افزایش خودکشی پناهجویان در پی پیروزی راست‌گرایان در استرالیا

پیروزی چشمگیر و دور از انتظار ائتلاف راست‌گرایان در انتخابات پارلمانی زودهنگام استرالیا موجی از خودکشی را در میان پناهجویان “مستاصل” محصور در جزایر نائورو و مانوس به راه انداخته است.

دیوید یاپو، فرمانده پلیس محلی جزیره مانوس می‌گوید که شخصا در جریان ۱۰ مورد اقدام به خودکشی قرار گرفته که چهار مورد آن هفته گذشته روی داده است. به گفته این مقام محلی، در آخر هفته گذشته عده‌ای سعی کردند اقامتگاه‌های خود را به آتش بکشند و عده‌ای دیگر هم هم‌اکنون از خوردن و نوشیدن امتناع می‌کنند.

ظاهرات مخالفان دولت استرالیا علیه سیاست‌های مهاجرتی اسکات موریسون در سیدنی – تصویر از آرشیو خبرگزاری فرانسه

بهروز بوچانی، پناهنده ساکن جزیره مانوس در پاپوآ گینه‌نو که داستان واتس‌آپی او برنده ارزشمندترین جایزه ادبی استرالیا شده‌، از آمار بالاتر خودکشی و اقدام برای آن خبر داده‌است.

آقای بوچانی در توییتر نوشته‌است: «تا کنون ۱۲ مورد خودکشی و تلاش برای آن ثبت شده و اوضاع در مانوس از کنترل خارج شده‌است.»

او گفته‌است: «طی روز چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸، سه‌نفر دیگر اقدام به خودکشی کردند. دو نفر در پورت مورسبی و یکی در جزیره مانوس».

پورت مورسبی پایتخت کشور پاپوآ گینه نو است. این شهر در کرانه خلیج پاپوآ و در کناره جنوب شرقی جزیره گینه نو واقع شده‌است.

بوچانی، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارگردان کُرد ایرانی و برنده جایزه ادبی برتر ویکتوریا در استرالیا، از سال ۲۰۱۳ در جزیره مانوس محصور است. او بارها پیش از این با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از داخل اردوگاه پناهجویان مانوس به وضعیت بد پناهجویان در این منطقه انتقاد کرده بود.

محافظه کاران حاکم بر استرالیا از سال ۲۰۱۳ رویکردی بسیار سخت‌گیرانه را در برابر پناهجویان در پیش گرفتند: یا گارد ساحلی می‌تواند مهاجران را در دریا پس بفرستد یا اینکه آن‌ها را به دو جزیره کوچک در اقیانوس آرام منتقل کند. با توجه به پیروزی ائتلاف راست‌گرایان باید منتظر بود تا سیاست‌های دولت اسکات موریسون همچنان ادامه یابد.

میلیون‌ها استرالیایی روز شنبه ۱۸ ماه مه ۲۰۱۹ (۲۸ اردیبهشت۹۸) برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق های رای رفتند.

در حال حاضر حدود ۸۰۰ پناهجو در شرایط بسیار سخت در نائورو و مانوس زندگی می کنند. بسیاری از آن‌ها در هفته‌های گذشته و با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها انتظار داشتند تا حزب کارگر پیروز انتخابات زودهنگام پارلمانی باشد و به این ترتیب پناهجویان بتوانند از وضعیت رقت‌بار کنونی رها شوند.

دولت پاپوآ گینه نو طی قراردادی که با استرالیا امضا کرده است متعهد شده که مهاجران «غیرقانونی» را در اردوگاه محبوس نگه‌دارد تا زمانی که احتمال اعطای پناهندگی به آنان از جانب دولت استرالیا مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس سیاست سختگیرانه مهاجرتی استرالیا، پناهجویانی که تلاش می‌کنند به استرالیا برسند بازداشت شده و به سه اردوگاه در پاپوآ گینه‌نو یا اردوگاهی در جزیره نائورو فرستاده می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

12 + پنج =