احضار پروانه حسین‌پناهی به اداره اطلاعات سنندج

اداره اطلاعات شهر سنندج، طی یک تماس تلفنی، پروانه حسین پناهی خواهر رامین حسین پناهی را به حضور در این اداره فراخوانده و تحت بازجویی قرار داد.

صبح روز گذشته، دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، پروانه حسین‌پناهی به دلیل پیگیری محل دفن برادرش رامین حسین‌پناهی طی تماسی به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

به گفته یک منبع آگاه: «دلیل احضار پروانه حسین پناهی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است، همچنین ایشان مورد تهدید قرارگرفته که به هیچ وجه پیگیر محل دفن برادرش رامین نباشند».

خانم حسین پناهی پیش از این نیز به دلیل تماس با رسانه‌های خارج کشور و تبلیغ علیه نظام به پنج سال حکم تعلیقی محکوم‌شده بود.

رامین حسین‌پناهی به همراه زانیار و لقمان مرادی دو زندانی سیاسی دیگر علیرغم همه تلاش‌های حقوق بشری و مدنی برای توقف حکم اعدام، سحرگاه شنبه ۱۷ شهریورماه ۹۷ دریکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در تهران اعدام شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه در امور اعدام‌های فراقضایی و بی‌رویه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ طی انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بودند تا اعدام قریب‌الوقوع زندانیان کرد ایرانی را متوقف کنند. همچنین جوامع بین المللی و حقوق بشر و شمار زیادی از فعالان مدنی طی ماه‌های متمادی با راه انداری کمپین های گوناگون و برگزاری توفان های توییتری، خواستار لغو حکم اعدام رامین حسین پناهی و زانیار و لقمان مرادی شده بودند.

این سه زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، از ابتدای بازداشت تا زمان اجرای حکم از دادرسی عادلانه محروم بودند و بارها ابتدایی‌ترین حقوق قانونی آنها در طول روند دادرسی نقض شده و پس از آن نیز بارها جهت اخذ اعتراف اجباری شکنجه و مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد در تاریخ ٢ تیرماه ٩۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز تحمل انفرادى به زندان مرکزى سنندج منتقل شده بود. این زندانی سیاسی  روز ٢۵ دی‌ماه همان سال از سوی شعبە اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج بە اعدام محکوم شد. حکم صادره در تاریخ ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ از سوی شعبه ٣٩ دیوان عالى کشور در شهر قم  به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد. نهایتا حکم اعدام رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی سه زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر سحرگاه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ اجرا شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

دوازده + 5 =