیز محکوم شد، اما در نهایت درخواست اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این بار شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌های بدوی فرستاد. دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام “سب النبی” را حذف کرد و سهیل عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

سهیل عربی علاوه بر حکمی که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران برای او به اتهام سب النبی صادر کرد، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس وقت دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله احمد جنتی و غلامعلی حدادعادل از طریق نوشته‌هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

او همچنین در شهریورماه ۱۳۹۳ به اتهام “توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی” و “تبلیغ علیه نظام” در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

این  زندانی سیاسی، در پرونده‌ای که در داخل زندان برای وی مفتوح شد، با اتهامات “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” از سوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در این پرونده مفتوحه سهیل عربی از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال، از بابت اتهام «توهین به مقدسات» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سهیل عربی در پرونده ای دیگر که در زمان تحمل دوران محکومیت‌اش مفتوح شده بود، روز یکشنبه  ۲۰ خرداد ماه ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در این جلسه سهیل عربی به همراه همسر سابق خود با اتهامات “ارتباط با رسانه های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” محاکمه شده بودند و سهیل عربی در روز ۳۱ شهریورماه ۹۷ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی احمدزاده، با اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “تشویش اذهان عمومی” به سه سال حبس تعزیری، سه سال تبعید به برازجان و پرداخت ۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پنج × 4 =