آخرین وضعیت از شهروندان بازداشت شده در جالق/ هویت ۲۲ تن از بازداشت‌شدگان

یعقوب ریگی شهردار و الهی بخش رئیسی، عضو شورای شهر جالق به همراه دست‌کم ۵۰ تن از اهالی این شهر طی روزهای گذشته از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. این بازداشت‌ها به دلیل تجمع آذرماه سال گذشته مقابل بخشداری جالق در اعتراض به مین‌گذاری سپاه صورت گرفته است.

عماد ملازهی زندان سیاسی سابق و از فعالان بلوچ  ضمن تایید این خبر به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «از اتهامات افراد بازداشت‌شده اطلاعات مشخصی در دست نیست. اما به‌احتمال‌قوی این بازداشت‌ها مربوط به تجمع اعتراضی آذرماه سال گذشته اهالی جالق در واکنش به مین‌گذار های سپاه در منطقه صورت گرفته است».

به گفته آقای ملازهی: «روز نهم،دهم و یازدهم اردیبهشت، دست‌کم ۳۰ نفر از شهروندان در منازل خود بدون تفهیم اتهام و نشان دادن حکم قضایی بازداشت و ۲۰ تن دیگر از شهروندان در بازار و خیابان توسط مأموران  اطلاعات سپاه بازداشت شدند که هم اکنون بیش از ۵۰ نفر در بازداشت بسر می‌برند».

گزارش‌شده است که تعداد دیگر از شهروند نیز طی تماس تلفنی به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شده اند.

کمپین فعالان بلوچ شامگاه روز چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷، از کشته شدن دو شهروند بلوچ و زخمی شدن یک تن دیگر براثر انفجار مین در مرز کلگان سراوان خبر داده بود.

کشته شدن این دو شهروند در بخش جالق از توابع سراوان استان سیستان و بلوچستان خشم مردم را به دنبال داشت که در پی آن صبح روز پنج شنبه اول آذرماه معترضان به ساختمان بخشداری حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

پیش‌ازاین نیز منابع خبری از کشته و زخمی شدن حداقل دو بلوچ دیگر در نقطه مرزی کلگان براثر مین‌گذاری‌های سپاه پاسداران خبر داده بودند.

مولوی عبدالعزیز ملازهی امام‌جمعه سروان دوم آذرماه سال گذشته در خطبه‌های نماز جمعه مسجد نور سراوان، مین گزاری های سپاه پاسداران در جالق و مناطق مرزی سراوان را که بدون اطلاع‌رسانی مردم صورت گرفته بود را به‌شدت محکوم کرد.

سپاه پاسداران ایران از سال ۱۳۸۸ کنترل مرزهای بلوچستان را در اختیار دارد و به گفته فعالان بلوچ در برخی از مناطق به‌منظور آنچه «تأمین امنیت» عنوان می‌کند، به مین‌گذاری اقدام کرده است.

این اقدام طی سال‌های گذشته موجب کشته و زخمی شدن بلوچ‌های ساکن در این مناطق که برای امرارمعاش گازوئیل و بنزین جابجا می‌کنند، شده است.

جالق سراوان هم مرز پاکستان است و براساس آنچه منابع محلی می‌گویند مردم منطقه به دلیل “نبود شغل مجبور به قاچاق سوخت هستند.” این شهر تاریخی در استان سیستان و بلوچستان براساس آمار سال ۱۳۸۵، سیزده هزار نفر جمعیت دارد.

لیست اسامی بازداشت‌شدگانی که تا زمان تنظیم این گزارش هویت آنان توسط کمپین فعالین بلوچ احرازشده است در ادامه می‌آید:

۱- الهی بخش رئیسی (عضو شورای شهر جالق)
۲ – یعقوب ریگی (شهردار جالق)
۳: محمد اقبال ریگی
۴ خیرمحمد ملازاده
۵- خدا رحم ملازاده (پدر و پسر)
۶ – نوید ریگی
۷ – دوست‌محمد ملازاده
۸ – هادی سپاهی
۹ – عمران رئیسی
۱۰ – وزیر رئیسی فرزند حاجی لال خان
۱۱:- نصیر چاکری فرزند حضور
۱۲- عبدالرحمن کشانی
۱۳ – احسان کشانی فرزند اسلام
۱۴ و ۱۵-عطا و ابوبکر فرزند بلوچ
۱۶- ایوب رئیسی
۱۷ – عبدالسلام گنگوزهی فرزند سعید
۱۸ – شهرام چاکری
۱۹ – فرشید چاکری
۲۰ -مصطفی چاکری
۲۱- مصطفی رئیسی فرزند دادرحیم
۲۲ -گل محمد فرزند حفیظ

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

دو + 18 =