گزارشی از آخرین وضعیت یاسمن آریانی و منیره عربشاهی

یاسمن آریانی فعال مدنی و از مخالفین حجاب اجباری و مادر وی منیره عربشاهی، هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین به‌سر می‌برند.

به گزارش گذار، یاسمن آریانی فعال مدنی ، در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۸، از سوی ماموران امنیتی در منزل پدری خود بازداشت شد و مادر وی منیره عربشاهی که در روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ماه برای پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشت‌گاه وزرا در تهران مراجعه کرده بود، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، گفته می‌شود این مادر و دختر هم‌اکنون در بند ۵ زندان قرچک نگه‌داری می‌شوند.

یاسمن آریانی از مخالفان حجاب اجباری به دلیل انتشار فیلمی که در روز جهانی زن از او که در شبکه‌های اجتماعی مورد اقبال عمومی قرار گرفت ، از سوی ماموران امنیتی در منزل پدری خود بازداشت شد، این فعال مدنی طی اولین تماسی که پس از بازداشت با خانواده خود داشت گفته است که؛ به دلیل شکایت وزارت ارشاد مبنی بر «پخش کردن گل در واگن زنانه مترو در روز جهانی ۸ مارس» بازداشت شده است.

این فعال مدنی، پس از بازداشت به مدت ۹ روز در سلولهای انفرادی بازداشت‌گاه وزرا، تحت بازجویی و اعمال فشار و تهدید، جهت گرفتن اعترافات اجباری قرار داشته است.

یاسمن آریانی، از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد از طریق تبلیغ و کشف حجاب» به دلیل فعالیت‌های مدنی در خصوص حجاب اجباری و حضور بدون حجاب در واگن زنانه مترو و پخش گل، در بازداشت‌گاه وزرا تحت بازجویی بوده است.

منیره عربشاهی و یاسمن آریانی هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین که محل نگه‌داری مجرمان اتباع خارجی است، به‌سر می‌برند.

روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، ماموران امنیتی با همراه داشتن حکم جلب یاسمن آریانی و مادرش به منزل آن‌ها در کرج رفته و پس از بازداشت یاسمن آریانی در تفتیش منزل تعدادی از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه او را ضبط کردند.

گفته می‌شود ماموران قصد بازداشت مادر یاسمن آریانی را نیز داشتند که به دلیل عدم حضور وی در منزل موفق به بازداشت او نشدند.

منبع مطلعی در این خصوص گفته بود:‌ «مادر یاسمن برای یاری رسانی به مناطق سیل‌زده معمولان در لرستان رفته بود که پس از اطلاع از بازداشت دخترش به تهران بازگشت و به بازداشت‌گاه وزرا برای پیگیری وضعیت دخترش مراجعه کرد. ماموران انتظامی او را هم بازداشت و به همراه دخترش به دادسرای مقدسی اوین منتقل می‌کنند».

“یاسمن آریایی” به همراه “سید محمد فلاح چای”، “صبا کردافشاری”، “سامان زندیان”، “آذر حیدری” و “فرشید رستمی” از جمله افرادی بودند که مردادماه ۹۷ در اعتراضات خیابانی تهران مقابل تئاتر شهر بازداشت شده‌بودند.

پس از آن یاسمن آریانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و به همراه «سیده آذر حیدری» و «صبا کردافشاری» روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۹۷ مشمول عفو ۲۲ بهمن شده و از زندان آزاد شده‌بود.

روز دوشنبه، ۱۴ آبان ۹۷ سازمان دیده‌بان حقوق بشر خبر محکومیت بیش از ۲۴ تن از افرادی که در اعتراضات مرداد بازداشت شده‌بودند، را منتشر کرده‌بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

4 × چهار =